Sæson 09/10

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Sæson 09/10

Postby Jacob Grumsen » Mon Aug 17, 2009 8:18:45

Sæson 09/10

Den kommende sæson tror jeg bliver spændende på mange punkter, mest pga. de nye regler der er kommet fra DIU med hensyn til økonomien. Håber at de spillere, som klubberne har købt, er af en god kvalitet, så de kan hæve kvaliteten af de mange unge danske spillere, der vil komme frem i den kommende sæson. og dermed kvaliteten af ishockeyen der spilles i Danmark

Der er ikke den store ændring på regelsiden. Det er som udgangs punkt de samme regler som sidste sæson. Der er dog kommet en enkelt ændring, som jeg tror, vil have indflydelse på spillet……. Hver gang et hold får en udvisning og holdet kommer i undertal, skal face-off tages i deres egen forsvars zone. Denne regel vil gøre, at der kommer mere pres på IKKE at lave udvisninger, da holdet bliver straffet 2 gange ….

Ellers er det kun reglen om hvor der skal tages face-off der er ændret, så det nu kun er muligt attage face-off på faceoff punkter, hvor man før i tiden kunne tage den andre steder.

Vi fortsætter den kommende sæson med 4 dommersystemet. Jeg mener at dette er fremtiden for både dansk som international ishockey. Det giver meget mere ro i kampene, det gør spillet mere attraktiv, for den som elsker teknisk flot ishockey. Og det er teknisk flot ishockey som IIHF (International Icehockey Feduration) gerne vil se.
En af de ting som også gør 4 dommersystemet godt, er at det er nemmere at få de nye hoveddommere med ind i ligaen, i stedet for at de bliver smidt ud i det selv og pludselig står der midt i en skøjtehal. Med det nye stystem, har de her en rutineret dommer at ”læne” sig op af.
Også i denne sæson er der kommet et par nye hoveddommere, som skal indlemmes i ligaen. Vi er i en situation, hvor der ikke er ret mange dommere, men DIU/dommerklubben får det til at løbe rundt. Men der skal ikke komme ret mange skader/afbud, så har vi et problem. Og vi kan ikke bare som klubberne købe en eller flere nye spillere (dommere). Men som det ser ud nu, kan vi køre sæsonen igennem.

Jeg glæder mig personligt til en sæson hvor der kan blive vendt op og ned på top og bund som vi har set det før hen.

Ønsker alle en god sæson

Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Re: Sæson 09/10

Postby WHawks » Mon Aug 17, 2009 8:50:54

Hej,

Spændende reglændring, der forstærker effekten af en udvisning i mange tilfælde. Det er helt sikkert med til at få power playet hurtigere stillet op så det kan vi fans vel kun være glade for.
Mht. 4 dommer systemet kan der siges meget for og imod, personligt synes jeg stadig det virker til at være det rigtige såfremt der er nok dommere på et højt nok niveau til at systemet kan fungere. Du nævner selv at det kun lige er nok til at det kan køre rundt, er det aktuelt at hente dommere ind udefra igen til at afløse/aflaste i nogle kampe?

God sæson til dommerne også.
WHawks

Postby Jacob Grumsen » Tue Aug 18, 2009 8:13:11

Hej WHawks

Problemet med dommerstanden i år er at vi har en hoveddommer der er stoppet af personlige årsager, samt at der ikke pt er råd til at få en dommer ind udefra. Dette skyldes en trænkt økonomi i klubberne og det samme er der i DIU, med hensyn til at hente en dommer ind udefra. Som vi havde Alan Smith sidste sæson.

Med hensyn til dommerstanden, synes jeg ikke den er så skidt som den tit bliver gjort til ved spillere, trænere, tilskuere og medierne.
Min efterhånden flere årige erfaring fra international ishockey, så ser det faktisk okay ud herhjemme. Og ja vi kommer ikke udenom at der er nogen der bedre end andre, men sådan er det jo også på holdene :D
Derfor mener jeg at 4 dommersystemet er helt kanon, der kan man påsætte den "nye" dommer med en gammel "rotte" så han ikke står helt alene.
Men der arbejdes hårdt på at gøre et par dommere klar til både denne sæson, men også på længere sigt at finde de dommere der egner sig til hoveddommer og så indlemre den i truppen.

Så jeg er udentvivl enig med dig i at 4 dommersystemet er kommet for at blive, da det fremme hockey, så må jeg håbe at de økonomi ansvarlige ved klubberne er af samme mening :D
Jacob Grumsen

Postby Mikael » Sun Aug 23, 2009 8:24:03

Dav

Jeg har et spørgsmål vedr. udvisning når man skyder pucken ud af spil fra egen zone. Hvis pucken bliver skudt ud af forsvarsspilleren i egen zone og ryger ud i udvisningsboksene/tidtager bordet, men ikke videre ud til publikum. Er det en udvisning?

Endvidere så vil jeg gerne høre hvordan det kan være at dommerne ofte glemmer at dømme en afventende udvisning hvis der typisk udvikler sig tomult og slagsmål bagefter. Seneste eksempel på dette var i Rødovre, hvor der blev dømt en afventende for en "hooking ell. trip tror jeg" på en spiller der er på vej alene igennem. De slås så lidt nede bag målet, og resultatet bliver 3x2 for Roughing til RMB og 2x2 for Roughing til Rungsted, og den afventende udvisning har dommeren glemt alt om. Det holder jo ikke.
Mikael

Postby Jacob Grumsen » Thu Aug 27, 2009 3:15:56

Hej Mikael

Det er kun når man skyder pucken i spillerboksen at der ikke idømmes 2 min for forsinkelse af spillet. Hvis man derimod skyder den i straffeboksen, skal der idømmes 2 min, dog skal den skydes fra egenb forsvarszone...

Med hensyn til dit andet spørgsmål så kan jeg da kun være enig. At hvis man har en udvisning på armen, skal den idømmes sammen med de andre udvisninger der måtte være.

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Return to Dommer - Jacob Grumsen