Starte batalje?

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Starte batalje?

Postby Magic » Thu Mar 20, 2008 9:09:07

Hej Grumsen,

SÅ vidt jeg erindrer blev der for efterhånden en del år siden indført en regel, at den der starter et slagsmål/batalje idømmes en Match Straf, eksisterer denne regel stadig?

Hvis ja, hvor meget skal der til for den træder i kraft, for jeg synes ikke det er noget, der bruges alverden.

Hockey hilsner

Magic
Magic

Postby Mikael » Thu Mar 20, 2008 9:55:47

Ja den straf bruger man meget i nordamerika. Det hedder instigating.. og vil typisk være at hvis 2 spillere kommer op og slås, og den ene har startet slagsmålet , medens den anden har været nødt til at gå med i det for ikke at tabe ansigt.

Så vil man typisk give en major 5 game til ham som starter det, medens den anden får en 2 minutters.
Mikael

Postby Thp » Thu Mar 20, 2008 11:01:45

Ikke for at tage svarmuligheden fra Grumsen - vil blot korrigere Magic. Reglen i NHL er at begge der slås får 5 minutter straf. Hvis der er en "instigator" får han yderligere 2 minutter og eventuelt (afhængig af omstændighederne 10 min personlig). Som et lille kuriosum kan nævnes at hvis man er agressor i et slagsmål og man bærer "face shield" får man straf for unsportsmanlike conduct... List grineren at det er usportsligt at gå i slagsål hvis man har junior-beskyttelse på :lol:

Hvis der er nogen der er interesseret i NHL's noget omfattende slagsmålsregler kan de ses her: http://www.nhl.com/rules/rule56.html
Thp

Postby Jacob Grumsen » Sun Mar 30, 2008 12:40:58

Hej MAgic

Ja den regel findes stadig.
Den der starter et slagsmål, skal idømmes matchstraf. Regel 528, b.

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby Number99 » Sun Mar 30, 2008 2:17:34

Mikael wrote:Ja den straf bruger man meget i nordamerika. Det hedder instigating.. og vil typisk være at hvis 2 spillere kommer op og slås, og den ene har startet slagsmålet , medens den anden har været nødt til at gå med i det for ikke at tabe ansigt.

Så vil man typisk give en major 5 game til ham som starter det, medens den anden får en 2 minutters.

Der må jeg lige korigere... begge vil blive idømt 5 for fightning (typisk) udover dette ville instigatoren få yderligere 2 min.

I modsætning til DK ville en 5 for fightning ikke betyde badebillet, bare en lille afkølning i boksen så er man klar igen..... hvis man opnår sin 3 udvis for fightning i løbet af samme kamp så er det i bad..
Number99

Return to Dommer - Jacob Grumsen