SDJ-Hvik

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

SDJ-Hvik

Postby Torsten » Mon Nov 03, 2008 12:50:24

Hej Jacob

Jeg er godt klar over det ikke var i din ende, men hvordan i alverden kan i undlade at standse spillet ved Sønderjyskes 5-3 mål. Totempos Keeper bliver jo klart ramt på hjelmen forinden! Alle ser og hører det og det må Reis også have gjort han står 2 meter fra med øjnene solidt plantet på McVicar!

Her er hvad der står i lovbogen. Det er punkt e der er intresant:

[i]234 – Målmands hjelm og heldækkende ansigtsmaske ***
NYT ***
a) Alle målmænd skal bære heldækkende ansigtsbeskyttelse og en godkendt
ishockey-hjelm – eller en heldækkende ansigts- og hovedbeskyttelse efter
godkendt international standard.
► Heldækkende ansigtsbeskyttere skal være konstrueret således, at en puck
ikke komme gå igennem dem.
b) Hvis hjelmen eller ansigtsbeskyttelsen falder af mens spiller er i gang, skal
dommeren stoppe spillet.
c) Hvis en målmand forsætligt tager sin hjelm af for at frembringe et spilstop i en
breakaway situation skal dommeren tilkende det ikke-fejlende hold:
► Straffeslag *** NYT ***
d) Hvis en målmand forsætligt tager sin hjelm af for at frembringe et spilstop
under udførelsen af et straffeslag skal dommeren tilkende det ikke-fejlende
hold:
► Mål *** NYT ***
e) Hvis målmanden rammes hårdt på ansigtsbeskyttelsen mens spillet er i gang,
skal dommeren standse spillet.[/i]

Hvad er undskyldningen?

Da det samtidig må betegnes som den afgørende pind efter en periode med klar totempo dominans er det jo dybt frystrerende for os fans, frivillige og spillere på grund af en i mine øjne klar dommerfejl bliver frataget muligheden for at komme tilbage.
Torsten

Postby Ryge » Mon Nov 03, 2008 4:11:42

Torsten.

Nu er jeg rimeligt overbevist om, at grunden til at Grumsen IKKE greb ind er, at han simpelthen slet ikke var til stede i hallen. Kampen blev dømt af Søren Reis og Asger Krog.

Og at sige at det skete i en total Totempo dominans kan jeg kun smile lidt af, men at målet skulle ha´ været annulleret er jeg helt enig i. McVicar blev klokkeklart ramt lige i smasken, hvorefter returen sættes i nettet.

Det fortæller desværre bare alt for meget om Reis´s manglende tilstedeværelse under kampen. Om det så var kompensation ved jeg ikke, men du har ret m.h.t. scoringen.
Ryge

ups

Postby Torsten » Mon Nov 03, 2008 6:32:55

Ryge!

Hvad pokker jeg troede at Asger Krog og Jacob grumsen var en og samme person lol!

Den må jeg tage på min kappe pinligt!

Med hensyn til min kommentar om Totempo dominans så var det på det pågældende tidspunkt i kampen og ikke set over hele kampen.
Torsten

Hmm

Postby WH til jeg dør » Tue Nov 04, 2008 10:43:40

Ja nu overværrede jeg jo ikke kampen, (vi har nok problemer i det nordjyske) Men jeg mener at der er lavet en regel med at der ikke skal fløjtes, med mindre det er "Hårdt" skud, eller målmanden ser ud til at tage skade. Ikke noget jeg vil hænges op på, men synes at have hørt noget. At en dommer så altid plejer at fløjte når man bliver skudt på hjelmen er en helt anden side, og uden at have set det, vil jeg mene at der selvfølgelig skal fløjtes.
Henrik som tr;ner, saa kan man da ligesaa godt droppe Ishockey i Frederikshavn :D
WH til jeg dør

Postby Jacob Grumsen » Wed Nov 05, 2008 9:38:37

Hej Torsten

Du har ret i det du skriver fra regelbogen, dog har vi dommere fået et regelbulletin, det er fortolkninger af reglerne, som kommer hvert år inden sæson start.

Dette regelbulletin siger at hvis pucken falder end på isen og der står en angrebsspiller med åbenlys scoringschance skal der ikke affløjtes.

Håber dette hjalp lidt...

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby Jacob Grumsen » Wed Nov 05, 2008 9:40:40

Hej Torsten og Ryge

Kan godt være Asger Krog er en flot fyr.....men ...men .....så flot er han heller ikke, at vi kan sammelignes :D :D

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Return to Dommer - Jacob Grumsen