straffeslag eller udvisning i sidste 2 min af kampen

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

straffeslag eller udvisning i sidste 2 min af kampen

Postby Ishåki » Thu Jan 16, 2014 7:07:25

Hej Grumsen
Er der noget med, at man indenfor en kamps sidste 2 minutter kan konvertere visse udvisninger til et straffeslag? Jeg har indtil videre bladret forgæves i den store regelbog for at finde noget herom, men er kun stødt på den omvendte situation, nemlig hvor man kan bytte et straffeslag til en udvisning i stedet.

Situationen kunne opleves forleden i U20-kampen mellem Fr.havn og AaB. Hjemmeholdet FIK førte 6-4, da de 5 sek. før tid fik en 2 min. udv. for slashing. AaBs bænk forlangte et straffeslag i stedet. En fornuftig beslutning, eftersom man i tilfælde af scoring stadig ville have 5 sek. til at nå en udligning.

Kan du hjælpe? Gælder denne regel stadig, og hvor er den i såfald omtalt i regelbogen. Gælder den ved alle 2 min. udvisninger, eller er der undtagelser?
Scanel Hockey Arena - også kaldet "Helvede i Nord" - nok mest pga. Danmarks ringeste tilskuerforhold...
Ishåki

Re: straffeslag eller udvisning i sidste 2 min af kampen

Postby Jacob Grumsen » Fri Jan 17, 2014 12:13:01

Hej Ishåki

Der har været en regel på et tidspunkt hvor man kunne ændre en 2 min til straffeslag, dette har dog ikke været tilfældet med en slashing, som du nævner i dit indlæg.
Jeg har kigget regelbogen igennem for at kunne finde en henvisning til en regel... dette har jeg ikke kunnet finde.. :!: :!:

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby Ishåki » Fri Jan 17, 2014 6:27:13

Så skal HD Casper Bering nok lige opdateres på reglerne. Det lykkedes dog ikke AaB at score på det åbenbart fejlagtige straffeslag. :D
Scanel Hockey Arena - også kaldet "Helvede i Nord" - nok mest pga. Danmarks ringeste tilskuerforhold...
Ishåki

Postby DBJ » Thu Jan 30, 2014 9:45:46

Blev den regl ikke ændret da man brgynde med overtids spil, da man jo ikke kan sige der er 2 min. tilbage af kampen, da den jo kan gå i overtid?
DBJ

Postby Hockeymick » Thu Jan 30, 2014 12:17:25

Hej alle!

Mener, at reglen var ved ulovlig blokering i målfeltet af markspiller, indenfor de sidste 3 min. i 3.periode.
Så i stedet for 2. min., skulle der dømmes straffe.

M.S.
Hockeymick

Postby Jacob Grumsen » Fri Jan 31, 2014 11:48:38

Hej DBJ og Hockeymick

Svartil DBJ:
Jeg kan ikke huske hvornår de ændrede denne regel, men ændret det er den :D

Svar til Hockeymick:
det med at blokere i målfeltet, det giver altid straffesalg også selvom det er på andre tidspunkter i kampen.

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Return to Dommer - Jacob Grumsen