Regel 554c (part b) versus casbook

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Regel 554c (part b) versus casbook

Postby jesperni » Thu Dec 30, 2010 10:30:25

Hej Jacob

Jeg har 3 godt nørdede spørgsmål som jeg håber du kan afklare da jeg er temmeligt forvirret.

1. Kan der dømmes en lille straf for forsinkelse af spillet hvis man sender pucken ud af spil, selv om den "syndende" spiller ikke befinder sig i egen forsvarszone i gerningsøjeblikket?

2. Jeg synes regel 554c part b som siger:
"Hvis en spiller eller en målmand skyder, kaster eller slår pucken direkte ud i spillerboksen (eller straffeboksen hvis ikke der er beskyttelsesglas for denne) skal der ikke idømmes nogen straf"
tales imod af case book for 554c situation 1 som siger:
"Situation; En spiller eller målmand skyder pucken direkte ud af banen over banden, gitteret
eller sikkerhedsglasset, eller over banden ind i spillerboksen eller straffeboksen.
Kendelse: Spilleren eller målmanden idømmes en lille straf."

Hvordan skal denne tolkes/dømmes hvis en spiller sender pucken ind i udskiftningsboksen? Straf eller ikke straf?

3. Hvis du har svaret "Nej" til spørgsmål 1, betyder dette så at der mangler et "fra egen forsvarszone" i næsten samtlige casebook situationer for regel 554C i regelbogen 2010?

På forhånd tak for hjælpen

MVH
Jesper Nielsen
Skive
jesperni

Re: Regel 554c (part b) versus casbook

Postby Jacob Grumsen » Fri Jan 14, 2011 10:01:53

Hej Jesper

Først undskyld det lange svar forløb... har simpelthen glemt dig....

1.
Ja kan der godt, hvis dette gøres med vilje... ifl regel 554, d

2.
Ja de modsiger lidt hinanden, men hvis pucken skydes i spillerboksen eller straffeboksen ( hvis der ikke er plexiglas ) skal der ikke idømmes nogen straf.
Hvis spilleren derimod skyder pucken helt ud over banden/glasset bag spillerboksen, så skal der idømmes lille straf

3.
Har ikke kigget casebooken igennem, så kan ikke lige svare om det er alle steder, men vi da ikke udelukke at der mangler en enkelt :D

Håber det har hjulpet lidt :)

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Return to Dommer - Jacob Grumsen