Regler ved straffeslag

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Regler ved straffeslag

Postby Boogeyman » Tue Feb 02, 2016 12:45:20

Hej Grumsen,

Nu har jeg set straffeslagsafgørelsen mellem Aalborg og Rødovre et par gange. Det ligner, at Sebastian Ehlers (0:26 henne i videoen midt i denne artikel http://sport.tv2.dk/ishockey/2016-02-01-se-maalfesten-aalborgs-pirater-straffer-roedovre-i-staerkt-comeback) dribler pucken baglæns. Første spørgsmål:

-Må man godt det?

Du kan selvfølgelig henvise til reglerne, som du plejer. Det er næsten umuligt at vurdere i det konkrete tilfælde, så jeg forlanger ingen tilkendegivelse :D. Men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan i vurderer tingene på isen.

-Hvor meget "baglæns bevægelse" skal der til, før i blæser spillet af?

Venlig Hilsen
Boogeyman
Boogeyman

Re: Regler ved straffeslag

Postby Jacob Grumsen » Wed Feb 03, 2016 9:54:39

Hej Boogeyman

Enig man kan altid henvise til reglerne, det er det nemmeste. Men ikke alt er sort og hvidt

Jeg kan godt følge dig i at den er tæt på, jeg synes dog han under hele forløbet har pucken i en frem af retning

Hvis han derimod var drejet rundt og lagt i det andet hjørne, så havde der været en bagud bevægelse af pucken, og dermed skulle straffeslaget været stoppet.

Et andet eks. er: hvis en spiller i frem af løb, laver en skud finte, vil pucken i nogen tilfælde "stoppe" og se ud som den bliver ført tilbage.

Men det er ofte en vurdering om den bliver ført tilbage eller den har en frem ad rettet bevægelse...

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Re: Regler ved straffeslag

Postby MichaelO » Fri Feb 05, 2016 2:34:13

Hej Grumsen

Synes nu det er ret tydeligt at han ikke fører pucken fremad hele tiden - tværtimod da han stopper og går på tværs bevæger pucken sig baglæns (og er faktiskt ved at hoppe baglæns over staven).
Om dommeren kan se det er så mere tvivlsomt - ham bag målet kan nok ikke..
MichaelO

Return to Dommer - Jacob Grumsen