3 eller 4 dommer system - offside

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

3 eller 4 dommer system - offside

Postby Fisker Joe » Sun Jan 16, 2011 11:49:30

Første del af mit spørgsmål omhandler den diskussion der var lidt tidligere på sæsonen om vi skal opretholde 4 dommer systemet.

Ved at gå tilbage til 3 dommer systemet kunne de hårdt økonomik trængte ishockey klubber spare op imod et halvt hundrede tusind hvilket da umiddelbart er værd og tage med.

Men hvad syntes du ? Er det blevet bedre - eller kan vi ligeså godt gå tilbage til det gamle system ?

Anden del er omkring offside i Danmark. Som jeg ser det er der en tendens til tit at blive fløjtet offside , altså offsides der er lige på vippen. Disse offsides bliver eksempelvis ikke fløjtet i NHL kampene hvor der er et væsentligt bedre flow i kampene. Skyldes dette at dommerne i DK er mere panitne og fløjter disse halve offsides eller kan det skyldes at spillerne i NHL er bedre til ikke at løbe offside ? Syntes da for underholdningen i den danske liga man burde se på om det virkeligt er nødvendigt og fløjte disse , og om det måske er et udtryk for i Danmark at hvis der ikke lige er blevet fløjtet i et stykke tid skal dommerne lige markere sig.

På forhånd tak for dine svar.
Fisker Joe

Re: 3 eller 4 dommer system - offside

Postby Jacob Grumsen » Tue Jan 25, 2011 9:43:10

Hej FiskerJoe

Jeg synes bestemt vi skal fastholde 4 dommersystemet...
1.
Vi er nu 2 Hoveddommere/2 liniedommere til at se forseelserne, ved godt vi i starten fik flere udvisninger, men synes efterhånden vi har fundet et godt niveau.
Den store fordel er at de grimme "svinestreger" dem er der større mulighed for at vi får, så vi undgår langvarige skader.
Det vil altid være en vurdering, siger ikke vi vil være enige om udvisningerne, og JA en dommer kan også have en dårlig dag :D

2
Der var tidl et indlæg her på sitet, med et regnestykke på hvor meget klubberne ville spare.
Når vi snakker økonomi på dommerne, så er det hoveddommer honoraret der koster klubberne, ikke kørslen, da vi gennem alle sæsoner (både med 4 dommer og 3 dommer) har sammen kørsel til kampene.
For mit vedkommende er vi kørt min. 2 fra Esbjerg i alle kampe denne sæson, til tider er vi kørt 4....
Dog når vi kommer til slutspillet, så er det de bedste dommere der er udtaget til kampene..

3
Endnu en fordel.... når vi har en ny dommer der kommer op i ligaen, er det nemmere at få denne nye dommer implaceret i ligaen, med 3 dommersystemet ville han stå alene, her har han en at "læne" sig op af

Som skrevet ovenfor, synes jeg bestemt vi skal fastholde 4 dommersystemet, jeg blot nævnt et par eksempler set fra min side
Så min tanke er også, om man vil give afkald på at vi ser lidt mere, men derved undgår skader på spillerne.

Men for at svare på dit spørgsmål, synes jeg bestemt det er blevet bedre med 4 dommersystemet, både for at opretholde de regler der kommer fra DIU/IIHF men også for os dommere, vi har ikke så stor "afstand" imellem vores linier som der har været før hen...

Ang Off-side
Reglen er nem, hvis spilleren er inde over blå linie før pucken så er der off-side,.......
men kan ikke sige det med den er på vippen... for hvor går det så.. 10 cm inde over blå... eller sakl vi have 20 cm inde over blå ??????????
Man har valgt at sige at: pucken skal passere blå linie før der kommer angribende spillere ind i zonen...

Håber det gav lidt svar på dine spørgsmål

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby Slagteren » Wed Mar 09, 2011 4:20:21

Jeg har lige et lille tillæg til det spørgsmål med 4 dommere:

Kunne man ikke bruge 1 hovede dommer og sige at grove forseleser som ses af linje dommerne skal videre gives til hovededommeren?

Så bliver de mere vigtige i en kamp. Vi spare 1 dommer i en hård økonomisk tid og linje dommerne bliver bedre rustet til de skal prøve at være hovede dommer?

Er dette ikke en ide eller kan det overhovede ikke lade sig gøre? Hovede dommerne vil måske ikke høre på linjedommerne? det er jo kun grove ting de skal videre give....
Slagteren

Postby Jacob Grumsen » Sat Mar 12, 2011 5:34:55

Hej Slagteren

Det avr sådan man gjorde i "gamle" dage, så det er ikke ny tænkning
Men synes jeg ikke er vejen frem,
Ved at have 4 dommersystemet, kan man bedre få en ny hoveddommer med ind i kampem, sammen med en rutineret dommer, så den nye lidt er under en "beskyttende" vinge...

Og med 4 dommersystemet, (som jeg blandt andet selv har oplevet), så ser man forseelser fra 2 forskellige vinkler og får to synspunkter.. hvor man fra den ene vinkel ikke kan se havd der sker, men fra den anden har en tydelig udvisning,,
Så jeg står helt klart indenfor 4 dommersystemet...

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby jogl » Sun Aug 28, 2011 8:42:17

Ser der kun er sat en hoveddommer på til de kommende pokalkampe. Bliver det også gældende for kampene i AL-bankligaen?

Mvh,
jogl
jogl

Postby Jacob Grumsen » Mon Aug 29, 2011 5:03:14

Hej Jogl

Tror det er en fejl på nettet, da de pokal kampe jeg skal dømme er påsat 2 hoveddommere...

Det er planen at vi skal dømme med to hoveddommere i den kommende sæson også

Hvem der bliver udtaget ved vi ikke endnu, men dette er op til DIU

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby jogl » Tue Aug 30, 2011 6:59:02

OK, ja det må være en fejl. Kan se du er sat på som eneste dommer i Sønderjyske-WH.
Tak for svar, mvh jogl.
jogl

Return to Dommer - Jacob Grumsen