Et par spørgsmål..

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Et par spørgsmål..

Postby Bertuzzi » Sat Oct 31, 2009 5:53:16

Hej Jacob.

Jeg overværede kampen mellem Rungsted og Hvidovre, og har tre spørgsmål til dommerkendelserne i denne kamp.

1.
Ved 2-2 målet bliver Hvidovres målmand Michael Madsen ramt på hjelmen (iøvrigt så den efterfølgende er gået i stykker), men pucken falder ned bag ved ham, og der bliver scoret.
Hvordan er reglen nu om stunder?
SKal der fløjtes af hvis målmanden er blevet ramt, er det kun hvis han er synligt rystet, og skal der fløjtes af, hvis der er en oplagt målchance?

2.
På et tidspunkt vil Michael Madsen sætte pucken i spil bag mål og slipper pucken, men ombestemmer sig og blokerer den igen. Jeg mindes at der er en regel omkring at målmanden ikke må blokere pucken bag baglinjen, og minimum skal røre linjen, hvis han gør det. Det var ikke tilfældet her, så burde han have haft 2 min. for fosinkelse af spillet?

3.
I overtiden opstår der en situation, hvor en Rungsted spiller får 2 min, en anden Rungsted spiller får 5 min., og en Hvidovre spiller får 2+5 min. Dommerne valgte at lade straffene udligne hinanden, så der fortsat blev spillet 4 mod 4.
Jeg er meget i tvivl om man kan gøre dettte. Hvis en spiller får 2+2, og to spillere får 2 minutter hver, så mener jeg at holdet med to spillere starter i undertal, og efter 2 minutter får et overtal.
Man må selvfølgelig sige, at i en sudden victory situation, vil det være en kæmpe fordel at starte i overtal, og det virker jo uretfærdigt, når man har fået det samme antal strafminutter.
Samtidig betyder det jo også, at i en sudden victory situation, vil det kunne betale sig for en spiller, der har været oppe og slås, at starte yderligere et slagsmål med en anden spiller på vej ud, så modstander holdet får 2 udvisninger der skal afsiddes samtidig, mens den pågældende spiller der startede skal afsidde sine udvisninger i forlængelse af hinanden.
Er der eventuelt en forskel på hvordan det skal håndteres i ordinær spilletid, og i en evt. sudden victory?

På forhånd tak.
Guld til sjælland...
Bertuzzi

Re: Et par spørgsmål..

Postby Jacob Grumsen » Tue Nov 03, 2009 12:32:42

Hej Bertuzzi

1: Hvis der er en oplagt scorings chance skal der ikke fløjtes af men spillet fortsætte

2: Hvis en målmand vil blokere pucken mållinien, skal han have en legemsdel i målfeltet (arm eller ben ), ikke nok med berøring med en stok.

3: Det eneste tidspunkt man IKKE udligner er hvis begge hold er fuldtallige, og der udvises EN spiller fra HVERT hold idømmes en LILLE (2 min ) straf.
Alle andre tidspunkter hvor begge hold er idømt de samme antal straffe minutter, så udlignes der

Håber det gav en lille forståelse, ellers må vi lige prøve igen :)

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby Bertuzzi » Tue Nov 03, 2009 8:04:45

Hej Jacob.

Tak for dine svar.

Jeg kunne godt tænke mig hvis du ville uddybe nummer 3 lidt mere.

Det kan godt være at jeg ikke forstår det helt, men hvis en spiller fra det ene hold får 2+2 min. og to spillere fra det andet hold hver får 2 min., skal 2+2 udvisningerne så ikke afsones i forlængelse af hinanden, imens de to spillere fra det modsatte hold skal afsone samtidig?

Hvis ovenstående er korrekt, så vil det betyde at holdet der har fået 2+2 til en enkelt spiller starter med 2 min. i overtal, mens holdet der har fået to spillere udvist i hver 2 min. skal slutte med overtal.

Min logik er så, at hvis en spiller fra Hold A får 2+5 min., og to spillere fra Hold B får henholdsvis 2 min. og 5 min., så må hold B starte med 2 min. i undertal, hvorefter der spilles 3 min EQ, og afslutningsvis kommer Hold A så i undertal i 2 min.

Hvis det ikke er korrekt, og der skal udlignes, så betyder det at de to spillere fra Hold B skal afsone i forlængelse af hinanden, selvom de to udvisninger er fordelt på to spillere, og det giver ikke meget logik i min ishockey-forståelse, at en mand kan sidde i boksen og vente på at hans udvisning går i gang.

Jeg er dog godt klar over, at hvis man har udvist mere end 2 spillere, så venter den sidste spillers udvisning med at gå i gang, indtil den første udvisning er udløbet. Men igen så gælder det vel kun hvis man har mere end 2 mand udvist.

Håber du forstår hvad jeg mener, og ikke syntes det er alt for irriterende at skulle svare igen :)

Mvh,
Thomas
Guld til sjælland...
Bertuzzi

Postby Jacob Grumsen » Tue Nov 03, 2009 9:51:54

Hej Bertozzi

En ting jeg glemte i den første besked....

Det er når man udligner udvisnings minutter, så kommer der erstatnings spillere på isen.

DVS.

Eks. 1
Hvis hold A for en spiller udvist i 2+2 minutter og hold B for to spillere udvist i hver 2 mininutter ( ialt 4 minutter), så går det op med hinanden og begge holdene spiller 5 - 5 på isen.'
Spillerne kommer på banen igen efterhånden som deres udvisningsminutter udløber....

