Derlago øksehug

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Derlago øksehug

Postby Boogeyman » Thu Apr 16, 2015 1:42:45

Hej Jacob,

Tak for i år!

Jeg skal forsøge at gøre det kort. I går blev 31-årige André Deveaux fra Rögle idømt 11 måneders karantæne for et overfald under opvarmning (link til video nederst). Tillige er han også stillet for en civil domstol, og klubben har fået en bøde på 25.000 kr.

Selvom Andrés øksehug ser en anelse mere uprovokeret og hensynsløst ud, end hvad man kan sige om Derlagos angreb på Frank, så vil jeg mene, at de to situationer alligevel godt kan sammenlignes en smule. Du er selvfølgelig dommer, men muligvis har du lidt mere info omkring procedurene i disciplinærudvalget end os helt almindelige hockeygale entusiaster.

Jeg har ikke hørt, at Derlagos angreb er taget op i disciplinærudvalget, men kan du fortælle os noget om proceduren omkring sådan en situation? (Har det betydning, at han kun idømmes GM i kampen?)

Hvis det til min frygt viser sig, at situationen overhovedet ikke er taget op, kan du så give et bud på, hvorfor det er endt sådan?

vh.
Boogeyman

Link til øksehug fra André Deveaux:
http://www.dr.dk/Sporten/Ishockey/2015/04/15/170851.htm

Gense Derlagos ditto:
http://sporten.tv2.dk/ishockey/2015-04-12-soenderjyske-vinder-dm-i-ishockey-for-tredje-aar-i-traek
Boogeyman

Re: Derlago øksehug

Postby Jacob Grumsen » Fri May 01, 2015 11:29:56

Hej Boogeyman

Undslyld det sene svar.....

Diciplinær udvalget kan til enhver tid tage en situation op fra en kamp, om der er dømt udvisning eller ej. Blot der findes tilstrækkelig med godt videomateriale.

I den situation du hentyder til fra finale runden, der idømmes spilleren en 5 + GM, straf minutterne er de samme som hvis han var idømt en MS, så her har det ikke noget at sige med hensyn til statestikken.

Diciplinær udvalget, har valgt at tage situationen op, og har set video materialet igennem, her er det TV2 Sport der har leveret dette.
Vi har siden dit spørgsmål er sendt, set at Derlago er idømt 5 spilledags karrantæne, for forseelsen i finale runden

Håber dette gav svar på dit spørgsmål

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Return to Dommer - Jacob Grumsen