Afventende udv.

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Re: Afventende udv.

Postby JoE_Kaffe » Thu Mar 08, 2012 10:02:59

Hej igen

Jeg synes, at det er godt, at du har lyst til at bruge din tid på, at hjælpe os andre med, at få en bedre forståelse af reglerne.
Der hvor min kæde hopper af er, når nogen tror, at dette er et forum, hvor man anonymt kan svine dig til. Men det er super, at du tager det med et smil :)
JoE_Kaffe

Postby Verner » Thu Mar 22, 2012 10:01:23

Så er den gaaaaal igen.....
Igen en situation hvor dommeren tror han har styr på lortet med faktisk har lort på styret.
4de semi hvor Åb appelere for iceing, men dommeren argumentere for at liniedommeren står udemærket placeret, hvilket SLET SLET ikke er tilfældet, OIK spilleren er mindst 2 meter på den forkerte side af midten..... Mange flere situationer samme kamp, ses ikke af dommeren.
ALDRIG nogen sinde vil de indrømmen en fejl. De er jo guderne i dansk hockey, tror de i hvert fald.
Vi har stadig ca 300 elite spillere som knokler for at blive bedere, hvilket ca 10 piv elendige dommer ødelægger.

Danmark er en A-nation, men eliteserie dommerne er på samme niveau som for 25 år siden, og formår bare slet ikke at følge med udviklingen.......

Lad dog danske dommere dømme grundspil, og i kvart/semi/finale lade udelandske dommere dømme. Nogle som ikke på forhånd har fordomme holdninger og indstilling om spillerene og klubberne.

Ville GERNE giver 20 kr extra pr kamp, hvis det skulle til, for at dække udgifterne.
Verner

Postby Jacob Grumsen » Fri Mar 23, 2012 12:13:29

Hej Verner..

Jeg vil gerne rose dig for en dejlig og konstruktiv debat her på siden 8)

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby Verner » Fri Mar 23, 2012 2:40:46

Skal det være en debat for at man må udtrykke sig her ?
Må man ikke bare være utilfreds. Hvor skal man ellers henvende sig ?
Jeg er ikke den eneste der piver, for lytter man til folkemængden på vej hjem fra kampene er samtalerne OFTE at dommerkvaliteten er ALT for dårlig i DK.
Der bruges i flæng ord som " pisse fustrerende " " latterligt at se på " " gider snart ikke se flere kampe med de dommere "

Håber snart kommer dygtige og ufarvede dommere i dk. Så dansk hockey kan komme videre.
Verner

Postby MacReady » Sat Mar 24, 2012 12:37:54

Verner wrote:Skal det være en debat for at man må udtrykke sig her ?
Må man ikke bare være utilfreds. Hvor skal man ellers henvende sig ?
Jeg er ikke den eneste der piver, for lytter man til folkemængden på vej hjem fra kampene er samtalerne OFTE at dommerkvaliteten er ALT for dårlig i DK.
Der bruges i flæng ord som " pisse fustrerende " " latterligt at se på " " gider snart ikke se flere kampe med de dommere "

Håber snart kommer dygtige og ufarvede dommere i dk. Så dansk hockey kan komme videre.

Kære Verner.

Ang. Dine frustrationer over manglende muligheder for at få afløb for din galde omkring dommerstandarden her til lands. Kunne det så ikke tænkes, at du var beriget med noget ukendt familie? En ven? Eller måske og mere sandsynligt, en bekendt der vil lægge øre til? Du kunne evt. kompenserer staklen med de 20,- du tilsyneladende har i overskud? Du efterspørge samtidig, om det skal være debatskabende det du skriver, eller det blot er nok, at råbe højest. Nu er overskriften for forummet sjovt nok Hockeydebat, så allerede der, har sidens bagmænd været så høflige, at løfte lidt af sløret for hvad idéen var i tidernes morgen, med at spørge en række personen indenfor ishockeysporten i Danmark, om de ikke havde tid, lyst og lejlighed, til at stille deres person og fritid til rådighed og svare på spørgsmål fra hockey interesseret danskere fra det ganske land.

