Udvisninger

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Udvisninger

Postby MacReady » Tue Jan 07, 2014 1:33:56

Hej Jacob.

Med udgangspunkt i pokalsemifinalen mellem FWH og SønderjyskE hvor der var en kontroversiel situation i starten af 4. periode som reelt afgjorde kampen, så kunne jeg godt tænke mig at høre dig om dit syn på netop dette. Ikke så meget i den omtalte kamp, da du sikkert ikke vil udtale dig om den konkret, men generelt. I fodbold hører man nu og da efter et topopgør i Superligaen, at dommeren lagde en international linje, eller lod spillerne gå til makronerne osv. Her er der mange der så korrekt påpeger, at der ikke skulle være forskel på om det er en topkamp eller en gennemsnitlig superliga kamp. Reglerne er de samme, så linjen skal være den samme. For at trække en parallel til hockeyen, så er der vist ikke mange af os, som ikke på et eller andet tidspunkt har stået med den følelse, at der skal mere til en udvisning når vi når slutningen af 3. eller kommer ud i 4. periode. Hvad er dit syn på dette? Skal der mere til der end ellers? Og hvis ja, hvorfor og hvordan administrerer man det som dommer og er det ikke en glidebane hvor det bliver den enkle dommers skøn og opfattelse af hvad der skal forsage en udvisning som kommer i spil og ikke regelbogen? Lad os sige som sammenligning at en betjent synes det er okay at køre uden sele, mens en anden ikke gør. Han synes så tilgengæld at det er okay snakke i mobil. For at bruge en selektiv udlægning og håndtering af færdselsloven som eksempel.

På forhånd tak.
MacReady

Re: Udvisninger

Postby Jacob Grumsen » Sat Jan 11, 2014 9:15:57

Hej MacReady

Som udgangs punkt er det korte svar på dit spørgsmål: at regler er regler, om det er i 1 periode eller i 7 overtidsperiode i finale kampen :D :D

Men der kan også være forskel på holdene og hvordan disse kan administrere tacklinger og spillet, her mener jeg at, efter spillerne er blevet tacklet at de ikke laver en lille hævnagt bagefter…

Men så vil jeg også sige at vi er alle mennesker, og når vi kommer i ud i de afgørende situationer så bliver man presset, og dermed kan linien godt synes lidt anderledes.
Det med at spillerne går til stålet og at der er lagt en international, mener jeg er en frase journalisterne bruger, og ikke så meget det reelle på banen.
Her hjemme har vi næsten den samme linie som man ligger internationalt, der er nogle få ting der er ændret i forhold til den internationale regelbog

Forskellen på at dømme her hjemme og international, her sammenligner jeg med det VM jeg lige har været til, her er der når en dommer idømmer en udvisning så er der ingen brok fra spilleren, og når der laves en henstilling til holdet, så efterfølges denne henstiling.
Så vhis jeg sammen ligner direkte, er det nemmere at dømme internationalt end den hjemlige liga, da der er en anden respekt spillerne, trænerne og dommerne imellem

Til slut vil jeg sige, at jeg ( kan ikke tale for de andre) forsøger at holde den samme linie, om det er 1 periode eller om det er i overtiden.. dette giver mindst mulig frustration ved spillerne.

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Return to Dommer - Jacob Grumsen