Speakerboksen

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Speakerboksen

Postby Nik » Mon Nov 07, 2011 4:25:18

Hej Jacob

Jeg har et spørgsmål om speakerboksen og neutralitet.
Er reglerne sådan, at speakerboksen skal være neutral under kampene og derfor ikke må opfordre publikum til at heppe på et bestemt hold?
Og hvis dette er korrekt er det så dommerne der skal indberette klubber der overskrider dette?

Jeg har nemlig hørt at Hernings speakerboks flere gange for fået påbud om ikke at opfordre publikum til at heppe på hjemmeholdet.
Men dette er åbenbart ikke tilfældet i Sønderjyske hvor jeg har oplevet lige netop opfordring fra speakerboksen til at heppe på hjemmeholdet flere gange under kampene, selvom der ikke var spilstop. Og det sker rimeligt jævnligt i Vojens og derfor tror jeg måske dem fra Herning har misforstået et eller andet.

Personligt synes jeg der går lidt for meget damehåndbold i kampene hvis der bare gives frit slag for speakerboksen men det er jo en smagssag.

På forhånd tak for svar.
Nik

Re: Speakerboksen

Postby Jacob Grumsen » Fri Nov 11, 2011 8:49:53

Hej Nik

Der er regler for hvad en speaker skal sige... du kan læse om dette i regelbogen under regel 324, som henviser til appendix 4.24

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby Nik » Fri Nov 11, 2011 12:35:51

Tak for svar - Det er nu appendix 4.25 :wink:

Men der står:
"A4.25 - Speaker
Speakeren annoncerer under anvendelse af højttaler:
- tildeling af mål og assist,
- straffe,
- straffetids udløb,
- når der er et minut tilbage af første og anden periode,
- når der resterer to minutter af kampen."

Skal det ikke tolkes sådan at det der sker i Vojens, som beskrevet ovenfor ikke er tilladt?
Hvem skal indberette dette - dommerne?
Nik

Postby Jacob Grumsen » Sun Nov 13, 2011 5:13:27

Hej Nik

Hvis det bliver et kæmpe problem, så kan udeholdet gøre dommerne opmærksom på dette. Dommerne kan så henstille til boksen at de følger reglerne ifl appnedix 4.25 ( ikke 4.24, lille trykfejl :D )
Hvis dette stadig er et problem kan dommeren indberette dette til DIU, som så skal tage sig af sagen ..

Jeg synes dog ikke vi skal gøre dette til et stort problem i ligaen, da jeg personligt ikke mener det er et stort problem.. 8)

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby Nik » Sun Nov 13, 2011 6:06:44

Nu synes jeg da godt man kan gøre det til et stort problem, når man må i den ene hal mens det ligefrem indskærpes at man ikke må i en anden hal. Men det er vel et holdningsspørgsmål :)

Men så fik vi da det hele på plads - også din holdning til problemer i ligaen og tolkning af diverse appnedix herunder 4.25 :wink:
Nik

Postby Mr. AaB » Sun Nov 13, 2011 8:32:54

Jeg er sgu helt klart med Jacob på denne, det er da intet problem, jeg er kommet i mange haller og har ALDRIG tænkt over det.

Syntes det her stinker lidt af at du har noget i klemme her Nik og udemærket kendte reglerne og svaret inden du spurgte, men mest ville provokere..
Mr. AaB

Postby Nik » Mon Nov 14, 2011 3:33:13

Mr Aab @
Det var bestemt ikke ment som en provokation. Jeg undrede mig bare over dette og troede rent faktisk ikke der var en regel om dette emne, derfor spurgte jeg en der burde vide det.

Desuden har jeg den mening at en regel er en regel, og regler skal følges uanset hvor betydningsløse de må synes. Ellers skal man fjerne disse regler og gøre retningslinjerne ens for alle.

I og med at de i Herning har fået indskærpet fra en dommer at de ikke må gøre det samme som de må i Vojens, kunne også tyde på at det ikke er alle dommere der er enige med Grumsen i om reglen er meningsløs og skal overholdes.

At du ikke har oplevet ved jeg ikke hvorfor, men måske er det fordi du ikke har været i den nye SE arena hvilke er det eneste sted jeg har oplevet dette.
Nik

Return to Dommer - Jacob Grumsen