Videodommer

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Re: Videodommer

Postby Jacob Grumsen » Wed Apr 06, 2011 3:18:43

Hej JoE_Kaffe

Ang billeder... så er det en gang imellem en vurdering fra video måldommeren om den over eller ikke er over.. lidt ligesom når vi dommere skal vurdere.
Forskellen er bare at de har mere tid til at kigge billeder igennem, i forhold til os dommere, der skal tage en beslutning her og NU

Og i den sidste ende er det jo den mest retfærdige beslutning der skal tages..

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby Corry Perry » Wed Apr 06, 2011 3:30:00

Hej Grumsen

Jeg er noget uforstående overfor Kølvigs argument om Pisars hoved er over eller under overliggeren. Måske har jeg ikke kigget godt nok i regelbogen, men skal en høj stok ikke dømmes udfra om stokken er hævet over skulderhøjden på spilleren, og ikke udfra overliggeren og en målmands hoved?
Janum bliver årets dommer!!!!!!!!!!!!! :D :) :? :( :x :evil:
Corry Perry

Postby thetof91 » Wed Apr 06, 2011 3:42:31

superfreshdk wrote:Dvs at hvis Hold A score og spillet for lov at køre videre og en af Hold B´s spillere er mere eller mindre sikker på at det mål bliver dømt når måldommeren har kørt klippet, så har han frit lejde til at slagte en spiller og på den måde være straffri ? Det virker da helt forrygt.... Ved dog godt at mit eksempel er meget tænkt....

/Anders

Det vil da aldrig kunne blive straffri hvis han lige frem slagter en spiller... Det må jo være i samme situration som at selv om dommeren har fløjtet ved fx blokering, så må du jo heller ikke slagte en spiller straffri..
thetof91

Postby Lupo » Wed Apr 06, 2011 4:30:07

Joe_Kaffe :)
Hvis jeg kender reglerne godt nok omkring ændring af dommerskøn, skal det være et reelt bevis, og ikke bare gætværk.. Så må ærligt indrømme jeg fik et chock da målet blev annuleret, da jeg på ingen måde mener at man kan sige at de billeder beviste det mindste, ergo bør dommerens skøn være det der tæller.. :/

Og efter min overbevisning var staven under overligger højde da den ramte pucken, for at føje spot til skade, mener jeg desværre det var et ekstremt dårligt kald.. ^^

Men kaldt er kaldt, så i må jo bare kæmpe videre i det Nordjyske :) Held og lykke med det
Lupo

Postby martin » Wed Apr 06, 2011 6:46:37

Hej Jacob.

Først lige en stor tak for at du gider bruge tid på at skrive herinde. Det er ganske lærerigt.

Efter at have fulgt debatten herinde, er jeg stadig lidt i tvivl om reglerne omkring brugen af videodommere.
Skal billederne med 100% sikkerhed (f.eks. som i NFL) kunne vise hvad der er sket i en given situation, for at videodommeren kan ændre en kendelse? Eller er det nok at videodommeren kun ud fra en vurdering af billederne (dvs. uden at netop være 100% sikker), kan ændre en kendelse?

Du skriver i øvrigt i et svar til et tidligere indlæg, at det i den sidste ende er den mest retfærdige beslutning der skal tages. Det er jeg helt enig i. Men hvis måldommeren udfra kun en vurdering af billederne af en given situation (altså igen uden at være helt sikker) kan ændre en kendelse, kan videodommeren jo i lige så høj grad ændre en rigtig kendelse til en forkert. Og det er vel ikke meningen med vidoedommersystemet?

I mine øjne vil den mest retfærdige beslutning altid være, at hvis billderne med 100% sikkerhed ikke kan vise hvad der er sket, skal det altid være dommerens skøn, og dermed også dennes beslutning, der skal stå ved magt.

Med venlig hilsen
Martin
martin

Postby Jacob Grumsen » Wed Apr 06, 2011 7:06:28

Hej Corry Perry

Det er rigtig at ved udvisning så er det det over skulder højde, men snakker vi mål, så er det overliggeren der bestemmer..

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby Jacob Grumsen » Wed Apr 06, 2011 7:11:58

Hej Martin

Det var da så lidt, men kan jeg give et lille kig ind i vores (dommernes) verden, vil jeg da gerne det, og give tilskuer og andre her en forståelse for regler.

Hvis video måldommeren mener at billederne er gode nok så kommer han med en kendelse ud fra det. Hvis han derimod ikke kan se det, s¨er det dommerens kendelse der står ved magt
Når vi snakker video måldommer, så er det kun ved mål han må komme med en kendelse/hjælp til dommeren

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby Corry Perry » Wed Apr 06, 2011 8:02:24

Mange tak for svaret :)
Janum bliver årets dommer!!!!!!!!!!!!! :D :) :? :( :x :evil:
Corry Perry

Postby Queue » Fri Apr 08, 2011 1:40:48

Dejligt med gode forklaringer! Så jeg prøver:

Ude på banen må man jo ikke spille pucken med stokken over skulderhøjde.

Er skulderhøjden den højde spilleren har når han er oprejst, eller betyder det noget hvis skulderen sænkes fordi spilleren f.eks. bøjer sig eller går ned i knæ.

Hvis skulderhøjden er variabel, så kan man godt forestille sig, at skulderen kommer under overliggeren.

Er der så stadig kun overliggeren, der tæller ved mål - eller skal staven være under både overligger og skulder?

Nogen synes nok at dette er meget tænkt, men jeg spørger fordi, det MÅSKE var tilfældet i forbindelse med det annullerede mål.
Queue

Postby Jacob Grumsen » Tue Apr 12, 2011 3:57:05

Hej Queue

For at slå en ting fast.. når vi snakker om at anullere et mål, så snakker vi om at stokken ikke må komme over overliggeren på målet og have kontakt med pucken... her har det ingenting at gøre med om spillerens skulderhøjde er høj eller lav..

Snakker vi derimod udvisning.. altså farlig spil med højstok... så skal vi se på om stokken er over skulderen på den ikke fejlende spiller... hvis denne spiller sætter sig ned på knæene, så er det ikke ens betydende med at man kan "slå" ham i hovedet med en stok, da stokken i denne sittiuation ikke er over gennemsnit højden på spillerne på isen.
Når vi snakker gennemsnit så skal der stadig tages højde for at der er spillere der er højere end andre... og have dette med ind i overvejelserne

Håber dette gav lidt bedre forståelse for hvornår der er høj stol og ikke er højstok.
Samt hvornår der kan anuleres mål i forbindelse med højstok

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

PreviousNext

Return to Dommer - Jacob Grumsen