Delaying the game

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Delaying the game

Postby JoE_Kaffe » Sat Aug 17, 2013 7:25:04

Hej Grumsen

Jeg slåsser lidt med noget fortolkning af regel/casebogen i afsnittet om delaying the game:

Dette forstår jeg fint, og har som sådan altid været min fortolkning:
554c – Skyde eller kaste pucken ud af banen
-b) Hvis en spiller eller en målmand skyder, kaster eller slår pucken direkte ud i
spillerboksen (eller straffeboksen hvis ikke der er beskyttelsesglas for denne)
skal der ikke idømmes nogen straf)

Men når jeg bladrer videre til cases, så synes jeg at der er noget modstridende tekst:

C – SITUATIONER
Situation 1
En spiller eller målmand skyder pucken direkte ud af banen over banden, gitteret
eller sikkerhedsglasset, eller over banden ind i spillerboksen eller straffeboksen.
Kendelse: Spilleren eller målmanden idømmes en lille straf.]

Det der forvirrer mig, er nok, at der står 'over banden ind i spillerboksen'.. Fordi banden er jo hele vejen rundt.. Håber, at du forstår, hvor jeg vil hen :D

Edit:
Og for at gøre forvirringen total, så støder jeg også på den her:
Situation 6:
En spiller eller en målmand skyder pucken direkte ud i spillerboksen.
Kendelse: Spilleren eller målmanden idømmes en lille straf.

Som jeg synes, er i direkte modstrid af 554c, hvor der står at der ingen straf skal være?
JoE_Kaffe

Re: Delaying the game

Postby Jacob Grumsen » Wed Aug 21, 2013 9:53:26

Hej JoE-Kaffe

Kan sagtens se forvirringen.

Reglen er følgende at hvis en spiller skyder pucken direkte af banen, altiså ud over glasset i forsvarszonen samt neutralzone.. så skal spilleren idømems 2 min for forsinkelse af spillet. Hvis pucken bliver skudt direkte i spillerboksen, og ikke har været helt ude af banen inden, så skal der ikke idømmes nogen straf. Ang straffe boksen, så er det ikke et problem her hjemme, da alle straffebokse er med plexi glas.

DOG hvis en spiller bevidst skyder pucken i spillerboksen for at fremtvinge et spilstop, så skal denne spiller idømmes 2 min for forsinkelse af spillet.

Håber dette gav lidt mening !

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Re: Delaying the game

Postby JoE_Kaffe » Sun Aug 25, 2013 1:17:29

Det giver fint mening nu, tak.. Det ville nok have været lettere forståeligt, hvis formuleringen havde været lidt anderledes, da der jo nærmest står de samme ord i situation 1, situation 6 og 554c, dog med forskellig kendelse :)
JoE_Kaffe

Return to Dommer - Jacob Grumsen