Mål eller blokering?

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Mål eller blokering?

Postby Bandito » Mon Feb 24, 2014 2:16:31

Hej Grumsen!

I kampen mellem Herning Blue Fox og Herlev Eagles ser det ud til at Herning bliver snydt for et mål. Eller hva'...? Hvis du ser sammendraget fra kampen, som ligger på http://www.bluefox.dk og går ca. 1 minut og 10 sekunder ind i klippet, kan man se at pucken ligger inde bag stregen, da Herlevs målmand skøjter væk fra målet.

Andreas Søgaard (Hernings nummer 27) siger i et interview bagefter, at han ikke var i tvivl om at pucken er inde og at den ene linjedommer heller ikke er i tvivl. Dømt ud fra videoklippet ser det ud til at det er korrekt. Hvordan er reglerne i den situation? Jeg ved godt at linjedommeren ikke kan dømme mål, men må han forklare hoveddommeren at pucken er inde og skal hoveddommeren så rette sig efter dette?

I situationen ser det ud til at der fløjtes for blokering. Hvis dommeren efterfølgende finder ud af at pucken rent faktisk har krydset stregen, skal der så ikke dømmes mål? Man må jo sige at Janum står ret godt placeret, da Herlevs målmand skøjter væk fra målet.

På forhånd tak for svaret - og tak fordi du altid stiller op, når vi fans har spørgsmål
Bandito

Re: Mål eller blokering?

Postby Jacob Grumsen » Wed Feb 26, 2014 11:51:34

Hej bandito

Som udgangs punkt vil jeg sige der er mål...

Men samtidig vil jeg sige at det er dommeren der skønner om pucken har passeret mål linien eller ej.

Reglen siger, at hele pucken skal have passeret mål linien når dommeren fløjter, om pucken så herefter glider i mål, ja så er der ikke mål.

Alt dette ville være nemmere for os alle sammen, hvis klubberne ville investere i målvideo udstyr, så enten dommerne eller en video måldommer kunne afgøre om pucken var inde eller ej. Men jeg er helt med på at dette koster penge, og det er sjældent at vi har brug for.
Jeg ville dog være ked af at hvis et mål ikke bliver godkendt og det har betydning på kampens udfald, når man nu har mulighederne for at mindske disse

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Return to Dommer - Jacob Grumsen