Faceoff efter udvisning(er)

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Faceoff efter udvisning(er)

Postby aej » Thu Jan 30, 2014 10:50:34

Hej Jacob,

Jeg har et par spørgsmål ang udvisninger:

Med baggrund i en specifik situation i Malmö forleden vil jeg godt spørge til placering af faceoff efter udvisning. I nogle år har reglen været at faceoff flyttes ned i zonen hos det hold der har begået udvisningen (undtagen hvis holdet der kommer i PP laver en icing).

I Malmö skete der det, at en Malmö-spiller bliver tacklet i hovedet og kommer til skade. Hoveddommeren (der er kun én i Allsvenskan) dømmer ikke noget i første omgang. Efter spilstop laver en anden Malmö-spiller en roughing på ham der satte tacklingen (i øvrigt efter at være hoppet ind på isen efter spilstop, hvilket dommeren dog ikke opdagede). Efter at have konstateret at Malmö-spilleren blev skadet og efter konsultation med liniedommerne, giver dommeren en 5 plus game til Björklöven-spilleren for checking to the head. I samme tid får Malmö 2 min for roughing. Så er mit spørgsmål: Hvor skal faceoff tages? I midtzonen hvor forseelsen blev begået, eller i Björklövens zone, da det jo var den alvorligste og længste af de to udvisninger? Det er jo ikke helt det samme som hvis begge hold fik en 2 minutters udvisning hvor de naturligvis udligner hinanden.

En anden udvisningssituation: For nylig skete det at Vancouver spillede 7 minutter 3 mod 5, idet to af deres spillere fik 5 plus 2 minutter for fighting og instigating uden én eneste udvisning til modstanderne! Hvis en spiller får 5 + 2 minutter, hvilken af de to udvisninger skal så siddes af først? Det kan jo blive ret afgørende hvis der bliver scoret i PP om det er sket under den ene eller den anden udvisning.

Tak for dine svar her. Selvom man har fulgt sporten i mange år kan man altid blive klogere. Og der opstår stadig nye pudsige situationer som man ikke har set før.
aej

Re: Faceoff efter udvisning(er)

Postby Jacob Grumsen » Fri Jan 31, 2014 11:59:33

Hej Aej

Spg 1:
Faceof skal tages der hvor spillet er stoppet i denne sittiuation, da begge udvisninger er dømt i samme spilstop.
for at flytte et faceoff ned i en forsvarszone, skal der ændres i antal af spillere på isen, og det bliver der som jeg læser der ikke i denne sittiuation
Det har ikke noget at gøre med hvilken forseelse der er den alvorligeste, men altid hvormange spillere der er på isen

Spg 2:
Nu ved jeg ikke hvilke regler de har i NHL omkring dette, men i IIHF regi, der er det altid den store straf der skal afsones først, hvis det er til den SAMME spiller, det vil sige at det ikke fejlende hold kan score alle de mål i de første 5 min uden at den fejlende spiller kommer på isen.
Derimod hvis det er til 2 forskellige spillere, så er det den lille straf der skal afsones først

Håber dette var svar på dine spørgsmål

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby DBJ » Wed Feb 05, 2014 3:13:59

Hej Jakob

Vil det sige at hvis et hold for, i samme skift og til forskellige spiller, 2 x 2 minutter og 1 x 5 minnutter, så skal de 2 x 2 køre på uret først? Jeg har altid læst det som den store først?

VH Dennis
DBJ

Postby Ishåki » Wed Feb 05, 2014 3:44:21

Jamen er det ikke også hvad Grumsen skriver: den store straf (5 min.) afsones først, derefter den lille (2x2 min.) I er vist enige...
Scanel Hockey Arena - også kaldet "Helvede i Nord" - nok mest pga. Danmarks ringeste tilskuerforhold...
Ishåki

Postby Jacob Grumsen » Thu Feb 06, 2014 9:29:01

hejsa

Hvis det er til den samme spiller, så er det den store straf først.....

Hvis det er til forskellige spillere, så er det den/de små straffe først og derefter den store straf

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Return to Dommer - Jacob Grumsen