Påvirkning fra publikum

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Påvirkning fra publikum

Postby 3jw1n » Thu Apr 19, 2012 10:09:24

Hej Jakob
Jeg kender godt svaret og tror også jeg kender "sandheden", men kom alligevel til at tænke på det efter alt den ros der er givet i finale serie med udsolgte haller.
Jeg kom til at tænke på om du selv føler at i som dommer lader jer påvirke af tilskuere. F.eks at i bliver svinet til eller der bliver buh'et eller råbt. Jeg tænker på om armen kommer op der hvor man selv er lidt i tvivl. Jeg kender det selv dømmer lidt i skaterhockey, at man ser noget der ligner en udvisning og lader den f.eks passere og efter folk råber kan man godt se den måske skulle være dømt. Specielt når der er 6 mand plejer tilskuerne jo at se det "bedre" ;D. Så kort er det bare om man kan kalde publikum en 6. mand ved at de presser en dommer.
Kom også til at tænke på at i sidste kamp faldt en linie dommer til stor jubel for hele Odense skøjtehal, påvirker sådan nogle "små" episoder jer i løbet af en kamp ??
Men ellers god kamp forhåbentlig 2 stk. mere. :D

Vil da også gerne vide hvorfor du bliver ved med at dømme ?? Er det for din egenskyld sporten eller blev du aldrig den hockey spiller du havde "drømt" om ;) Jeg mener bare det kan jo ikke være den ROS du får for tror da altid folk i hallerne har et eller andet de er utilfreds med og langt oftere det end alle de positive ting i er med til at skabe som dommere. Så et kort svar på hvorfor du gør det???
3jw1n

Re: Påvirkning fra publikum

Postby Jacob Grumsen » Thu Apr 19, 2012 11:31:15

Hej 3jw1n

Nu er jeg nødt til at tale for mig selv.. kan ikke tale for alle de andre :D

Når jeg dømmer så dømmer jeg efter den bedste overbevisning ud fra reglerne, Vi har en bedømmer (træner) siddende I hallen, han sidder og bedømmer os, på samme vilkår som en træner vurderer en spiller, og alle dommere vil gerne dømme de sjove kampe (finalerne) så hvis vi lader os påvirke af tilskuerne og dømmer som de gerne vil, så vil jeg få en dårlig bedømmelse og vil komme til at "spille i 4 kæde eller sidde på bænken" og det er der jo ingen der ønsker, hverken spillere eller dommerer.
Det er selvfølgelig sjovere at dømme for fulde huse end for 200 tilskuer...
Hvis der er noget vi er tvivl om, såsom vores dommerlinie, udvisninger eller andet, så mødes vi på isen og lige taler kort om det... det er så blevet nemmere med vores nye interne kommunikations system, hvor vi kan snakke sammen.
Det er ALTID nemmere at stå/sidde undenfor, da man her kan snakke med makkeren om det, på isen skal man tage beslutningen her og nu, et eks om pucken er i mål eller ej, der mener alle tilskuer de kan se den inde. Og til tider skal video måldommeren bruge langtid på at se om den er inde eller ej. Her skal dommeren tage beslutningen på et spiltsekund, men det er det fantastiske i at være dommer, og vi er kun mennesker :)
Skulle man falde eller stå i vejen, så er det jo del af spillet, og det hører vel til her i Danmark at tilskuerne så hujer lidt, det tager vi med et smil :D

Der findes ikke rigtig et kort svar på det sidste spørgsmål.....
Men nej... jeg blev aldrig den hockey spiller som jeg håbede på, men startede for sent med at spille, så det var en ulige kamp fra start... :(
Og nej det er ikke for den ROS vi får i hallerne fra tilskuer, spillere, trænere, m.m. Men vi dommere elsker jo sporten lige så meget som spillerne, vi har bare hver vores "job"... men kærligheden til spillet .. Det er det samme..

Jeg har haft en rigtig god karriere som dommer.. har rejst verden rundt og oplevet dele af verdenen som jeg ikke ville være rejst til normalt på en "ferie", nu har jeg så kombineret business and pleasure :D
Samtidig får vi dommere en kæmpe netværk i hele verdenen, og der er altid en dør åben hvis man kommer for, vi er som en stor familie :)

Så det korte svar vil være, at jeg gør det fordi jeg elsker sporten, men også at sporten giver mig rigtig gode oplevelser :D

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Re: Påvirkning fra publikum

Postby 3jw1n » Fri Apr 20, 2012 10:43:58

Super mange tak for svaret, og dejligt at hører at du tager den stribede på af kærlighed til sporten. Du må jo komme ud og dømme lidt skaterhockey hen over sommeren :D
3jw1n

Return to Dommer - Jacob Grumsen