Offside i målfeltet

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Offside i målfeltet

Postby SHL » Mon Apr 10, 2017 7:56:47

Hej Jacob,

For et par år siden besvarede du på et spørgsmål omkring offside i målfeltet, og undrer lidt om svaret stadig er gældende.
Jeg har ikke fulgt DK hockey tæt de seneste år; vel kun slutspillet. Derimod bliver det til 20-30 kampe årligt i den svenske liga.

I de seneste 2 finalekampe, vil jeg påstå at der ville have været dømt for "offside i målfeltet" i Sverige.
Tilfældigt så er det Gentofte der får gavn af det. Både ved 3-2 målet i den første kamp, og 2-1 målet i den anden kamp.
Eftersom hoveddommeren i hvert fald tjekkede målet i Gentofte til 2-1, så formoder jeg at der er naturlig forklaring.
Jeg medgiver at spilleren ikke generer målmanden, men som jeg ser det, så står han klart i målfeltet inden pucken, og derved også er tættere på målmanden => mindre reaktionstid for målmanden.
Tolker jeg det helt forkert, eller er der virkelig så store forskelle på liga'ernes regler?
Det virker til at SHL målfeltet er super helligt i forhold til de 2 situationer der var i de 2 hidtige finale kampe.

PFT.
SHL

Re: Offside i målfeltet

Postby Jacob Grumsen » Sat Apr 15, 2017 3:51:44

Hej PFT

Vi kan altid diskutere om der er off side eller ej... den første kamp er jeg selv med i... der kan jeg se at dommere står modsat og han syns vinkel er dårlig... så kan vi diskutere om der skal fløjtes eller ej... men muligheden foreligger
Den anden kamp har jeg ikke set målet, så svært ved at kommentere på ....

jeg har vedhæftet selv reglen.. håber den kan give lidt mening

RULE 185 – GOALTENDER AND GOAL CREASE/GOAL ALLOWED
i. If an attacking skater is in the goal crease at the moment the puck crosses the plane of the goal line and in no way affects the goaltender’s ability to make a save or play his position properly, the goal will be allowed.ii. If a skater of the attacking team is pushed, shoved, or fouled by a defending skater to cause him to be in the goal crease when the puck enters the goal net, the goal will be allowed unless the attacking skater had sufficient time to get out of the goal crease.iii. An attacking skater who makes incidental contact with a goaltender out of his goal crease while both try to gain possession of the puck will not be penalized. If a goal is scored at this time, the goal will be allowed.iv. If an attacking skater establishes position outside the goal crease but in front of the goaltender, obscuring the goaltender’s sightline but making no contact, and a goal is scored, it will be allowed (unless there is a violation of Rule 151-iii).

Regel 151, er interference på målmanden

Hilsen
Jaxob Grumsen
Jacob Grumsen

Re: Offside i målfeltet

Postby yepi2gaming » Sat Jul 29, 2017 5:18:52

I get a lot of useful posts from you
thank you
yepi2gaming

Return to Dommer - Jacob Grumsen