Tvivlskendelser ved icing

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Tvivlskendelser ved icing

Postby Ulven » Fri Nov 21, 2008 1:02:22

Hej Jacob.

Jeg har mange gange syntes at liniedommerne dømmer for icing selvom de er lige på stregen. Når de er på stregen går spillerne sjældent efter at skyde til icing, derfor er det også iriterende med et spilstop, i stedet for at lade spillet fortsætte.

I går så jeg så kampen mellem Herning og Rødovre på TV.
Her kom Frits Nielsen med en kommentar efter en icingkendelse der undrede mig. Han nævnte (ikke ordret), at det er blevet vedtaget, at der ved tvivl om icing altid bliver fløjtet.

Er det korrekt?
Og hvis ja, gælder det alle steder?
Ulven

Postby Jacob Grumsen » Fri Nov 28, 2008 9:21:11

Hej Ulven

Jeg ved ikke hvad Frits Nielsen mente....

Men hvis en spiller vil undgå icing bør han føre pucken helt over stregen, da stregen (både den blå o g den røde) høre til den zone som pucken kommer fra.

Når du siger man skal lade spillet fortsætte, hvis den er næsten er ovre stregen....hvor går grænsen så... der er lavet en regel af samme grund, at pucken skal være HELT ovre stregen før der er "fri"

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby Ulven » Mon Dec 01, 2008 4:10:54

Jeg ved godt at stregen hører med til zonen hvor pucken kommer fra.
Det jeg mente var, at der er en grænse for hvad øjet kan se, og en liniedommer derfor godt kan komme i tvivl om pukken nu er sluppet helt over linien (i øvrigt også hvis en spiller spærer for udsynet).

I øvrigt syntes jeg I dømte en god kamp, med en god linie der blev holdt, mellem Esbjerg og Sønderjyske i går.
Ulven

Postby Jacob Grumsen » Mon Dec 01, 2008 7:56:13

Hej Ulven

LIniedommer skal tage beslutningen indenfor sekunder, ikke altid nemt, så derfor er det en vurdering af liniedommeren.

Vi takker.....

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Return to Dommer - Jacob Grumsen