Skadet spiller

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Skadet spiller

Postby jesperni » Mon Apr 08, 2013 10:38:10

Hej Jacob.

Endnu en gang hatten af for at du tager dig tid til at svare på spørgsmål og ikke er bange for at kommentere på situationer hvor du selv er indblandet. Mange kan lære noget af dette.

Jeg har et spørgsmål til en situation under 4. finalekamp i første periode. SønderjyskE har et tungt pres i White Hawks zone og midt i zonen ligger en FWH spiller på alle 4. Tydeligvis skadet. Men da han ligger på alle 4 er der ikke rigtigt noget der tyder på hans situation er speciel kritisk. Han er ved bevisthed og vrider sig ikke i smerte. Men han har ondt. En af dommerne, jeg aner ikke hvem, vælger at afblæse spillet for "skadet spiller".

Er dette ikke forkert dømt? Som jeg tolker regelbogen skal der fløjtes så snart FWH får kontrol over pucken. Medmindre spilleren er alvorligt skadet, hvilket der ikke var noget der tydede på. Han var i øvrigt også efter afblæsningen i stand til at rejse sig ved egen hjælp og køre til udskiftningsboksen.

Min anke lægger her i at det netop ikke er en situation hvor der skal træffes en beslutning i et splitdel af et sekund. Dommerne har "god tid" til at veje for og imod før de beslutter sig. Så hvor går grænsen for hvornår en skade bliver "alvorlig"?

Fortsat god sæson :-)

MVH
Jesper Nielsen
Skive
jesperni

Re: Skadet spiller

Postby Jacob Grumsen » Mon Apr 08, 2013 6:49:45

Hej Jesperni

Du har fuldstændig ret, at det hold der har skadet spiller skal have puck kontrol,

DOG... i denne sitiuation, har spilleren ligget længe og er ikke på vej op, samtidig så ligger han i den skudzone som backen evt vil komme til at stå i ... grunden tl at spillet bliver stoppet er at spilleren med puck kontrol, spinner rundt i hjørnet og altså ikke har en åbenlys scorings chance.
Så vurderingen her er at der ikke er scorings chance, og spilleren der ligger på isen har ligget længe og muligvis er skadet og ikke selv kan komme fra isen, dette er igen en vurdering fra situation til situation..

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby jesperni » Mon Apr 08, 2013 9:47:01

Hej Jacob

Tak for svar. :-)

/Jesper
jesperni

Postby Boogeyman » Tue Apr 09, 2013 10:22:20

Jeg bliver simpelthen nødt til at bringe den her på banen igen. Jeg kender ikke reglerne bedre, end de er udpenslet her.

Vi har en del situationer i søndags, hvor det synes fordelagtigt at smide sig.
Første situation er den føromtalte, hvor der er stort pres i Frederiks zone (dog ikke åben målchance), anden situation hvor nummer 17 fra FWH ligger og vrider sig i offensiv zone, og spillet først fløjtes af, idet SønderjyskE slår kontra. Det må altså være en dommerfejl baseret på argumentationen fra før, fordi FWH har kontrol over pucken forinden, imens deres spiller ligger og ømmer sig. I øvrigt var begge spillere atter på isen i deres efterfølgende skift.

Som jeg ser det, er det usportslig optræden at kaste sig uden åbenlyst at fejle noget. Sæt nu det havde været noget alvorligt? Hvornår kan der (og kan der i det hele taget) falde en straf til den filmende spiller?

Boogeyman
Boogeyman

Postby peterplys » Tue Apr 09, 2013 3:12:37

Boogeyman wrote:Jeg bliver simpelthen nødt til at bringe den her på banen igen. Jeg kender ikke reglerne bedre, end de er udpenslet her.

Vi har en del situationer i søndags, hvor det synes fordelagtigt at smide sig.
Første situation er den føromtalte, hvor der er stort pres i Frederiks zone (dog ikke åben målchance), anden situation hvor nummer 17 fra FWH ligger og vrider sig i offensiv zone, og spillet først fløjtes af, idet SønderjyskE slår kontra. Det må altså være en dommerfejl baseret på argumentationen fra før, fordi FWH har kontrol over pucken forinden, imens deres spiller ligger og ømmer sig. I øvrigt var begge spillere atter på isen i deres efterfølgende skift.

Som jeg ser det, er det usportslig optræden at kaste sig uden åbenlyst at fejle noget. Sæt nu det havde været noget alvorligt? Hvornår kan der (og kan der i det hele taget) falde en straf til den filmende spiller?

