Straf ?

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Straf ?

Postby 3jw1n » Mon Oct 30, 2017 10:26:16

Hej Jacob
Jeg så noget 1. div, hvor der blev smidt handsker i forbindelse med en roughing burde dette ikke automatisk give 5 min + match ? Samt bør straffen blive hårdere hvis det er et "planlagt" overfald ?

I kampen mellem Esbjerg og Jutland Vikings, får en spiller fra hvert hold 2 min hver, for hhv. int og cross. Der bliver en del råb frem og tilbage fra udvisningsboksene, hvor begge spillere forsøger at opildne en verbal kamp.
I det øjeblik spillerne kommer på banen, bliver handsker fra Esbjerg spiller smidt og han springer direkte på Jutlands spiller bagfra, som ligger sig på alle fire og dækker hoved mod slag. Der opstår selvfølge tumult andre steder på banen, som jeg ikke lige får fulgt, og en spiller prøver på at flytte Esbjerg spiller ved skub, dog uden held det stopper først ved linjedommer indgriben.

Hvad bør skal den give, ud fra hvad jeg har set ;) ?

Mener jo personligt de skal give 5 + match, men i kampen mener jeg der bliver givet 2 + match, kan du forklarer hvad reglen er ?

Har lige et ekstra spørgsmål efter at have læst lidt i reglbogen, der findes jo både en roughing og fighting penalty, men jeg synes oftest vi ser roughing brugt i DK, hvad kan det være ? For kan da se at man sagtens kan give fighting hvis det kun er den ene part der er den aggressive?
3jw1n

Re: Straf ?

Postby Jacob Grumsen » Wed Nov 08, 2017 6:51:40

Hej 3jw1n

Du går det ikke nem for mig... men prøver at kommer med forklaring .. arbejder mig stille frem i dit indlæg

Man får ikke MP for at smide handskerne.
Det giver jvf regel 141, iii giver det 10 min til den spiller der smider handsker bevidst i en strid

En spiller der starter et slagsmål skal idømmes en matchstraf jvf regel 141, i... en spiller der er den startende spiller ( agressor ) skal idømmes en 2 min straf ud over alle de andre straffe han måtte få jvf regel 141, iv.

Så prøver at remse op til begge hold, du må rette mig hvis jeg glemt nogen..

Esbjerg
2 min interference
10 min for at smide handskerne
MS for at starte slagsmålet

Grunden til at der gives 2 + MS er ikke forkert, ren minut mæssig, så er det følgende 2 + 5 + 20
Så kan man diskutere om de 10 min skal med eller ej, de kommer ikke til at have indflydelse i kampen, da de vil være personligt

Ja der findes to regler, hvorfor vi bruger den ene og ikke begge to... tror jeg er fordi vi kalder den det samme her hjemme... men JA der er to regler :)

Håber det gav lidt mening

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Re: Straf ?

Postby 3jw1n » Thu Nov 09, 2017 6:37:51

Hej Jacob
Tak for svaret, det er altid dejligt at blive klogere.. :D

Mvh.
Peter
3jw1n

Return to Dommer - Jacob Grumsen