kontakt med keeperen

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

kontakt med keeperen

Postby peterplys » Sun Mar 13, 2011 8:14:17

Hej Grumsen.

Jeg var i dag til hockey i fredrikshavn og der er 2 ing der undrer mig.

Se spiller nr 60 Dejan Matejic går i løbet af kampen 10 gange meget tæt på Frederik Andersen (frederikshavns keeper). de 5 af gangene er han inde at have kontakt mens frederikshavn var i puckbesiddelse og på vej frem af isen. Det skete vel at mærke inden for målfeltet. Hvor meget kontakt må der være i disse sitiuationer?. Jeg synes det er en provokation uden lige og uden grund da der ikke er puck i nærheden. Ved blokering er han også den der abolut af alle går kraftigst på keeperen, og ofte slasher efter spilafbrydelse. I mine øjne er det det der fåt det hele til at eskalere til sidst i kampen. Det er i øvrigt noget der går igen fra alle andre holds fans med dejan matejic.

Jeg synes i øvrigt at kampen blev spillet meget voldsomt, med mange taklinger en meter fra banden, chrosschekings osv. Hvorfor skal det gode tekniske spil ødelægges af hookings og holdings i den grad som det skete i dag. Jeg synes overliggeren for det tilladte var alt for høj, og det er begge veje. Selvom det er playoff er reglerne vel de samme som i grundspillet.

Mvh. Peterplys
peterplys

Re: kontakt med keeperen

Postby Jacob Grumsen » Sun Mar 13, 2011 11:37:00

Hej PeterPlys
nu var jeg selv oppe og dømme kampen, så vil ikke gå ind i en diskusion om enkelte dommervurderinger..

Men Som udgangspunkt er målfeltet et "beskyttet" område for målmanden, hvis en spiller ikke forsøger at undgå kontakt med målmanden.. og her skal han forsøge at komme udenom denne..

Om kampene er spillet hårdt eller ej, er jo en dommerlinie der bliver udstukket fra DIU, hvordan de vil have kampene afviklet..

Håber det gav lidt, selv om det ikke var meget.

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby peterplys » Tue Mar 15, 2011 1:11:52

Hej igen.

i så fald er det mig rimeligt uforstående at det ikke bliver dømt interference op til flere gange på Dejan Matejic da han 5 gange i løbet af kampen er inde og lige lade stok eller albue have kontakt med Frederik Andersen i målfeltet, mens Frederikshavn har fuld puckkontrol og i gang med det opbygende spil. Der er selvfølgelig godt nok ikke tale om decideret tacklinger men kontakt. Det skete 3 gange i første periode og 2 gange i 3. periode. Det er en fuldstændig unødvendig handling og kan kun være for at søge en hævnaktion fra Frederik Andersens side. Nå nok om det.

Er der udstukket nye retningslinier til slutspillet? Jeg synes linien for det tilladelige spil var hævet markant i forhold til de andre ca 15 kampe jeg har set i sæsonen. Men i skal dog roses for linien var ens til begge sider. SE udnyttede den bare bedre med deres meget voldsomme spil, blandt andet ved deres 2 mål, hvor de erobrer pucken fra Andrew Brennan i Frederikshavns forsvarszone. En sitiuation hvor der tidligere i sæson ville være dømt crosschenking eller cheking from behind tidligere i sæsonen. Generelt synes jeg begge hold gik meget i ryggen på modstanderen og der var mange tacklinger den farlige meter fra banden hvor modstanderen ikke er forberedt på tacklingen. Netop det blev der fra Unionens side vel strammet op for inden sæsonen for at komme de mange hjernerystelser til livs? Igen var begge hold i ikke fine i kanterne men det bliver det jo ikke bedre af.

I øvrigt tak fordi du gider at stille op her i forummet :D
peterplys

Postby Jacob Grumsen » Wed Mar 16, 2011 11:09:26

Hej PeterPlys

Der er ikke udstukket nye retningslinier, dog ville holdene i ligaen gerne at man måtte "slås" eller "skubbe" lidt mere inde foran mål.
Det har vi dommere sammen med DIU forsøgt at få til at fungere, og jeg synes personligt at det er lykkes godt, spillerne har accepteret denne linie..

Ang linien i kampen du omtaler, så er det jo et skøn mange af tacklingerne, du kan have en og jeg kan have en anden. Det er ikke sikkert vi bliver enige om denne :D

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby Harald » Wed Mar 16, 2011 9:15:59

Hej Grumsen,

Har ikke set kampen FIK-SE, der er nævnt tidligere i denne tråd. Men fredag vil jeg da tage plads i lænestolen og holde øje med hvad der foregår omkring Frederik Andersen:-)

Men i en anden tv kamp var en episode med kontakt med keeperen. Det var en kamp i kvartfinale spillet, mellem Rødovre-AaB, her blev en AaB spiller skubbet ind i Rødovre keeperen i målfeltet. Det gav AaB spilleren en 2 minutters udvisning. Det var vel at mærke en Rødovre spiller, der skubbede. Da AaB kaptajnen ville have en forklaring af den ene dommer - mener det var Thomas Lassen og Jan Andersen, der dømte kampen - var svaret, at når en keeper blev rørt inde i målfeltet var det automatisk 2 minutter efter de nye regler. Det kan jeg bare ikke få til at harmonere med det du skriver i dine svar til PeterPlys?