Boogeyman

Hej

Og dermed siger du at SE også er usportslige da det samme er sket i begge kampe i Frederikshavn.... I disse sitiuationer må vi bare acceptere at det er et skøn og hvis spillet fortsætter er det jo også galt, hvis der er en alvorlig skade.
peterplys

Postby Boogeyman » Tue Apr 09, 2013 7:25:01

peterplys wrote:
Hej

Og dermed siger du at SE også er usportslige da det samme er sket i begge kampe i Frederikshavn.... I disse sitiuationer må vi bare acceptere at det er et skøn og hvis spillet fortsætter er det jo også galt, hvis der er en alvorlig skade.

Jamen goddag,

Du rammer hovedet på sømmet. Jeg insinuerer netop, at det kan blive en problemstilling i fremtiden. Hvis flere og flere spillere smider sig, så bliver dommerne utvivlsomt påvirket til at deres skøn, som er et ord du selv har brugt, bliver: "hey! Det hold der smider sig sgu hele tiden! Vi lader spillet rulle." Det er dét, der skal undgås.

Hvad du ellers pådutter mig af meninger, må stå for din egen regning. Jeg søger stadigvæk svar på spørgsmålet i det tidligere indlæg.

Boogeyman
Boogeyman

Postby Jacob Grumsen » Wed Apr 10, 2013 7:43:41

Hej Boogeyman

Som der er skrevet tidl så er det jo svært at se om en spiller er skadet eller ej.

Hvis et hold har en åbenlys scoringschance.. så skal der som udgangs punkt ikke fløjtes.

Hvis dommeren vurdere at det er alvorligskade eller at hold der har pucken ikke har en åbenlys scoringschance, så skal han stoppe spillet, og lade den skadede spiller få behandling

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby Boogeyman » Wed Apr 10, 2013 12:18:10

Hej igen,

Vi er enige.

Men hvis det er korrekt forstået, at spillet skal fløjtes af, når den skadede spillers hold har puckkontrol, så må situationen med 17 være en dommerfejl. Det er konklusionen.

Kan du sige noget om, hvilke parametre der afgør, om den skadede spiller vurderes alvorligt skadet?
Udefra, hvor alting i øvrigt er nemt at være kritisk overfor, virker det som om, at det tidsrum, han bliver liggende på isen, er afgørende.
Er det urealistisk, at der vil falde en "delaying the game" udvisning til en skadet spiller, der bevidst bliver liggende tids nok til, at spillet fløjtes af?

Mvh. Boogeyman
Boogeyman

Postby Jacob Grumsen » Wed Apr 10, 2013 12:49:00

Hej Boogeyman

Ved ikke hvad det er for en sitt du henviser til ?

Der er ikke ander parameter at det er et dommerskøn, og når det er et skøn... så kan det jo altid komme op til debat 8)

Jeg tror ikke der ville være en dommer der ville idømme en spiller der ligger skadet en straf for "delaying the game" ud fra det at der er ingen af dommer (på nuværende tidspunkt) der er udd læger.. og vil tage den beslutning

Så som det er nu.. så er det dommerskøn.. om spilleren er skadet eller ej.. og ud fra hvem der har pucken samt om der er åbenlys scoringschance

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby Boogeyman » Thu Apr 11, 2013 8:31:03

Hej igen,

Jeg tænker på situationen, hvor nummer 10 fra blå taber hovedet og råber af nummer 17 fra sort. Lige inden ser det ud til, at spillet fløjtes af idet SønderjyskE slår kontra, selvom Frederikshavn havde pucken nogen tid, mens spilleren lå skadet på isen.

Det er klart, i er ikke uddannede læger. Men derfor kunne der godt være nogle retningslinjer for, hvordan i skal håndtere situationen som dommere. Jeg tænker, så alle dommere håndterer det ens. Hvis i 100% har magten til at fløjte af, og spillerne vurderes forskelligt dommer til dommer, kan det hurtigt komme til at se skidt ud. Er der intet aftalt dommerne imellem, hvornår en spiller skal vurderes alvorligt skadet? (eller står der noget i regelsættet for den sags skyld.)

I står model til en hel del kritik, så hvis i nu havde nogle retningslinjer for den slags, i kan kyle tilbage i hovedet på folk som mig. Så var den prut slået. Kan du følge mig?

Tolerance er en dyd! :)
Boogeyman

Next

Return to Dommer - Jacob Grumsen