hvem dømmer hvad

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

hvem dømmer hvad

Postby peterplys » Mon Feb 04, 2013 6:06:02

Hej Jacob

Har de 2 hoveddommere aftaler om hvem der holder øje med spillet omkring pucken og hvem der har det lidt større overblik. Jeg spørger selvfølgelig fordi jeg ikke forstår det er muligt at undgå at se charching på Lie i gårsdagens pokalfinale når der er 4 mand til at holde øje. Ved godt liniedommerne ikke aktivt dømmer men de kan spørges til råd. Lie har jo næsten lige sluppet pucken og det er jo et tidspunkt hvor der ofte bliver sat en tackling ind.

Noget lignende skete for ikke længe siden oppe i Frederikshavn. Kan ikke huske om det var Ronnie knudsen det gik udover. Her var der åbenbart heller ingen dommere der var vågne. Han havde også lige sluppet som lie og bliver ramt på næsten samme måde dog lidt højere så tacklingen rammer ham i hovedet. Og efter lidt konference mellem dommerne ender med 2 minutter for tripping. Imponerende når tacklingen kunne høres i hele hallen. Normalt kan en tripping ikke høres på den måde.....
Mener faktisk også at wh spilleren var ude i nogle kampe efter med hjernerystelse.

Så er der aftale om hvem der holder øje med hvad. Der er jo ikke meget ved 2 hoveddommere hvis de ser på det samme.

Var det en ide at når det nu er en så afgørende kamp at det ville være muligt at lade videodommeren se sådan en situation igennem og lade ham dømme. Selvfølgelig skal spilsekvens ikke ses igennem men kun alvorlige hits som den i går. Det kunne have givet en anden kamp hvis wh havde fået udlignet. Dermed ikke sagt de havde vundet....

Mvh peter plys
peterplys

Re: hvem dømmer hvad

Postby WhiteHawks » Mon Feb 04, 2013 8:43:29

Tror slet ikke der var dommere på is i den situation :(

Ikke nok med de ikke ser vanvids tacklingen på Morten Lie, så kan 4 mand heller ikke engang se, at Sønderjydske er 6 mand på banen i samme situation, som ses på billedet her:

http://imageshack.us/a/img706/8067/snfik.png

Pinligt at det kan ske i en "finale", med det danske 4 dommer system. Kunne have givet kampen en helt anden udvikling, med en 5 imod 3 situation efterfølgende, og klart en 5 min. til Walters! Men sport er nu engang ubarmhjertig.

Men håber Walters bliver straffet hårdt, og landsholds pausen også kommer dommerne til gavn, så der kan blive strammet op, og vi kan få en bedre linie inden slutspillet går igang.

Og lige et godt råd til dommerne, som selvfølgelig oftes står for skud: :D

"Man burde aldrig skamme sig over, at man begik en fejl. Det er jo blot med andre ord at sige, at man er klogere i dag end i går."
WhiteHawks

Postby Jacob Grumsen » Mon Feb 04, 2013 5:13:26

Hej PeterPlys

Lidt svært at svare på dit spørgsmål... men jeg prøver...

De to hoveddommere dømmer som udgangspunkt som de ville gøre i 3 dommersystemet, dog skal de her få det til falde sammen så de dømmer ens, ( dette synes jeg jo personligt gør at vi får en mere ens linie, i forhold til tidl. )

Når de nu har fundet denne linie, så har de også nogle fokus punkter. De to dommere benævnes "leading ref" og traling ref".
Leading ref er ham der eks står nede i zonen og traling ref er så ham i midt zonen... når spillet vender så skifter de også fokus punkter..... her vil den "nye" leading ref koncentere sig om spillet omkring pucken.... og den "nye " traling ref, skal så koncentere sig om de efter følge spillere, der kommer for at følge op..

En sidste ting, så er det okay for en "traling ref" at tage en udvisning nede foran "leading ref", for hvor utroligt det end lyder, så kan en dommer faktisk såt for TÆT på en udvisning så han ikke kan se den.

Og dermed er vi jo tilbage starten med at dommerne dømmer lidt som var de dommer i 3 dommersystemet

Håber dette gav lidt mere forståelse...

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby Jacob Grumsen » Mon Feb 04, 2013 5:16:51

Hej Igen PeterPlys

Glemte lige det med videomåldommeren

Jeg synes det virker fint isom det er idag... hvor han kun kigger mål.

