nye regler 2014/2015

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

nye regler 2014/2015

Postby Jacob Grumsen » Wed Aug 20, 2014 8:44:47

Hovedpunkterne til årets regel ændringer:

- Spillers sikkerhed
- Mere action, dermed flere mål

Hele regelbogen er skrevet om… der er lavet ca 70 regelændringer hovedparten af disse er det man kalder ”house cleaning”. Altså regler hvor man omskriver teksten så den passer bedre til reglen
Nedenfor har jeg listet de største direkte regel ændringer:

• Den regel der er mest synlig. Bliver at man har flyttet blålinie, ca 1,3 m ud i midt zonen. Dermed bliver forsvars-/angrebszonen væsentlig større og væsentlig mindre.

• En af de andre regler er at man har ændret reglen omkring dårlig opførelse overfor dommerne. Her skal man nu starte med at give den pågældende 2 min inden der uddeles større straffe.

• Ved straffeslag er det nu forbudt at lave ”spine-orama” samt lacrosse mål

• Hybrid icing bliver også indført i den kommende sæson, som der er talt om tidl.

Det er som udgangspunkt den samme regel som man kender fra de foregående sæsoner, dog er det nu en vurdering fra liniedommeren om der er icing eller ej ud fra følgende:
1. Er det en forsvarsspiller eller angrebs spiller der kan nå pucken først
2. Hvis pucken bliver skudt før rød midterlinie, skal liniedommeren nu vurderer hvilken spiller der kan nå pucken først, og denne beslutning skal han tage inden, en emaginer linie svarende til face-off punkter i endzonen.
3. Dette indebære, som jeg har oplevet i de få kampe jeg har haft indtil nu, at backerne er nødt til at arbejde mere end de tidl. har gjort.
4. Det man skal huske her er at det ikke gælder om at nå ”face-off” punkterne først, men pucken
IT IS NOT A RACE FOR THE DOTS…. BUT THE PUCK
5. Hvis målmanden vælger at køre ned bag mål (ud af målfeltet) og tage pucken, så er der ikke icing, samme som sidste år, at hvis han forlader målfeltet, vinkes icing af
6. Hvis liniedommeren vurdere at pucken er langsom, og har svært ved at komme ned over baglinien, er der ikke icing.
7. Forsvarsspiller løfter staven i stedet for at gå efter pucken.
8. Hvis liniedommeren vælger at fløjte for iding, så er det ikke tilladt at tackle hinanden i ende banden, Det vil sige der er ZERO TOLLARANCE for tacklinger efter affløjtning ved icing
9. Hoveddommeren skal være opmærksom på alle forseelser hvis liniedommeren lader spillet køre, hvis han vurderer at angrebspilleren kan nå pucken først.

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Return to Dommer - Jacob Grumsen