Icing ved afventende udvisning + forsætlig offside

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Icing ved afventende udvisning + forsætlig offside

Postby simson9300 » Thu Jan 28, 2016 7:07:47

Hej Jacob, håber du kan svære på et par spørgsmål som er opstået hos dem jeg normalt står med.

1) Vi er kommet til at diskutere hvad der sker hvis der er dømt afventende udvisning og modstanderen har trukket målmanden, men så kommer til at lave icing..! Må holdet som forcerer icing sætte målmanden ind igen, man må jo normalt ikke skifte ved Icing? og hvor bliver der face-off, normalt skal den jo tages ved dem som har fået en udvisning, men det kan jo så være en fordel for dem som laver icing ?

2) VI har flere gange undret os over at en forsætlig offisde ikke bliver sidestillet med icing (altså at holdet som forsager den ikke må skifte) Det virker til at den nogle gange bliver brugt hvis et hold er kommet i ubalance og så derved kan tvinge et spilstop og dermed skifte af mandskab?

HIlsen

Andy
simson9300

Re: Icing ved afventende udvisning + forsætlig offside

Postby Jacob Grumsen » Thu Jan 28, 2016 11:41:34

Hej Andi

1)
Målmanden må gerne komme ind igen, samme hvis der sker styrkeforhold på banen, så må holdet også bytte spillere ud.
Face- off skal tages i den zone for det fejlende hold der laver udvisningen.
Regel 93, iv, 3

2)
Icing bliver tit lavet når holdet er træt, og derfor gerne vil have det spilstop, tidl skød man pucken til icing, så snart holdet var træt og presset, dette kan man ikke idag, og dermed får man mere spil idag i forhold til tidl.
Jeg kan mærke stor forskel efter man har indført reglen, samtidig så kan jeg også mærke forskel efter man har indført Hybrid icing, specielt nu holdene har lært at bruge reglen lidt mere end til en start
Forsætlig off side, sker tit ved en fejl og i forbindelse med et angreb, der fejler... så derfor er spillerne normalt ikke træt her, men friske. Så forskellige situationer

HIlsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Return to Dommer - Jacob Grumsen