Afventende offside

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Afventende offside

Postby McKay » Sun Feb 26, 2012 12:32:29

hej Jacob

Jeg har et spørgsmål til den kamp du selv dømte i Frederikshavn i går.

Tag et kig på http://tv2sport.dk/frederikshavn-rasede ... -sejrsmaal og se Odenses mål til 2-1.

Jeg er enig med dig, når du siger at Odense spillerne clearer zonen, som de skal ved en afventende offside.

Men hvornår er det at man kan markere afventende offside ?
I regelsættet står der (regel 451) at du kun kan dømme afventende offside, hvis den forsvarende spiller har mulighed for at spille pucken ud.

Tag så lige og se på klippet igen og fortæl mig, hvornår en af de forsvarende spillere skulle have haft muligheden for at spille pucken ud af zonen

Som jeg ser det kan liniedommeren i dette tilfælde ikke markere afventende offside, da de forsvarende spillere ikke har mulighed for at spille pucken ud af zonen. Derfor skal han dømme offside.

Så jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor du i regelsættet kan se at det er OK med en afventende offside i den situation.
McKay

Re: Afventende offside

Postby Jacob Grumsen » Sun Feb 26, 2012 10:44:04

Hej McKay

Har fundet følgende i regelbogen.

451 – Afventende off-side procedure

a) Hvis en angribende spiller kommer ind i angrebszonen før pucken,men en forsvarende spiller har mulighed for at spille pucken, skal linjedommeren ved at løfte armen indikere en ”afventende offside", undtagen hvis pucken er blevet skudt på mål, og målmanden derfor har været nødt til at spille den.

b) Linjedommeren skal tage armen ned for at annullere den afventende offside og tillade spillet at fortsætte, hvis:
- det forsvarende hold passer eller fører pucken ud i neutral zone, eller
- alle angribende spillere straks forlader angrebszonen ved at tage
skøjtekontakt med blå linje.

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby McKay » Sun Feb 26, 2012 11:31:40

Hej Jacob

Du svare jo ikke på spørgsmålet, men henviser til samme regel som jeg beskrev i spørgsmålet.

Jeg prøver lige igen:

Kan du på noget tidspunkt i det klip, se en forsvarende spiller have muligheden for at spille pucken ud af zonen ?

Ja eller nej

McKay
McKay

Postby Jacob Grumsen » Sun Feb 26, 2012 11:46:39

Hej McKay

Nej kan jeg ikke... og skal han heller ikke....

Zonen bliver clearet for Odense spillere. og dermed må de angribe igen..

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby McKay » Sun Feb 26, 2012 11:53:04

Hej Jacob

Så skal der jo også dømmes offside.
451 a siger hvornår der skal markeres afventende offside, det skal der når en forsvarende spiller har muligheden for at spille pucken ud af zonen.

451 b siger hvordan du ophæver den. Men da der ikke kan markeres afventende offside, da en forsvarende spiller ikke kan spille pucken ud af zonen, kan b aldrig komme i anvendelse.
McKay

Postby Jacob Grumsen » Mon Feb 27, 2012 12:03:52

Hej McKay

Grunden til der ingen forsvarende spiller tager pucken, er at de ikke er i nærheden af den.... og lige så snart zonen er clearet for Odense spillere, så er det lovligt at køre ind og tage pucken...

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Return to Dommer - Jacob Grumsen