Straf for brug af ulovligt udstyr?

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Straf for brug af ulovligt udstyr?

Postby kgpe » Sat Oct 18, 2008 7:28:23

Hej Jacob

Igårs med NC og Herlev opstod en lille episode som jeg gerne vil bede dig kaste lidt lys over.

En Herlev back er alene med 2 fra NC ude ved banden i kamp om pucken. Ganske behændigt river en fra NC hjelmen af Herlevspilleren (nuvel ishockey er jo ikke skak, men er dette tilladt?) som fortsætter med kampen om pucken i ca. 2-3 sek, hvorefter han slår ud med armene overfor dommeren (Chris), drejer omkring, henter sin hjelm og skøjter ud mod bænken (pucken er blevet clearet på nuværende tidspunkt). På sin direkte vej mod bænken mødes Herlevbacken og Chris og der en ordveksling (jeg antager det næppe er anderkendelse af Chris popo i chooperalls der er emnet). Chris vælger så at række armen i vejret og give Herlev 2 min for brug af ulovligt udstyr. Det er så her jeg står af, godt nok har jeg gjort mig den ulejlighed at læse reglerne (næsten alle siderne for der er godt nok mange, når man som jeg "blot" er tilskuer) og her er der masser af sanktionsmuligheder for brok/latterliggørelse af kampens ledelse. Spørgsmålet går på hvor lang tid efter man med rimmelighed kan beslutte sig som dommer for at bøje reglerne i den ene eller anden retning?
Det skal siges at Chris kampen igennem forsøgte at holde niveau, men det var som om Chris makker havde en anden agenda for igår, omend hvis man skulle være en anelse spydig så kan man måske godt påstå at Chris makker holdt sit sædvanlige niveau. Jeg er sikker på at en god sportsmand som dig jacob godt kan tåle lidt røg på dommerstandens vejne som jeg her til sidst lufter lidt. :)

vh

Kenneth
kgpe

Postby Jacob Grumsen » Sun Oct 19, 2008 8:44:36

Hej kgpe

Reglen omkring hjelmen sige: at man ikke må deltage i spillet hvis ikke denne er korrekt fastspændt ifl reglerne, så derfor de 2 min for ulovligt udstyr til Herlev spillereren.

Så kan man diskutere at hvis NC spilleren bevidst river hjelmen af Herlev spilleren, om der skal falde en straf til NC spilleren.

Håber dette hjalp lidt på det.

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby kgpe » Sun Oct 19, 2008 9:02:03

Hej Jacob, jo lidt lys men ikke rigtig mere end hvad reglerne siger. Nu var du af ganske indlysende grunde ikke tilstede i hallen, derfor kan du kun kommentere ud fra generelle linjer, men hvad med spørgsmålet omkring: "Spørgsmålet går på hvor lang tid efter, en dommer med rimmelighed kan beslutte sig for at bøje reglerne i den ene eller anden retning efter hændelsen?"
Min opfattelse af hændelsen er at Herlev back får strafen for en kommentar og ikke for at spille videre under hjelm, for det bør da ikke tage en dommer så lang tid at række armen i vejret?

vh

Kenneth
kgpe

Return to Dommer - Jacob Grumsen