Pucken fri?

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Pucken fri?

Postby Bjarne » Fri Feb 09, 2018 11:13:05

Hej Jacob. Et spørgsmål til TV kampen d. 30. januar 2018 mellem Frederikshavn White Hawks og Aalborg Pirates, som du selv var på isen ved. Målet White Hawks scorer (kampen endte jo 1-2) opstår ved at, som jeg ser det, Pirates målmand ligger med benskinnen over pucken der således ikke er "fri" og angriberen slår sin stav ind under benskinnen således pucken går i mål og bliver godkendt. Er det reglen om pucken skal være blokkeret i 3 sek. der her er taget i brug? Det er naturligvis svært at se for hoveddommeren der står placeret bag målet. Jeg har set gentagelsen flere gange og er af den opfattelse at pucken ligger under benskinnen som angriberen slår til med staven. Hvis målmanden lægger f.eks. gribehandsken over pucken, må en modspiller vel heller ikke forsøge med stokken at slå under handsken for at få pucken fri?
Følger både dig og andre dommere med stor respekt og håber du husker episoden, eller måske kan kommentere lignende situation.
På forhånd mange tak
vh/Bjaren Jensen, Brønderslev :D
Bjarne

Re: Pucken fri?

Postby Jacob Grumsen » Mon Feb 19, 2018 12:17:52

Hej Bjarne

Kan sagtens huske situationen i Frederikshavn, men jeg vil svare generelt på det.

Som udgangs er pucken i spil indtil dommerne har fløjtet spillet af.
Dommerne skal være sikker på at pucken er blokeret inden der fløjtes af, og nej det er ikke altid lige nemt

Hvis en målmand HAR blokeret pucken, så er det ikke tilladt for en angrebs spiller at slå eller grave pucken ud fra målmanden. Her kan der IKKE dømmes mål
Hvis en spiller slår målmanden efter blokering, så skal spilleren idømmes 2 min

Håber dette gav lidt forståelse
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby Bjarne » Mon Feb 19, 2018 3:56:34

Tak for svaret Jacob. Helt enig.
I den beskrevne situation fra Frederikshavn, er jeg glad for det ikke fik afgørende betydning, for mig at se var pucken blokeret under målmandens benskinne. Men lad det nu ligge!
Tak igen.
Mvh. Bjarne
Bjarne

Postby JensA » Mon Feb 19, 2018 7:06:27

Der burde aldrig have været dømt mål i den omtalte situation....

Det ville faktisk være fint, at man som dommer indrømmer, at man har taget fejl, det er der mere respekt om, i forhold til et give et generelt halv fesent svar på et konkret spørgsmål.
JensA

Postby Bjarne » Wed Feb 21, 2018 12:32:37

Godt skrevet Jens A - 100% enig
Tak. mvh. Bjarne
Bjarne

Return to Dommer - Jacob Grumsen