dommer par

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

dommer par

Postby thechamp » Sat Apr 06, 2013 12:57:09

hej jacob der har jo igenem det mester af play off været en del artikler og kommentarer fra forskellige spillere/ledere osv med kritik af dommerne og at linjerne man dømmer efter er forskelig fra dommer par til dommer par vedgodt det ikke er dig der bestemmer det men ville det ikke være lettere for både klub og dommere hvis det var det samme dommer par der dømte hver kamp i serien
thechamp

Re: dommer par

Postby Jacob Grumsen » Sat Apr 06, 2013 2:44:30

Hej Thechamp

Jeg er helt med på at der har været en del.. Dette er en del af slutspillet, og hvis man kigger tilbage, så er det det samme hvert år... En del af det "spin" der er i slutspillet.

Jeg synes at 4 dommersystemet er vejen frem, der vil altid være forskel på dommerne, da disse er forskellige individer. Dog ved at bruge 4 dommersystemet vil det blive mere ens, da man jo gennem sæsonen dømmer sammen på kryds og tværs dommerne imellem, og man dermed finder en mere ens linie, i forhold til hvis man er tilbage i det gamle 3 dommersystem, hvor dommerne vil have det sværere ved at rette sig ind efter hinanden...

Ved at have forskellige dommer par/dommere, så er alle med i kampene og man kan derved få de bedste dommere til slutspillet. Og samtidig har man de dommere der er udtaget til at dømme de sidste kampe igang, så man ikke pludselig kommer i kamp efter at have haft 1-2 ugers pause.. Hvis det skulle opstå en skade elle ligende..

Med hensyn til det med at dommerne er dårlig... Så har vi dommere gennem de sidste 6-7 sæsoner forbedret os kraftigt på forskellige punkter, det har vi blandt andet ved at have et samarbejde med hockey Canada, vi har haft en supervisor (Lance Roberts) og 1-2 NHL dommere her i DK på vores seminar og uddanne os.
Vi har haft Alan Smith her i landet i 2,5 år som fuldtids professionel dommer, han var med til at flytte os meget på måden at kommunikere med eks spillere og trænere.. Så der har vi forbedret os på kommunikationen, som er en stor del af det at være dommer.
Jeg var selv inviteret til Hockey Canada's level 6 dommeseminar, som er det højest niveau i Canada, blandt er det der de udvælger dommerne der skal videre i systemet og dømme AHL og NHL
Jeg synes vi har flyttet os op på et højere plan (nok ikke alle der er enige, men hva :D ) som dommere, ved at bruge 4 dommersystemet og arbejde målrettet mod et fælles mål... Vi har jo ikke bare kunnet købe nogle stjerne dommere og sætte dem ind.. Som man kan købe en spiller og sætte ham i 1 kæden.. Her vil jeg sammenligne med at.. Der er jo ingen der tror de kan gå ind være lige så god en spiller som eks Tyler Gotto, Bryan Hogan, Kim Lykkeskov, Alex Nikifouruk eller Kim Staal..... Men mange mener de kan gå ind og være dommer i en kamp....
Det at være dommer forberedelse og masser af rutine, og det får man ikke lige på en formiddag, det kræver at man kan reglerne og samtidig bruge dem når man står på isen og har 2000 tilskuer imod sig og disse pifter og hujer af en... At der står flere spillere fra enten det ene eller begge hold omkring en, og vil have et svar.. her skal man holde hovedet kold og forsøge at give et svar, eller hvis en ophidset træner vil have en forklaring på en situation ....(her vi tilbage til kommunikationen)

Til slut.. Ved godt jeg kom lidt udenfor emnet, men kom lige i gang med at skrive ... :)

Vil jeg oplyse at vi har omkring 12 dommere ude til en eller anden turnering i denne sæson, det vær sig fra kvindernes Continental Cup til U18 A-VM.
Og ved stort set alle disse turneringer får de danske dommere rimelige gode bedømmelser, for ikke at sige gode bedømmelser... så sammenligner vi os med de and lande omkring os... Sverige, Norge eller Tyskland.. Så er vi godt repræsenteret rundt om i verden... Så tænker i nok at det lyder ikke af mange.. Men på verdens plan er der samlet udsendt ca 250 dommere til alle turneringer, lige fra Qual til et VM og op til senior VM, så ren procentvis er det ikke så ringe endda.
At vi er så mange ude.. Det skyldes jo blandt andet at vi hele tiden arbejder på at flytte os, med enten store eller små skridt til at blive bedre dommere....

Håber dette gav et svar på dit spørgsmål.. Selvom svaret blev lidt længere end forventet og lidt udenfor emnet også

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Return to Dommer - Jacob Grumsen