Mvh
Harald
Harald

Postby Jacob Grumsen » Thu Mar 17, 2011 12:47:27

Hej Harald

Jeg har ikke selv set den pågældende kamp du omtaler...

Men det er rigtigt at hvis en spiller tager kontakt med en målmand i feltet så er der udvisning.

Men hvis han bliver skubbet derind og ikke har mulighed for at undgå det. I denne sitt er det ikke en bevidst handling at han har kontakten, men en medspiller til målmanden der er skyld i det ....

Mange af disse sitt er svære at se her i nuet, og er som så meget andet et dommerskøn, og dommerskøn kan jo altid diskuteres...

Håber dette halp lidt...

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby AK47 » Thu Mar 17, 2011 10:07:25

Hej Grumsen

først endnu engang tak fordi du "gider" bruge din tid på os tossehoveder herinde. Hatten af for det :!: :!: :!:

Ligesom i alle andre sportsgrene er der 1000vis af dommere ved skærmen og på lægterne, og alt afhænger også af øjnene der ser.

Men når det så er sagt, så må I som dommere også have øjnene på nogle bestemte spillere i ligaen, når det gælder "svinestreger" af større og mindre karakter.

Det er ikke nogen hemlighed at jeg er glødende Whitehawksfan, så lad mig bare starte med mit eget hold. Vi har Mike Grey, han er jo ikke ligefrem elsket i de øvrige haller rundt om i Danmark, og det er også min opfattelse, at I, dommerne, holder godt øje med ham. Det er sikkert også godt nok, hvordan er det man siger, der er sjælden røg uden brand, så selv om jeg sommetider har svært ved at se hans unoder, så er de der sikkert.

Men nok om Mike og tilbage til de spillere, som findes på et hvert hold, nemlig dem som er sat i verden for at skabe udvisninger til modstanderne. Ligenu er vi i "krig" mod Nordtyskland :D , og på deres hold er det sikkert heller ikke gået dommerne forbi, at Matajic er et diskussionemne ikke kun er Frederikshavn, men også hos de øvrige hold.

Der kan sikkert findes spillere på alle hold, som ikke skal gå på et af de små lokale værtshuse, og du kender dem sikkert også, altså ikke de lokale værtshuse, men spillerne som vi alle "hader". Holder I specielt øje eller er tavlen visket ren inden hver kamp?

Med venlig hilsen

Fikfan
Janum sponseres af Nibe Festivalen - "Den lille fede"

Gå nu på pension Janum
AK47

Postby Ishåki » Sun Mar 20, 2011 9:09:09

Hej Grumsen.
Ved godt jeg nok ikke får dig til at kommentere en konkret sag - men KUNNE der ved SEs udligning (ca. 0:30 henne i det nævnte link) i kampen FWH-SE fredag 18/3 teoretisk ikke være dømt offside i målfeltet. Jeg synes ikke SEs #60 på nogen måder bliver skubbet ind i målfeltet af FWHs #9, ja han bliver vel blot fulgt til dørs. Fakta er at målmanden bliver generet voldsomt, hvilket resulterer i et pucktab og dermed mål. På den langsomme gengivelse fremgår det i øvrigt ret tydeligt at #60 herefter faktisk spiller pucken - mens han står i målfeltet - til målscoreren #23. Ved godt at video er en taknemmelig sag og at jer dommere skal holde øje med rigtig mange ting samt og træffe beslutninger på splitsekunder, men jeg mener det fremgår ret tydeligt at dette mål aldrig burde være godkendt - eller hvad synes du...?

http://www.youtube.com/watch?v=YZFqbjipEFk
Ishåki

Postby Jacob Grumsen » Mon Mar 21, 2011 10:52:06

Hej Ak47

Jeg kender godt de lokale værtshuse 8) 8) 8) ..... men nok om dem :D :D :D

JO der er spillere vi holder øje med i kampene og specielt her i slutspillet, for som man nok har lagt mærke til så er der en masse små kampe i kampen, og der er disse små kampe vi gerne skal holde styr på så de ikke udvikler sig.
For det er jo det som i tilskuere gerne vil se.... eller ??

Men ellers mener jeg at vi visker tavlen ren når vi snakker om selve sæsonen, dette grundet at vi alle kan have en dårlig dag, det både være os dommere, men også spillerne..

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby Ishåki » Mon Mar 21, 2011 10:57:54

Jacob Grumsen wrote:Men ellers mener jeg at vi visker tavlen ren når vi snakker om selve sæsonen, dette grundet at vi alle kan have en dårlig dag, det både være os dommere, men også spillerne..

Hilsen
Jacob Grumsen

Skal dette udsagn tolkes som om du er tilbøjelig til at give mig ret mht. den offside i målfeltet...? :?: :wink:
Ishåki

Next

Return to Dommer - Jacob Grumsen