Skal vi spille Damehockey Grumsen?

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Skal vi spille Damehockey Grumsen?

Postby René » Wed Jan 04, 2012 5:03:43

Hej Jacob.

Jeg kunne godt tænke mig at starte en debat om det fysiske spil i AL Bankligaen.

Groft sagt syntes jeg pilen peger i retningen af Damehockey. Jeg mener at de store tunge spillere i ligaen
de sidste uger har betalt en vis pris for at have tacklet en lille spiller hårdt. Spørgsmålet er om de har betalt
for høj en pris?

Jeg mener det er helt urimligt at den store spiller allerede inden han tackler en lille spiller ved at han har det
FULDE ansvar.....For at tackle en lille spiller.

Det er soleklart at en hård tackling med begge hænder eller staven i hovedet på modstanderen er en badebillet.
En hård tackling i ryggen på en spiller ved banden, samme vej! MEN så er vi også ved at være der!

Små spillere må leve med at blive tacklet så det synger for ørerne præcis som de store spillere må leve med at
blive løbet agter ud på de første 10 meter fordi de er for tunge i røven.

Som det er idag ville jeg som sportschef betænke mig ved at hente en stor tung back til Ligaen. Et par hårde
tacklinger på en lille spiller ( og dem er der mange af, da det er helt normalt at der er en del U 17-18 osv på
holdene) og så har han allerede en plads i dommerens sorte bog for resten af sæsonen.

Jeg bryder mig ikke om svinske tacklinger og andre unoder. Men vi skal passe på vi ikke dræber et af de mest
elskede elementer i ishockeyen, nemlig de hårde tacklinger der suger luften ud af modstanderen.En ting er HELT
sikker hvis tendensen her fortsætter. De spillere der kommer til et A VM og får en herretackling vil tro de er
blevet ramt af et tog.

Godt nytår
René

Re: Skal vi spille Damehockey Grumsen?

Postby Jacob Grumsen » Wed Jan 04, 2012 9:38:18

Hej Rene

Der er skam ingen der forsøger at lave noget om til damehockey...

Og jeg er da fuldstændig enig i, at det sakl være lovligt at tackle... også hårdt.... bare så længe det er en LOVLIG tackling... nu har jeg ikke set alle de tacklinger der blevet omtalt i den senere tid... men dem jeg har set, der har der været tale om en ulovlig tackling, enten mod hoved regionen eller i ryggen.
At en spiller laver en ren og hård skulder tackling i banden eller midt på isen, det er som du selv siger det hører med til spillet..

Om der er nogen debat ved jeg ikke... men alle de udvisniger der bliver lavet det er en vurdering som dommeren skal lave..

Han laver det ud fra nedenstående:

O bevius: tydelig for enhver
B enefit: at den fejlende spiller for en fordel ved at lave noget ulovligt
I njury: at der er mulighed for at den ikke fejlende spiller, kan eller bliver skadet.

Og om selve debatten, så er det jo ikke med os dommere den skal tages, men med DIU, som udstikker vores retningslinier. Det er jo ikke noget vi finder på en søndag efter middag :D :D

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby René » Thu Jan 05, 2012 11:33:12

Hej Jacob.

Jeg er helt med på at det ikke er dommerstanden der stikker linjerne ud søndag eftermiddag :D Når jeg vælger
at skrive indlæget i dit forum er det fordi jeg syntes det kunne være sjovt at få din vinkel på denne debat.

Nu nævner du selv tackling i ryggen. Vi har i flere tilfælde i denne sæson set en stor spiller få MS for at tackle en mindre spiller i ryggen. I et par af de MS jeg har set i denne sæson har den mindre spiller vendt ryggen til
tacklingen. Så er min pointe bare, at så er det sgu ved at være svært for de store tunge spillere i ligaen.

Kan du ikke prøve at kaste lidt lys på ovennævnte?

mvh, René
René

Postby Jacob Grumsen » Thu Jan 05, 2012 2:56:33

Hej Rene

Når vi snakker om at tackle i ryggen, så er det den spiller der tackler , der er ansvarlig for ikke at tackle en anden spiller i ryggen..

Når du nævner det med at en spiller drejer rundt inden denne bliver tacklet, så er det et dommerskøn om spiller drejer rundt.. eller bliver tacklet... og det er ikke altid den samme vurdering som den tilskuerne ser..

Men nu er det ikke de store tunge spillere som man vil have frem, men de gode tekniske spillere, som laver masser mål.. det er det som de vil se..

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby René » Fri Jan 06, 2012 5:10:44

Hej Jacob.

Tak for svaret, nu er jeg og sikkert en del andre blevet klogere.

Store, tunge, tekniske, hurtige mm de har alle deres funktion på et hold :D

mvh, René
René

Return to Dommer - Jacob Grumsen