nogle dommeres standard...

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

nogle dommeres standard...

Postby nielsen024 » Tue Nov 04, 2008 10:25:02

Hej Jacob Grumsen. Jeg er en ishockey tosse fra det nordjyske, som lige vil tage det ømtålige emne op, som en tidligere skribent tog op nemlig dommer standarden i dansk ishockey.
Jeg kan godt se, det er svært for dig at svare, men mener, det er et seriøst problem for enkelte dommere, kan ødelægge en kamp fuldstændig.
Jeg har de sidste sæsoner specielt oplevet en bestemt dommer (ingen navne), men han er ikke så høj, så kan det være læserne ved, hvem jeg mener.
Næsten hver gang er en stor forvirring, har ofte oplevet publikum skrige af grin over underlige kendelser. Det er både hjemme og udeholdende, det går ud over, så det er ikke der, den er gal. Har oplevet publikum undrer sig over udeholdets udvisninger mange gange, og der er altid rigtig mange udvisninger i hans kampe, selv om kampen ikke virker hverken hård eller ond.
Det føles lidt som en hån i mod sporten, når dommere kan ødelægge kampen på den måde. Man er næsten i dårligt humør, når man opdager, at denne dommer er på banen, for ,man ved, at det giver en uskøn kamp.
Skal vi måle os med andrer A nationer, er spillerne jo nød til at få lov at spille ishockey. Har ofte set mange nyankomne udlændinge, virker frustreret over mange kendelser.
Er der nogen i dommer unionen, der holder øje med dommere, der ofte er udsat for kritik ?..Mener kan en "dårlig dommer" få lov at blive ved ?
Vil lige til sidst sige, at jeg er imponeret over mange af de nye dommer navne, de gør det godt. Du gør det også godt Jacob.
Venlig hilsen nordjyden..
nordjyden
nielsen024

Postby Bertuzzi » Wed Nov 05, 2008 6:46:30

Grumsen skal naturligvis selv have lov til at svare, men jeg vil gerne lige knytte en kommentar til dit indlæg.

Jeg er fuldstændig enig med dig i, at dommerstandarden i Danmark er for lav, MEN:

Hvad skal man forvente at få, når man ikke vil betale for et produkt? Det er fuldstændig som med alle andre ting man køber her i livet. Man får den ydelse man betaler for.

I danmark har vi altid valgt at nedprioritere dommerne, og lad mig lave følgende lille udregning for dig:

Jeg kender ikke de nøjagtige løn-takster for dommerne, men forrige år mener jeg at en hoveddommer fik 1500,00 kr for en kamp. Lad os sige at han i gennemsnit dømmer 2 kampe om ugen i 7 måneder. Det giver en samlet indtægt på 32x2x1500,00 kr = 96.000,00 kr i årsløn FØR skat.

Som du nok kan regne ud, så er det jo hverken til at leve eller dø af. Man skal gøre det fordi man syntes det er sjovt og spændende. Det er jeg heller ikke i tvivl om at dommerne gør. Det har desværre bare den sideeffekt at dommerne er tvunget til at have et arbejde ved siden af deres dommergerning.
Hvis en dommer møder klokken 7 om morgenen på arbejde, er i gang til klokken 15, sætter sig og kører 3 timer i bil til en skøjtehal, og herefter skal dømme en ishockeykamp på 2-2.5 time, så er der vel ikke noget at sige til, at standarden kan afvige for den enkelte dommer.

Udover kampene skal dommerne også bruge tid på at sætte sig ind i nye regler, sørge for at holde sig i form, komme til efteruddannelser og seminarer og for en enkelt dommers vedkommende finde tid til at svare i dette forum. Jeg kan altså godt forstå at det må være ekstremt hårdt af og til.

Løsningen ligger lige for. Gør dommerne til fuldtidsproffer. Denne manøvre ville utvivlsomt føre til en betydelig højere dommerstandard i Danmark. Spørgsmålet er bare om klubberne, og i sidste ende tilskuerne vil betale for det.

I danmark er der mig bekendt 14 hoveddommere. Hvis vi giver dem alle en løn på 30.000,00 kr. om måneden, hvilket vel må betragtes som rimeligt vil det koste 14x12x30.000,00 kr = 5.040.000 kr om året. Så skal vi selvfølgelig huske at fratrække det beløb som dommerne i forvejen får på 14x96.000,00 kr = 1.344.000,00.
I alt ville det så medføre en merudgift på 3.696.000,00 kr pr sæson.
Med cirka 300.000 tilskuere igennem tælleapparaterne pr. sæson, ville det betyde at billetprisen skulle sættes op med cirka 12 kroner.

Det lyder ikke af meget, men jeg tror det bliver ualmindeligt svært at få klubberne med på den idé. Det er alle proffesionelle forretninger, der i forvejen for de flestes vedkommende kæmper med en anstrengt økonomi.
Man kan så argumentere for at pengene skal findes andre steder, men jeg har ikke lige et forslag til hvor det skulle være.