Skulle der være en episode med en stor straf der ikke bliver idømt... så har DIU´s diciplinær udvalg taget flere af dem op efterfølgende... så lidt video bliver der jo brugt

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby 3jw1n » Tue Feb 05, 2013 10:04:51

Hej Grumsen
Nu ved jeg jo du ikke vil kommenterer dine kollegaer. Men hvis vi antager at de ikke så situartionen og vi acceptere det.
Mener du så det er denne type af tacklinger der skal slås ned på?
Jeg mener bare at vi vel så i både DK og NHL specielt at der i 2011/12 var så mange hjernerystelser ved blindside hits.
Med forbehold for at jeg nok får et meget overfladisk svar ;) Så tager jeg til takke med din holdning til disse blindside hits.
Jeg vil ligeledes spørge til selvom du er glad for TV, som det er idag kunne man så se lidt mod NFL og give hvert hold en "rødklud", som kunne bruges en gang i kampen, som jo er taget i flere sportsgrene som eks. tennis hvor de kan kalde hawk eye og som før nævnt NFL med de røde flag.
Når det så er sagt vil jeg godt lige takke for der er nogle der gider tage de stribede trøjer på og føle gøre en indsats for at dømme. Har selv været der og det er sku ikke altid nemt at se det hele. Som dommerne også sagde en enkelt gang i pokal finalen, jeg så det sku ikke og var den der beklager jeg ;)
3jw1n

Postby Jacob Grumsen » Tue Feb 05, 2013 10:40:20

Hej 3jw1n

Nu håber jeg ikke du mener mine svar er overfladiske :D :D

Nu mener jeg helt sikkert at alt det farlige spil skal der slås hårdt ned på.
Jeg er peronligt mere til det flotte spil med maser af mål.. men skulle der kommer en lille fight mellem to spillere så er det er også velkommen.. som en træner tidl har sagt.. så sælger det det lidt flere øl i hallen.. :)

Jeg synes da vi tidl har set at DIU tager tv billeder samt indsendte video optagelser op, og skulle de kunne bruge disse billeder, så er de da blevet brugt, og der er kommet en dom ud af det.
Der falder ikke skår af mig, hvis jeg dømmer en kamp, hvor der efterfølgende så idømmes en dom ud fra video optagelser... DOG, vil jeg da være irriteret over det, da jeg jo Burde have dømt den... men det viser jo at vi bare er mennesker... og ikke ser alt
Man skal også tænke på at dommeren der burde se forseelsen, kan stå i e dårlig vinkel til hændelsen i forhold til hvor den optages fra på camera
Derfor synes jeg som nævnt længere oppe, at det er fint hvis man idømmer en straf ud fra video

Problemet omkring den røde klud, vil jo være at det kun er i tv kampene dette ville være muligt, da der jo ikke er tv på alle kampe, og derfor vil det være et problem. Men ellers er jeg da åben overfor alle tiltag, der vil tage de farlige tacklinger ud af spillet, men det er jo desværre ikke op til mig... det skal komme noget længere oppe fra :idea:

Jeg ved godt at det er det samme med hensyn til videomåldommer. Dette mener jeg dog også at hver klub burde investere i... for noget af det vigtigeste i ishockey (eller generelt sport) det er at score mål

Håber det var uddybende nok og ikke overfaldtisk :D :D :D

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby 3jw1n » Tue Feb 05, 2013 8:17:43

Hej Grumsen

Tak for dit svar.
Jeg synes bestemt ikke dine svar herinde er overfladiske, men de er sympatiske over for dine kollegaer :D .
Hvilket jeg har fuldt forståelse for.
Men endnu en gang tak for din tid herinde.

Hilsen
Peter V
3jw1n

Postby Queue » Wed Feb 06, 2013 1:00:22

Også tak herfra Grumsen. Klogt ikke direkte at kommentere kollegaer, men ikke at være bange for at kommentere "opstillet" fakta.

3jw1n: I NFl har man rigtigt nok mulighed for 3 reviews. Det 3. dog kun, hvis man fik medhold i de to første. Men man kan faktisk ikke bruge review til at få straffet en spiller! Video bruges primært til at afgøre grebet/ikke grebet/fumle ikke fumle/inde/ude. Så bortset fra optælling antal spiller på banen, så udløser videogennemsyn mig bekendt aldrig straf eller annullering af straf.

Derimod kan dommerne i NBA selv vælge at se en flagrant fejl igennem. Og dette gennemsyn kan udløse/annullere en badebillet.
Queue

Postby Jacob Grumsen » Wed Feb 06, 2013 9:52:18

Hej 3jw1n

Bare rolig.. tog det som en lille juke :)

Jeg svarer gerne på jeres spørgsmål.. det er jo med til at fremme ishockey...(håber jeg da)

Samtidig skal vi jo huske at selv os dommere er mennersker og mennesker laver fejl ..... 8)

Hisen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Return to Dommer - Jacob Grumsen