Videodommer

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Videodommer

Postby Ishåki » Sun Apr 03, 2011 10:07:03

I søndagens kamp FWH-HBF oplevede man 2 gange at Krogh'en blev kaldt til speakerboksen for at afvente videodommerens kendelse. Jeg tænker ikke på nogen af de 7 (8) mål, men derimod et par situationer med stolpeskud. Hvor længe efter en sådan situation kan man egentlig dømme mål? Jeg mener ved det ene tilfælde at spillet fortsatte i op imod ½-1 minut efter stolpeskuddet inden der kom en afbrydelse i spillet og hvor videodommeren fik lejlighed til at granske situationen. Kan man virkelig dømme mål så lang tid efter...? Hvad ville man have gjort hvis billderne viste at den faktisk var inde?
Ishåki

Re: Videodommer

Postby Jacob Grumsen » Sun Apr 03, 2011 10:13:36

Hej Ishåki

Man er nødt til at vente til der kommer et spilstop..

Så er det ligemeget om der går 30 sek eller 3 minutter... og hvis pucken så er inde... ja så dømmes der mål..

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby Lupo » Mon Apr 04, 2011 12:36:37

Dertil bør vi måske tilføje at tiden sættes tilbage til det sekund hvor det vurderes at pucken krydsede linjen ^^ Bare lige så der ikke er nogen tvivl :) Hvilket gør det ret så irrelevant hvor lang tid der bliver spillet fra situationen til dommeren kan tilkaldes ved spil stop :)
Lupo

Postby superfreshdk » Mon Apr 04, 2011 10:04:53

Hej,

Lige et lille tillægsspørgsmål

Hvad sker der hvis hold A laver et mål som ikke bliver dømt, hvorefter hold B løber ned og score som så dommeren godkender... Hold A´s mål bliver så set af måldommeren og dømt.. Bliver det godkendte mål af Hold B så annulleret.. Og hvad med evt udvisninger osv der er sket mens spillet har stået på... Bliver de annulleret ?

mvh
Anders
superfreshdk

Postby thetof91 » Mon Apr 04, 2011 3:54:49

Ishåki >>

Hvis du så A-VM sidste år så vidt jeg husker.. Der var der en kamp med Rusland, som jeg mener var mod Danmark.. Mod Ovi skyder mål, men han rammer overliggeren inde i målet så den går direkte ud og alt for hurtigt til man kunne se det.. Der blev der også spillet videre ind til perioden sluttede da det var ved omkring 3 minutter tilbage at han scorede.. Så der er et eksempel på at der kan gå lang tid før man kigger på om der var mål.. og der satte de så bare tiden tilbage til det tidspunkt han scorede målet og så spillede man resten af perioden igen...

superfreshdk >>

Efter hvad jeg lige synes virker logisk så er det kun det første mål man tæller, da man jo går tilbage til det tidspunkt det blev scoret på, og så vil det andet hold jo ikke havde kunne scoret det mål på den måde de gjorder det, da spillet i stedet for at forsætte vil være blevet givet op ved midten...
thetof91

Postby Lupo » Mon Apr 04, 2011 4:17:50

Det er helt korrekt, det er kun 1 mål der er et godt mål :)
Lupo

Postby Jacob Grumsen » Mon Apr 04, 2011 8:19:21

Tak til thetof91 og Lupo

I gør mit arbejde nemt herinde :D :D :D :D :D

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby superfreshdk » Tue Apr 05, 2011 12:20:44

Dvs at hvis Hold A score og spillet for lov at køre videre og en af Hold B´s spillere er mere eller mindre sikker på at det mål bliver dømt når måldommeren har kørt klippet, så har han frit lejde til at slagte en spiller og på den måde være straffri ? Det virker da helt forrygt.... Ved dog godt at mit eksempel er meget tænkt....

/Anders
superfreshdk

Postby Jacob Grumsen » Tue Apr 05, 2011 11:40:51

Hej superfreshdk

Nej det er ikke tilladt at slagte en anden spiller... hvis en spiller her idømmes en matchstraf
så idømmes han stadig matchstraf for den forseelse han har begået, han går IKKE fri

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby JoE_Kaffe » Wed Apr 06, 2011 10:24:15

Hej Grumsen

Når nu tråden omhandler videodommeren, så har jeg lige et tillægsspørgsmål :)

Her vender vi tilbage til det annullerede mål i Frederikshavn og det godkendte mål i Vojens. Bøjgaard kommenterede ved begge mål, at optagelserne skulle udelukke enhver tvivl. Efter kampen i fredags kom Kølvig med en længere forklaring om hvorfor målet blev annulleret, da han skønnede at når Pisar er på knæ, så er hovedet over overliggeren (hvilket mange billeder af Pisar på nettet modbeviser). Når vinklen samtidig er så skæv og Kølvig ligefrem skal til at fantasere om staven var for høj eller ej, så er vi jo ude i en vurderingssag og ikke et direkte bevis på noget som helst via tv-billederne.

Er det Bøjgaard, der tager fejl af reglerne?

Bemærk venligst, at dette ikke er et surt opstød fra min side, men jeg undrer mig bare over de forskellige udtalelser og at to næsten identiske situationer, med dårlige kameravinkler, har forskelligt udfald :)

Iøvrigt, vil jeg gerne takke dig for, at bruge din tid på at svare på spørgsmål herinde og hjælpe til en bedre forståelse af reglerne :)

/Mads
JoE_Kaffe

Next

Return to Dommer - Jacob Grumsen