Mål med kroppen?

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Mål med kroppen?

Postby cc_RMB » Sat Mar 10, 2012 1:07:30

Hej Jacob

Her er en uerfaren hockey fan der dog har set en del hockey. Målet der blev anulleret i kampen mellem RMB-Aab gider du ikke forklare den. Pucken tages ned på benet og flyver i mål(ved godt det ikke er fodbold). Låret/knæet er vel ikke en del af skøjten, hvad er der galt. Dommeren siger at fordi at han tager den med hånden og derefter scorer med benet er der ikke mål?

Mvh

cc
cc_RMB

Re: Mål med kroppen?

Postby Lambæk » Sat Mar 10, 2012 1:44:25

Det bliver forklaret i regelbogen her

471 – Annullering af målscoring
a) Der er ikke mål:
- hvis en angriber forsætligt sparker, kaster, slår med hånden eller på anden
måde dirigerer pucken ind i målet med noget andet hjælpemiddel end sin
stok, selv om pucken derefter bliver yderligere deflekteret på en hvilken
som helst spiller, målmand eller dommer.

Meget enkelt :)
Lambæk

Postby Jacob Grumsen » Sat Mar 10, 2012 10:12:52

Hej cc_RMB og Lambæk

det er som Lambæk skriver, iog det er nu nemt at sidde her i panelet, når man får alt den hjælp herinde :D

Det skal i have en stor tak for :)

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby JoE_Kaffe » Mon Mar 12, 2012 6:46:15

Som en sidenote kan jeg tilføje, at hvis man laver et selvmål med maven, benet eller noget andet, så vil det ikke blive annulleret :)
JoE_Kaffe

Postby 3jw1n » Tue Mar 13, 2012 11:01:40

Nu ved jeg ikke om lambert har sakset den lige fra reglbogen og har været for doven til at se efter ;)
Men hvis der står dirigerer, hvor kommer reglen med sparke bevægelsen ved skøjte mål ind i billedet, mener at have hørt den en del gange ? Er det en opfundet regl, er det ifølge reglbogen, så ikke lovligt at dreje skøjten så den bliver dirigeret i mål ?
3jw1n

Postby Jacob Grumsen » Tue Mar 13, 2012 11:25:42

Hej 3jw1n

Har fundet følgende i regelbogen under regel 470a, Definition af en målscoring:

- hvis pucken deflekterer direkte fra en angribers eller forsvarers skøjte.

DK: Det engelske ord ”deflect” er oversat til ”deflektere” og skal i denne forbindelse forstås som ”rammer” eller ”rører”, hvor der ikke er tale om en bevidst sparke bevægelse. Et mål skal altså godkendes, hvis pucken rører eller rammer en angribers skøjte, hvorefter den går i mål, fordi angrebsspilleren ikke har lavet en forsætlig sparkebevægelse mod pucken.

Håber det hjælper lidt

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby moffe » Tue Mar 13, 2012 12:25:03

Jeg undres på lige fod med flere imkring den konkrete hændelse i Ålborg.
Scoringen sker IKKE bevidst (eller forsætligt) som der står i regelbogen. Det er også den konklusion dommeren når til og dømmer mål. Korrekt.

Det er da tankevækkende at scoringen havde talt hvis der ikke havde være TV på kampen.
Var det så ikke en rigtig god ide hvis de superdommere der siddder i TV bussen kom ud på isen og dømte - med den viden og overblik de besidder kan det da ikke andet end blive end en success.

ps. Hvor var "måldommeren" i den syvende kamp ved scoring no. 1 ? den så da også noget mistænkelig ud fra min stol...
moffe

Postby SuperAaB » Tue Mar 13, 2012 5:20:25

moffe wrote:Jeg undres på lige fod med flere imkring den konkrete hændelse i Ålborg.
Scoringen sker IKKE bevidst (eller forsætligt) som der står i regelbogen. Det er også den konklusion dommeren når til og dømmer mål. Korrekt.

Det er da tankevækkende at scoringen havde talt hvis der ikke havde være TV på kampen.
Var det så ikke en rigtig god ide hvis de superdommere der siddder i TV bussen kom ud på isen og dømte - med den viden og overblik de besidder kan det da ikke andet end blive end en success.

ps. Hvor var "måldommeren" i den syvende kamp ved scoring no. 1 ? den så da også noget mistænkelig ud fra min stol...

Det er da bare dejligt at TV-replays kan hjælpe dommerne, så vi kan få den korrekte kendelse :D

Jeg kan formentlig svare korrekt på dit sidste spørgsmål. Pucken ramte skøjten på Rødovres Mike Rådde, selv hvis Mike havde lavet en sparke bevægelse havde selvmålet talt. Dommerne behøvede derfor ikke se målet igennem. Du har som jeg forstår lov til at score i eget net på alle tossede måder du har lyst til. Husker endda en back for St. Louis i foråret 2000 kastede pucken i eget mål i PO, da han var bange for at få en minor efter han greb pucken :D
SuperAaB

Postby Jacob Grumsen » Thu Mar 15, 2012 9:12:15

Hej Moffe

Jeg er meget enig med SuperAaB om at vi ska bruge de hjælpe midler som vi kan komme i kontakt med

En video måldommer kan følgende, enten på dommerens eller egen foranledning:

- pucken har passeret mållinien
- pucken i mål... før målet blev flyttet.
- pucken i mål før eller efter udløbet af spilletiden ved en periodes afslutning.
- pucken dirigeret ind i mål med hånd eller sparket ind.
- pucken deflekteret ind i målet via en dommer.
- pucken slået af en angribende spiller med høj stok over overliggerens højde, før den gik i mål.
- fastslå den korrekte tid på det officielle ur, forudsat at spilletiden er synlig på videomåldommerens monitor

Samtidig har vi denne sæson afprøvet et headsæt i stil med den som man bruger i fodbold og håndbold, for at se om det var noget vi kunne bruge som dommer.. dette er ved at blive evalueret...

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby NicRMB » Fri Mar 16, 2012 9:39:39

Hej Jacob

Et tillægsspørgsmål om noget som altid har undret mig :)

Videomåldommeren kan se de ting du skriver igennem, men hvorfor ikke offside i målfeltet?
NicRMB

Next

Return to Dommer - Jacob Grumsen