Rule 97

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.
Post Reply
3jw1n

Rule 97

Post by 3jw1n » Tue Dec 18, 2018 6:17:54

Nå prøver igen...
Hej Grumsen

Jeg skriver da jeg er lidt i tvivl om hvordan Rule 97 skal læses.
Derfor starter jeg med mit "nemme" spørgsmål er det korrekt forstået at man på ingen måde kan score med skøjten mere ? som offensiv spiller. For jeg mener jo at alt bliver sat på spidsen når man i RULE 96 – GOALS WITH THE SKATE:
vi. If an attacking skater is jostling with an opponent and during this time he directs the puck into the goal net while trying to maintain his balance, the goal will not count. Directing the puck is the sole criterion, not the jostling with an opponent.

Som jeg læser det skal alle skøjte mål "ikke godkendes" ?

Det fører videre til mit egentlige spørgsmål:
Som tager udgangspunkt i følgende regl:
RULE 97 – DISALLOWING A GOAL/GAME ACTION
i. No goal will be allowed if an attacking skater kicks, throws, gloves, or otherwise directs the puck into the goal net with any part of his body or by any means other than his stick even if the puck is further deflected by a player or on-ice official after initial contact.

Betyder det så at man ene og alene kan score med staven nu ? Eller skal der ligges vægt på ordet directs hvormed i som dommere skal vurdere om det er en bevidst handling at pucken styres i mål med benskinne eller andet?

For troede egentligt at det med skøjten var fjernet for i ikke skulle vurdere om den er sparket eller ej, men nu skal i så vurdere om den er styret med andre kropsdele?
Håber mit spørgsmål er tydeligt selvom det er lidt svært at forklare.
Mvh
Peter

Jacob Grumsen

Re: Rule 97

Post by Jacob Grumsen » Thu Dec 20, 2018 10:45:00

Hej Peter

Ja det er rigtig forstået man kan som angrebsspiller ikke score med skøjten eller nogen anden kropsdel.
Skal foregå med staven.

Så din udlægning er rigtig

Husk der er masser af god ishockey mellem Jul og nytår, både med U20 VM i Canada, men også i den hjemlige liga, med masser af lokal opgør

Rigtig god Jul
Jacob Grumsen

Post Reply