Så ligemeget hvor utilfreds jeg selv ofte er med dommerne, så konstaterer jeg bare at de også er mennesker, der for en meget begrænset hyre, finder tid til at stille op uge efter uge, for at vi andre kan følge den sport vi elsker.

Konklusionen for mig er altså, at så længe man ikke vil betale for fuldtids dommere i Danmark, så kan man heller ikke forvente at få en bedre ydelse end den man får nu. Jeg er sikker på at ALLE dommere gør deres absolut bedste hver gang. Det skal i som dommere have tak for.
Guld til sjælland...
Bertuzzi

Postby Jacob Grumsen » Wed Nov 05, 2008 9:52:03

Hej Til jer begge to

Jeg har læst det første indslag, og skulle lige samle mine tanker og skrive noget fornuftigt, men kan se på det næste indlæg der er kommet, at det stort set ikke er nødvendigt, da der er rigtig mange gode argumenter heri...

Nielsen024, vi kommer aldrig ud over det at diskutere den enkelte dommers præstationer, de vil svinge lidt også i fremtiden, det kan jeg roligt love dig :)

Hvordan det skal gøres i fremtiden så dommerne bliver bedre, ved jeg der arbejdes på og i den tid jeg har været med på topplan, 15 år, er der sket en kæmpe stor udvikling, om det er nok....Nej det er det ikke, der er stadig lang vej, men vi er på vej.
Klubberne har det lidt nemmere, de kan købe spillere så deres hold bliver bedre, denne mulighed har vi bare ikke som dommere, vi er nødt til at arbejde os stille og roligt op, dette vil ikke ske fra den ene dag til den anden men over en år række, men jeg er sikker på det nok skal komme på et tidspunkt.

Men indlægget fra Bertuzzi, det kan næsten ikke siges bedre......

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby hougaard03 » Fri Nov 07, 2008 2:09:45

Mojn Mr Grumsen.

Jeg sidder her og er meget meget frustreret, som jeg sagde sidste år syntes jeg du har udvilket dig ekstremt meget, og det er sku dejligt at man kan sige at der er nogle dommer der går det fornuftigt stor set hvergang..

MEN MEN MEN min frustration går på specielt en enkelt dommer, som jeg simpelthen bare ikke holder et nogenlunde niveau, nævner ingen navne men han bor også i Esbjerg.

Min kritik går ud på, at han sidste år følte sig truet på livet nede i vojens, da han var på vej til at forlade hallen, det er blev råbt var at han bare mega mega ringe, den givende dommer brokker sig til DIU og siger han er blevet truet på livet og de fans bliver truet med karantæne osv. Det der gør mig harm er at jeg føler at han stadig er indebrænde på SE, da han sidste han var i Vojens var han simpelthen så ringe at det fik fansen til at pive af ham i halvdele af kampen... Han byttede ende på et tidspunkt fordi han simpelthen havde trukket så meget opmærksomhed til sig... Ved godt at i er under et enormt pres, men jeg har da altid et par gange efter en kamp lige kunne sludre med dig, bagefter.. Men dommer X her er bare arrogant.. Han klager for det mindste til DIU når der bliver sagt noget til ham, f.eks efter en kamp.

Der blev afholdt møde med DIU nede i Vojens dagen efter kampen hvor man skulle snakke gode fans osv, og der blev dommer X nævnt og man ville ikke rigtigt snakke om ham- men det kan da ikke være rigtigt man man for alt i verden vil holde på en dommer der er en skændsel for sporten.
Som bertuzzi skriver så får de ikke den bedste løn osv, MEN der er ingen der har tvunget dem til at dømme, jeg har selv dømt i fodbold, og jeg fik ikke noget fyrstelig løn heller men gjorde det fordi jeg godt kan lide det, ergo påtager man sig som dommer at holde standart uanset om man dømmer serie 5 eller superliga, så den med at penge skal være afgørende er ikke helt 100 % vandtæt. For det er deres pligt at hvis man påtager sig vervet som dommer at man så kan følge med, kan man ikke følge med i top niveau må man en tur ned i en laver liga.

Men Hr grumsen, har man nogen som helst mulighed for at klage, da du nok kan høre at jeg er meget frustreret over Søren Reis ( ups sagde jeg hans navn ), ? Hvis man spørger folk fra klubben siger de at man ikke får noget ud af at klage, ikke andet end at man får dommerne på nakken, kan det være rigitgt ???

Er der bedømmer på til hver kamp? For havde en bedømmer set den sidste kamp i vojens så tror jeg ikke at man andet end kunne rystre på hovedet.. Der må da være nogle der se at Reis bare ikke høre til på højeste niveau..

Jeg vil ikke have dig til at kommenter dine kollegaer, men blev sku bare nødttil at fortælle at vi er rigtigt mange som er frustreret over ham, og det er ikke kun i SE at man er det...

Mit spørgsmål, får klubben ikke noget ud af klager, altså hvad går man vis man får for mange klager over en dommer ??

Mvh
Hougaard03
Min far lærte mig at kravle.
Min mor lærte mig at gå.
Men gud lærte mig at elske V.I.K :-)
hougaard03

Return to Dommer - Jacob Grumsen