Udvisninger der går lige op

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Udvisninger der går lige op

Postby Ulven » Tue Feb 19, 2008 10:41:51

Hej Jacob.

Første spørgsmål:
Det har tit undret mig, om der er en særlig baggrund for om dommeren vælger at spille fire mod fire eller fem mod fem når der dømmes en udvisning til hvert hold i samme tid.
Er der nogle faste regler eller hvorfor er spillerne, ligesom jeg, oftest i tvivl?

Et andet spørgsmål:
Jeg hører tit når udeholdet tager lidt for langt tid om at komme hen til faceoff pletten, at nogle af mine medtilskuere råber "smid pucken".
For nogle år tilbage så jeg at dommerne flere gange kastede pucken uden begge hold var klar på pletten, men det er ved at være nogle år siden.
Kan en dommer kaste pucken uden begge hold er klar?
Ulven

Postby Jacob Grumsen » Wed Feb 20, 2008 5:42:13

Spørgemål 1, der er faste regler med hensyn til udvisninger:

Når det samme antal identiske straffe (lille straf, stor straf eller matchstraf) idømmes spillere fra begge hold under samme stop i spillet, benævnes disse straffe: ”SAMMENFALDENDE STRAFFE”
Når sådanne straffe tildeles, skal der indsættes umiddelbar erstatning på isen for de således straffede spillere, og straffene skal ikke medregnes i det tilfælde, hvor man anvender reglen om ”forsinkede” straffe
For så vidt de straffede spillere ikke er bortvist fra banen, skal de tage plads i straffeboksene, og de må ikke forlade straffeboksen før det første stop i spillet efter udløbet af deres respektive straffetider.
Der er KUN ÉN UNDTAGELSE FRA DENNE REGEL:
Når begge hold er fuldtallige på isen, må der ikke indsættes erstatning, hvis der idømmes kun én lille straf til én spiller fra hvert hold under samme spilstop.

Spørgsmål 2:
Dommeren indtager sin position for start af spillet, og linjedommeren, der skal droppe pucken, indtager straks sin position for face-off.
- Dommeren giver gæsteholdet fem sekunder til at udskifte spillere.
- Efter de fem sekunder løfter dommeren armen som tegn på, at gæsteholdet ikke længere må udskifte spillere.
- Stadig med armen oppe lader dommeren hjemmeholdet få fem sekunder til at skifte spillere.
- Efter disse fem sekunder sænker dommeren armen for at tilkendegive, at hjemmeholdet ikke længere må foretage udskiftninger.
- Så snart dommeren sænker sin arm, skal linjedommeren, der tager faceoff, fløjte som signal til de to hold om, at de nu kun har 5 sekunder til at gøre klar til face-off.
- Efter 5 sekunder, eller før, hvis spillerne er klar, skal linjedommeren droppe pucken. Linjedommeren skal ikke vente på at spillerne bliver klar til at tage face-off.

Så ja en liniedommer kan sagtens smide pucken, dog skal spillerne være på den rigtige side af den ”linie” hvor pucken er.

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby Ulven » Wed Feb 20, 2008 9:09:15

Ad. 1. Hvis reglerne er så klare så undrer det mig egentligt at der stort set altid er spillere der er i tvivl.

Tak for det fyldestgørende svar.
Ulven

Postby Jacob Grumsen » Wed Feb 20, 2008 11:09:03

Hej Ulven

Skal da gerne indrømme at vi dommere også fejler en gang imellem :D

Og så er det jo nemt at sidde her stille og rolig og kigge på det, noget andet at stå i en fyldt halv med 3 - 10 spillere omkring.

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby JJ » Mon Mar 03, 2008 1:32:44

Hej Jacob!

I forlængelse af denne tråd.

I kampen mellem Herning og Hvidovre i går, blev en Herning spiller idømt 2+2 minutters straf, og i samme tid fik en Hvidovre mand 2 minutter.

Hvor mange spillere fra Herning skal ud i boksen i den situation?

Bo Andersen sendte 2 mand i Hernings boks (ham der begik forseelsen og en ekstra spiller) + naturligvis en Hvidovre-mand i Hvidovres boks. Men er det korrekt? Burde det ikke kun være den spiller der begår forseelsen der skal sidde til afkøling i op til 2+2 minutter?

Mvh.

JJ
JJ

Postby Jacob Grumsen » Mon Mar 03, 2008 11:20:46

Hej JJ

Dette er fuldstændig korreks.

Da man udligner den ene af udvisninger fra Herning samt den ene fra Hvidovre, så skal den sidste af udvisninger fra Herning på uret, denne udvisning skal afsones af en anden spiller, den ekstra spiller kommer på isen når de to minutter udløber på uret, men spilleren der erudvist de 4 minutter skal lige sidde de sidste 2 minutter.

Håber det gav lidt mening.

Hilsen
Jacob Grusmen
Jacob Grumsen

Return to Dommer - Jacob Grumsen