At du oplever, at mange er utilfreds med dommerpræstation efter en hockeykamp, har jeg Googlet lidt på, og det er tilsyneladende et både helt konkret og samtidig unikt fænomen her i Danmark. Og hvad værre er, alvorligt underbelyst. Så mon ikke, vi snart kan forvente en afslørende dokumentar om emnet? Faren vil selvfølgelig være med et øget mer’ fokus på fænomenet, at det risikerer, at eskalere og sprede sig til andre sportsgrene og måske endnu værre, ud over landets grænser. Forestil dig, hvis man en dag kunne opleve, at en større gruppe Bøndby fans blev enig om, at dommeren stjal sejren fra dem mod FCK? At fodbolddommere fløjtede kampen i stykker. Ikke dømte mål, når bolden er en halv meter inde. Overså et klokkeklart straffespark eller en scoring med Gudshånd. Eller for nu blot at blive i vores egen lille verden, at hockeyfans i f.eks. Sverige, Tyskland eller Canada lige så stille begyndte at få den samme idé som i Danmark, at nu og da, ja så stinker dommerpræstationen altså. Som ofte når man taber. Hvor vil det hele så ikke ende?

Nej, lad os alle krydse fingre for, at fænomenet kan isoleres til ishockeyen og lille Danmark, også må vi leve med, at folk som Jacob Grumsen og kollegaer, nu engang (på trods af deres kæmpe hyre) ikke er forpligtiget ud over egne evner. Det gælder så i øvrigt også, for debattørerne her på Hockeymagasinet.
MacReady

Postby Verner » Sat Mar 24, 2012 9:28:39

Til MacReady
Det var nu altså en 20ér pr kamp jeg ville gi, ikke fordi jeg er vild med at komme af med penge, men for at gøre noget ved det kæmpe problem der er i dansk hockey.
Det nytter jo ikke en pind bare at holde sin mund, og bare lade stå til som du jo opfordre til.
At du mener der ikke er et problem, det er dit syn.
Der er mange andre der ser problemet, selv turister der er på kort besøg i DK står og snakker, ja selv dommere fra underliggende divisioner.
Mit hold er for længst gået på sommerferie, så jeg kan jo være ligeglad med hvordan der dømmes i de igangværende kampe, men er det ikke.
Den del du ikke har opfattet er at, der i næsten alle kampe sker så store og graverende fejl at det er med til at afgøre / ødelægge kampe, det kunne jeg såmænd også acceptere, hvis det var en gang i mellem det skete. Men ikke som nu, hvor det mere er reglen end undtagelsen.

Hvis man ser noget man er utilfred med, skal man da gå til vedkommede, ikke bare nøjes med at snakke med naboen, eller tjeneren på den lokale.

Når jeg er på arbejde, skal jeg præstere hver dag, gør jeg det ikke, ødelægger jeg en masse menneskers værdier, og bliver fyret. Og det er uanset hvad jeg får af betaling for det, eller hvor mange timer jeg har været i gang.

Sådan er det osse for dommere, og kan de ikke klare det, må de stoppe.
Verner

Postby MacReady » Sat Mar 24, 2012 1:06:00

Kære Verner,

Det er lidt mit indtryk, at du læser, som en vis herre læser bibelen. Vil du ikke være så venlig, bare for en god orden skyld, at klargøre for mig, hvor jeg skriver, eller giver udtryk for, at man bare skal holde mund og lade stå til, er man lodret utilfreds eller har ambitioner at prøve at flytte eller ændre tingenes tilstand. Om det så er her, i sportens verden, eller udenfor? Tvært imod pointerer jeg, at der her er en hockeydebat.

