10 minutters straf sidst i kampen

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

10 minutters straf sidst i kampen

Postby Queue » Thu Oct 18, 2012 2:08:13

Hej Grumsen!

I spillereglerne står der "Når en spiller i løbet af kampens sidste ti minutter bliver tilkendt en misconduct straf, og der ikke er mulighed for overtid, bør han sendes til omklædningsrummet".

Har det nogen effekt i ligaens grundspil, hvor der jo højst er 5 minutters ekstratid?

Hvis en spiller idømmes en 10 minutter straf 2 minutter før kampens afslutning, så vil han jo aldrig kunne deltage i ekstratiden.

Hvad er grunden til, at der står "bør"?

På forhånd tak!
Queue

Re: 10 minutters straf sidst i kampen

Postby JoE_Kaffe » Thu Oct 18, 2012 4:31:54

Du glemmer slutspillet, Queue :) Der spilles der jo OT indtil, der bliver scoret..
JoE_Kaffe

Postby Ishåki » Thu Oct 18, 2012 5:33:22

Queue wrote:Har det nogen effekt i ligaens grundspil, hvor der jo højst er 5 minutters ekstratid?

Det er han da vist helt klar over... :wink:
Scanel Hockey Arena - også kaldet "Helvede i Nord" - nok mest pga. Danmarks ringeste tilskuerforhold...
Ishåki

Postby JoE_Kaffe » Thu Oct 18, 2012 8:01:38

Ishåki wrote:
Queue wrote:Har det nogen effekt i ligaens grundspil, hvor der jo højst er 5 minutters ekstratid?

Det er han da vist helt klar over... :wink:

Skylder en kvajebajer. Læste det faktisk to gange, for at sikre mig, at jeg havde fået det hele med. Må hellere få skruet ned for læsehastigheden en anden gang :oops: (Note til mig selv: ' Jeg er ikke en SSD Harddisk')
JoE_Kaffe

Postby Jacob Grumsen » Thu Oct 18, 2012 10:48:26

Hej Queue

Ang med de 10 min straf i slutningen af kampen, så er det sådan at hvis en spiller med en 10 min straf ikke kan nå at deltage mere i kampen, så kan man vælge at sende spilleren til omklædningsrummet.
Dette kan være taktisk fra dommerens side, da man hermed vi undgå at det kommer til flere konfrontationer med spilleren, hvis det evt kunne være dårlig opførelse, eller hvis det er en følge straf, så undgår man at modstanderen vil "hævne" noget, om man dermed er nødt til at dele flere straffe ud
Men man skal være opmærksom på om spilleren har en chance om at komme tilbage på isen, også i overtiden. Men er spillerens udvisning ikke udløbet inden kampens afslutning, kan den fejlende spiller ikke deltage i evt straffeslags konkurrence

Kan ikke finde det du omtaler specifik i regelbogen, for ville se om jeg kunne finde det i den engelske, og se om det var oversættelse der havde drillet lidt.
Men mit svar vil stadig være som ovenfor

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby Queue » Thu Oct 18, 2012 11:55:45

Hej Grumsen!

Tak for HURTIGT svar!

Jeg fandt citatet i http://www.hockeyligaen.dk/uploads/Regel-%20%20casebook%202010-2014%20-%20samlet%20version%201%200.pdf på på side 103 pkt. 4 om fortolkninger af regel 500.

Har nu surfet lidt og det er på engelsk i http://www.iihf.com/fileadmin/user_upload/PDF/Sport/Case_Book_-_2012_-_13_new.pdf. Står på s. 39: "If a player has been assessed a Misconduct penalty in the last ten minutes of the game, and provided there is no overtime, the player shall be sent to the dressing room.".

Normalt ville jeg ikke oversætte "shall" til "bør", men jeg er ikke engelsklærer ...

Og JoE_Kaffe: jeg har intet imod gratis øl :). Kan både tåle dit indlæg OG øl :)
Queue

Postby Jacob Grumsen » Fri Oct 19, 2012 10:34:17

Hej Queue

Kan sagtens følge dig :)

Mit svar til spørgsmålet er dog stadig som ovenfor...

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Return to Dommer - Jacob Grumsen