Mål ude af position

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Mål ude af position

Postby Thomas Kier » Wed Oct 07, 2009 10:50:17

Hej Jacob

I kampen Rødovre-Rungsted 06. oktober 2009 har Rødovre en halv friløber ned mod Johan Asplund i Rungsted-målet.
Rødovre-manden finter Asplund, så han kommer til at flytte højre stolpe ud af position, da han går ned i split.
Sekundet senere færdiggøre Rødovre-manden sin finte, og lægger pucken i kassen fladt ved venstre stolpe.
Hoveddommer Martin Engelhardt dømmer mål.

Men som jeg læser det af:
Regel 554b:

c) Hvis en spiller eller målmand forsætligt flytter målet ud af position, når en modstander med fuld kontrol over pucken ikke har nogen modstander mellem sig selv og målet og således har en rimelig scoringschance, skal dommeren tilkende de...t ikke-fejlende hold et: straffeslag

Burde Rødovre blive tildelt et straffeslag.

Kan det tænkes at Engelhardt vælger at dømme målet, fordi der ikke er nogen tvivl om at der bliver scoret, selv hvis målet aldrig var blevet flyttet?
Thomas Kier

Re: Mål ude af position

Postby Jacob Grumsen » Sun Oct 11, 2009 4:15:23

Hej Thomas

Nej det kan ikke tænkes at han "bare" dømmer mål..

Der kan ikke dømmes mål hvis målet ikke stå rigtig placeret. Og som der står i reglen, skal målet flyttes bevidst og ikke som jeg læser hvad der sket. der læser jeg det som uforsætlig :) Og der kan dermed ikke idømems straffeslag

Venlig Hilsen
jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Return to Dommer - Jacob Grumsen