At dommerne skal præstere, at du skal præstere, at jeg skal, skolelærer, sygeplejersker, murer eller hvem du nu vælger, at holde luppen over, er der vist ikke mange der er uenige i. Jeg har selv ansvaret for mennesker, der skal præstere fra nul hver eneste måned. Det ændre ikke et splintsekund på det faktum, at tonen, respekten og ikke mindst sagligheden for en evaluering af deres energi, indsats og opnået målsætninger og resultater, skal ske og kommunikeres ud fra en gensigdig respekt. Og hvor meget man så end må mene, at have ret eller patent på sandheden og kan henvise til, af andre personer med lignende holdninger for at validere eller give sin egen mening en luftig substans eller tyngde, ændre ikke en tødel på dette faktum.

Jeg er sikker på, at ham der overfuser parkeringsvagten, hende der sidder ved kasse 2 i fakta, stewardessen eller den Dong ansatte også er af den opfattelse, at han er 100 % i sin gode ret til dette, da de jo åbenlyst ikke følger reglerne, eller gør tingene godt nok. Og kan de ikke klare lort på styret eller den skinbarlige ”sandhed”, kan de jo bare finde noget andet at foretage sig.

For en god ordens skyld. Mit hold er for længst ude af årets slutspil, ja de var vel ude af turneringen før den nogensinde kom rigtigt i gang. Og igen i år, var jeg lodret uenig i mange af dommerkendelserne og i øvrigt af den holdning, at bundniveauet er for lavt og der som minimum bør tilstræbes en mere ens artet linje i kampene og hen over sæsonen. Nogle gange vurderet ud fra et så objektivt fan synspunkt som det nu er mig muligt. Andre gange med stærkt farvede briller på, fordi det simpelthen på godt dansk, bare er pisse frustrerende. Den samme indgangsvinkel og reaktionsmønster har sjovt nok også mange af de fans, som stod ved siden af mig. Det må skyldes, at vi alle er objektive, aldrig drikker en øl, altid har den bedste placering til at vurdere en givende situation og kendelse. Det underlige er så bare, at når jeg følger mit fodboldhold forekommer det samme. Kamp efter kamp er dommeren idiot og burde end ikke dømme en sandkasse kamp på Færøerne, skulle niveauet matche hans evner. Jeg har en kammerat der bor over there, og har gjort det de sidste femten år, og er die hard hockey fan. Han græder øjnene ud hver eneste sæson over inkompetente dommerpræstationer som gang på gang, ifølge ham, flår kampene og avancement muligheder ud af hænderne på hans hold. Sport er om noget følelser og øjebliksbilleder, at bilde sig selv andet ind, vil være en fejl.

Summa summarum er kritik fint. Kritik er en nødvendighed for at blive bedre til det man gør. Men den tone kritikken og synspunkterne kommunikeres i, bør ikke være dræbende for budskabet. Så lytter ingen til indholdet, men kun formen. Jeg er hverken Grumsens bedste ven eller betalt af de danske ishockeydommere og Gud skal vide, jeg ofte er uenig i hvad de dømmer på isen. Det ændre ikke på, at stiller man op som skydeskive på et site som Hockeymagasinet hvor vi brugere endda anonymt og omkostningsfrit for egen person, kan give vores holdninger og meninger til kende. Så bør der herske et minimum af respekt for dette også i den tone man vælge at henvende sig i. Det har intet at gøre med, at man ikke må være møg uenig.

Jeg har endnu ikke, når jeg læser svarene som Jacob altid hurtigt og som ofte præcist leverer, set et eneste tilfælde af, at er overfølsom overfor kritik (positivt eller negativt ladet) eller kritiske spørgsmål til hans eller andres præstationer i de danske haller. Men det er nu engang sådan her i livet, at spørger man, får man som ofte et svar, men det er ikke altid, at svaret afspejler det man ønskede at høre. Om det så er hockeykendelser eller om man må få flere småkager.
MacReady

Previous

Return to Dommer - Jacob Grumsen