Regler ved udskiftning uder spillet

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Regler ved udskiftning uder spillet

Postby jesperni » Tue Apr 03, 2012 1:54:03

Hej Jacob

Først og fremmest tak fordi du tager dig tid til at udrede de mange spørgsmål her på siden. Det er god viden man får her.

Dernæst en tvist jeg har med en medtræner og dommer omkring reglerne ved udskiftninger under spillet, som jeg håber du kan afklare for os.

Situationer er:
"Vi spiller 5 mod 5 og foretager en flyvende udskiftning. Kæden (spillerne) der er på isen beskrives herefter som 1a-5a mens kæden der venter i boksen beskrives som 1b-5b.
1a forlader isen og 1b hopper ind.
2a forlader isen og 2b hopper ind
3a forlader isen og 3b hopper ind
4a forlader isen
5a er igang med at med at forlade isen da 4b hopper ind. 5b har ikke opdaget han skal på isen og sidder derfor endnu på bænken.
Mens 5a står på isen ved boksen får 4b pucken. Vi antager 5a står med begge skøjter på isen endnu. Dommeren fløjter for en too many men on the ice. I forseeleses øjeblikket befinder følgende spillere sig på isen: 1b, 2b, 3b, 4b og 5a. 5b befinder sig stadigt på bænken i boksen efter at dommeren fløjter og nåede aldrig på isen. 4b og 5a er de eneste 2 der befinder sig i udskiftningszonen".

Dommeren ville her idømme holdet en too-many-men holdstraf, hvilket jeg ikke er enig i, da holdet på intet tidspunkt er mere end 5 spillere på isen.

Hvad siger du?

På forhånd tak.
MVH
Jesper Nielsen
jesperni

Re: Regler ved udskiftning uder spillet

Postby Jacob Grumsen » Tue Apr 03, 2012 2:48:10

hej Jesperni

Som jeg læser dit indlæg, så er det på intet tidspunkt 6 spillere (+ målmand) på isen..

Og hvis der kun er 5 spillere (+ målmand) så kan der ikke være "to many players on the ice", der skal man nu engang være 6 spillere
Så er der en masse andre eksempler, dem vil jeg ikke komme ind på her...

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby jesperni » Tue Apr 03, 2012 3:10:40

Tak for hurtigt svar, Jakob. Nu er der en dommer der skylder mig en kold øl :-)
jesperni

Postby 3jw1n » Tue Apr 03, 2012 3:16:06

Jeg er jo helt tosset med at lære noget, så jeg har et lille tillægs spørgsmål, bonus om man vil. Kan et hold fremtvinge for mange spillere på banen, ved at spille over mod en modstanders bænk mens de skifter ud. Eller er det her et skøn fra dommeren om at holdet rent faktisk er ved at skifte ud og dermed 6 mand men "lovligt" da de ikke har til hensigt at deltage i spillet.
Et andet tænkt eksempel er at man ofte ser en spiller der har lidt ondt kører langsomt over og skifter mens en anden hopper ind lidt før end hvad man ellers ville gøre. Er det sådan lidt en frisag, eller skal sådan en dømmes hvis man følger reglerne helt tæt. Synes man så det i større grad for 5-10 år siden end idag. Men det forekommer vel stadig, at en spiller skifter langsomt og en anden spiller når med hjem i zonen inden den "skade" spiller er ude.
3jw1n

Postby Jacob Grumsen » Wed Apr 04, 2012 8:00:21

Hej 3jw1n

Du (og alle andre) er altid velkommen til at at spørge... 8)

Hvis en puck bliver skudt/spillet over mod en modstanders spilleboks i forbindelse med udskiftning, og de spiller der skifter ud ikke bevidst spiller pucken, men derimod bliver ramt af pucken, så er der IKKE for mange spillere på isen.

Hvis en spiller hopper ind før dette er tilladt, og deltager i spillet, så skal der idømmes en udvisning, også selvom en spiller er skadet og ikke kommer så hurtigt ud !

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Return to Dommer - Jacob Grumsen