straffeslag

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

straffeslag

Postby Kariya » Sun Nov 16, 2008 7:18:37

Kan en dommer dømme omslag?

Vi havde en situation i Odense her til aften hvor der blev dømt omslag efter en scoring....

Og så en anden ting.. hvis man spiller 3 mod 3 i overtid pga en dobbelt udvisning.. og det ene hold får en udvisning til så der spilles 4 mod 3.. skal de 2 som fik dobbelt udvisning blive i boksen eller komme på isen efter end udvisning så er spilles 5 mod 4
Kariya

Postby sEvik » Sun Nov 16, 2008 10:22:17

Lidt forklaring til det straffeslag der blev dømt omslag ved, Straffeslag nr 8/14.Blev udført af spiller( NR8) Anders Strome.Da han var færdig med at drible og skal til at skyde, rammer han ikke pucken ordenligt derved for den ikke fart på," snyder både dommer og målmand" pucken rammer målmands (PG) ene benskinne.Dommeren dømmer ikke mål, da PG rejser sig op fortsætter pucken over målstregen og i mål. Det hele sker samtidig (Dommer dømmer/PG rejser sig).Efter at havde snakket med den anden dommer bliver der dømt omslag.
Håber du forstår hvad jeg mener :wink: Lidt svær at forklar
sEvik

Postby Kariya » Mon Nov 17, 2008 1:37:20

[quote="sEvik"]Dommeren dømmer ikke mål, da PG rejser sig op fortsætter pucken over målstregen og i mål. Det hele sker samtidig (Dommer dømmer/PG rejser sig).Efter at havde snakket med den anden dommer bliver der dømt omslag.
Håber du forstår hvad jeg mener :wink: Lidt svær at forklar[/quote]

Han vinkede rent faktisk først afværgende da pucken VAR kommet over stregen, desuden tror jeg ikke han fik skudt så mere ud som om den løb fra ham :-)
Kariya

Postby DBJ » Tue Nov 18, 2008 10:48:19

[quote="Kariya"][quote="sEvik"]Dommeren dømmer ikke mål, da PG rejser sig op fortsætter pucken over målstregen og i mål. Det hele sker samtidig (Dommer dømmer/PG rejser sig).Efter at havde snakket med den anden dommer bliver der dømt omslag.
Håber du forstår hvad jeg mener :wink: Lidt svær at forklar[/quote]

Han vinkede rent faktisk først afværgende da pucken VAR kommet over stregen, desuden tror jeg ikke han fik skudt så mere ud som om den løb fra ham :-)[/quote]

Jeg mener bestemt at dommeren skal jo vente i de 3 sekunder, som en blockering tager, før han fløjter, da målmanden ikke har reddet den før han har blockeret den eller sendt returen væk fra mål.
I dette tilfælde lyder det ikke helt som han har ventet og dette straffen så begge hold, hvilket er lidt skidt.
DBJ

Postby Jacob Grumsen » Fri Nov 28, 2008 9:10:19

Hej Kariya

Spørgsmål:
Og så en anden ting.. hvis man spiller 3 mod 3 i overtid pga en dobbelt udvisning.. og det ene hold får en udvisning til så der spilles 4 mod 3.. skal de 2 som fik dobbelt udvisning blive i boksen eller komme på isen efter end udvisning så er spilles 5 mod 4

Svar:
Ja vi spiller 4 - 3 og når de to udvisninger udløber (samtidig), skal den ene spilelr blive i boksen mens den anden kommer på isen, så spiller vi 5 - 5 indtil første spilstop, hvor den sidste spiller kommer ud fra straffeboksen.
Man spiller så igen 4 - 4....

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby Jacob Grumsen » Fri Nov 28, 2008 9:15:35

Hej Alle

Ang straffeslaget, jeg har ikke set straffeslaget, men kun læst havd der står i pressen, så vil ikke kommentere på den enkelte sag.

Men reglen står beskrevet i regele 509, blandt andet med følgende...

f) Spilleren skal efter dommerens instruktion spille pucken frem mod
modstanderens mål og gøre et forsøg på at score mål.
g) Så snart pucken er skudt, skal straffeslaget betragtes som udført. Intet mål kan
scores på andet skud, uanset art.

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Return to Dommer - Jacob Grumsen