Kontakt med målmanden

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Kontakt med målmanden

Postby AK47 » Wed Oct 15, 2008 8:56:50

hejsa Grumsen

så er jeg her igen.

jeg prøver at forstå og måske endda lære lidt af regler i ishockey.

Hvad er reglerne for markspillernes kontakt med målmand, vi ser mere og mere (synes jeg) at målmændene bliver puffet ind i eget mål ved blokering, eller at spillerne "jagter" pucken selvom det er blokeret.

Ovenstående giver altid en masse ballade når backerne "rydder op" foran målmanden.
Er det med "oprydning" accepteret af dommerne ?

Håber du har fået trådløst netværk i bilen :lol:
Janum sponseres af Nibe Festivalen - "Den lille fede"

Gå nu på pension Janum
AK47

Postby hougaard03 » Wed Oct 15, 2008 9:13:40

Mojn chef-

På vej hjem fra Herlev igår snakkede vi om, hvis en mål mand får f.eks 2 +10 eks pga dårlig opførsel skal målmanden så selv sidde de 10 min i boksen eller skal en mark spiller det ?

Må man tackle en målmand hvis han har pucken ude ved f.eks en faceoff zone og spillet køre som lykkeskov gjorde ved König i Rødovre forig tirsdag ?

Og sidst, König protesterede høj lydt over at der ikke skete noget og han lavde oveni købet et skuespil som dommen ikke så hvor han løb hen og smed sig ned på isen for at vise at han var blevet væltet ? Dommer så det ikke da han havde rykken til, men burde sådanne en usympatisk opførsel ikke give en form for straf ? hvis altså dommern ser forselensen.

Med en hård tackling og slagskud.
Hougaard :D :D
Min far lærte mig at kravle.
Min mor lærte mig at gå.
Men gud lærte mig at elske V.I.K :-)
hougaard03

Postby Jacob Grumsen » Thu Oct 16, 2008 9:25:25

Hej AK47

Reglerne omkring kontakt med målmanden er at:
1. Ved alt kontakt med målmanden i målfeltet , undtaget hvis det vurderes at det var forsætlig, skal spilleren idømmes den relevante straf.

2. Selvom målmanden er ude af målfeltet er han ikke faor game.

Og "oprydning" er kun tilladt hvis det gøres indenfor reglerne, altså ingen "ulovligheder"

Har ikke fået trådløst netværk i bilen DIU vil ikke betale, og jeg må ikke trække det fra ved skattevæsenet :D

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby Jacob Grumsen » Thu Oct 16, 2008 9:30:13

Hej Hougaard

De 2 min målmanden får SKAL være en spiller der var på isen da spillet bliver stoppet. De 10 min kan være en hvilken som helst spiller, for det meste ser man at det bliver en spiller fra bænken/reserve

Som skrevet ovenfor er en målmand ikke fair game selvom han er udenfor målfeltet, har dog ikke set den konkrete sittiuation, så den kan jeg ikke udtale mig om

Hvis dommeren vurderen at han latterliggør dommeren (kampens ledelse) så skal han idømmes derefter ( 10 min / GM / MP )

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby 3jw1n » Thu Oct 16, 2008 12:20:02

Der lærte jeg lidt for troede egentligt at de må tackle målmanden bag målet dog aldrig gør det da det tolkes lidt som usportsligt.
Hvad kan det så være at en målmand ikke holder længere på puck bag mål er det "bare" fordi han er for kluntet i alt sit udstyr ?
3jw1n

Postby Jacob Grumsen » Thu Oct 16, 2008 11:03:40

Hej 3jw1n

NU har jeg ikke været målmand, men har en ide om at udstyret er meget i vejen, og det er noget nemmere at tage pucken fra ham.

Men det må du høre Peter Hirsh om......han ved mere om det end jeg gør :)

VH
Jacob
Jacob Grumsen

Postby Thomas Kier » Wed Oct 22, 2008 3:33:53

Hej Jacob

Jeg har engang ladet mig fortælle, at hvis en målmand er puckfører, altså med staven på pucken, må han tackles på lige fod med markspillerne, hvor som helst på banen.
Er pucken dog bare en halv meter fra ham, er han ikke fair game.

Er det en gammel regl som ikke fungerer mere, eller er jeg blevet forkert indformeret i første omgang?

VH Thomas
Thomas Kier

Postby Jacob Grumsen » Fri Oct 24, 2008 10:28:54

Hej Thomas

Målmanden er som tommelfinger regel ikke puckførende på noget tidspunkt, dette grundet at hans bevægelses mønster ikke er det samme som spillerne, pga udstyret.

Men jo der har været noget i stil med det du snakker om...

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Return to Dommer - Jacob Grumsen