Eks. 2:
Hvis hold A for en spiller udvist i 2 minutter og hold B for to spillere udvist i hver 2 minutter, så udligner man en lille straf fra hvert hold.
Hermed kommer holdene til at spille 5 - 4 da man kun kan udligne en lille straf hvert hold og der er en lille straf i overskud på hold B, som kommer til at spille i undertal i 2 minutter.

Håber det gav en lidt bedre forståelse.

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby thetof91 » Thu Nov 05, 2009 9:36:42

Grumsen kan du finde i reglbogen hvor der står det med at hvis der er oplagt målchance efter målmanden bliver skudt på hjelmen skal der ikke fløjtes?

Fordi i reglbogen står der under
234 – Målmands hjelm og heldækkende ansigtsmaske ***
NYT ***
e) Hvis målmanden rammes hårdt på ansigtsbeskyttelsen mens spillet er i gang,
skal dommeren standse spillet.

Nu har jeg ikke set kampen, men efter hvad Bertozzi siger må det da have været et hårdt skud...
thetof91

Postby Torsten » Thu Nov 05, 2009 1:42:30

thetof91 wrote:Grumsen kan du finde i reglbogen hvor der står det med at hvis der er oplagt målchance efter målmanden bliver skudt på hjelmen skal der ikke fløjtes?

Fordi i reglbogen står der under
234 – Målmands hjelm og heldækkende ansigtsmaske ***
NYT ***
e) Hvis målmanden rammes hårdt på ansigtsbeskyttelsen mens spillet er i gang,
skal dommeren standse spillet.

Nu har jeg ikke set kampen, men efter hvad Bertozzi siger må det da have været et hårdt skud...

Ja Jacob Jeg vil også gerne se hvor den regel står og lad nu være med at komme med den der at i som dommere har fået udstykket et bullitin før sæsonstart i skal dømme efter som vi andre i må se, og som du brugte som undskyldning sidste år ved en lignende situation!

Hvis det havde været tilfældet er det yderst tankevækkende at det ikke er blevet skrevet ind i regelbogen i år

Det er simpelthen en skandale at i dommere dømmer efter nogler andre regler end dem der er offentliggjort. Det ville klæde jer og dansk Ishockey for en gangs skyld at indrømme fejl. Lær dog lidt af fodbold! her indrømmer man dommerfejl og fejlfortolkninger og ligger på den måde låg på og minimere derfor fejl fremover.

Det er da tåbeligt at vi skal diskutere det samme igen i år og så er det ovenikøbet det samme hold der er blevet "snydt".

Michael Madsen havde faktisk en chance for at redde pucken efter han var ramt, men hvem helvede kaster sig ned med en ødelagt hjelm!!!!
Torsten

Postby simon » Thu Nov 05, 2009 3:11:50

Måske en lille henvisning til regl nummer 417 case-book A-2, hvor der klart og tydeligt står at dommeren IKKE skal fløjte, hvis der er tale om scoringschance.

Men jo desværre bare igen et eksempel på en af disse personer der ikke gider læse alle reglerne :(
simon

Postby thetof91 » Thu Nov 05, 2009 5:44:57

Er der så noget hvor der står når 2 regler kommer på tværs af hinanden?

Fordi som målmand og du for skudt et hårdt skud ind på din mask kan det netop give en blackout og man mister lgie orriteringen...

Så giver det ikke mening at spillet kan få lov til at forsætte.. Så kunne en spille jo med villig bare fyrer pucken op på masken og så hvis den kommer tilbage til ham har han vel en "scoringschance" og så skal spillet ikke stoppes eller hvad?
thetof91

Postby Torsten » Fri Nov 06, 2009 2:51:58

Nu er jeg først rigtig vred!!!

Forskellige regelbøger på unionens og dommerklubbens hjemmeside.

Nu kan jeg se at man i det regelsæt der ligger på dommerklubbens hjemmeside at man har taget forebehold for "alt". Det vil sige at samtlige regler lige er helgarderet og kan gradbøjes således at al magt ligger hos dommeren og uanset hvad han gør så har han ret.

Helt ærlig en regel som den med målmand ramt på ansigtbeskyttelsen bør ikke have nogen undtagelser så kan man lige så godt fjerne den!

Måske er de her uklare og dobbeltmoralske regler og derved dommere der ikke dømmer efter en lige linje. Det der er grunden til at vor elskede sport ikke bliver taget seriøst af medierne og de rigtig store sponsorer.

Det er en ommer!

vi vil ha klare regler ikke alt det enten eller og måske!
Torsten

Postby Jacob Grumsen » Sun Nov 08, 2009 10:40:20

Hej thetof91 og Torsten

Jeg vil henvise til Simon´s svar (tak til Simon )

Og Torsten, nu finder vi dommer ikke selv på reglerne. vi dømmer efter den regelbog der er kommet fra IIHF, som DIU har oversat til dansk, og denne regelbog redigeres hvert 4 år, derfor kommer der disse små rettelser som hedder regel bulletin. Så skal der ikke laves en ny reglbog hvert år, men det er jo ikke nye regler der kommer i disse regel buletiner, men små rettelser til eksistrerende regler.

Torsten du kan blive lige så vred du har lyst til det ændre ikke noget ved det, vi dommere få regler udstukket fra IIHF ( som skriver regelbogen) og DIU, som i ganske få tilfælde har lavet regler som kun gælder i Danmark, disse findes i den danske udgave af regelbogen.

Kan det tænkes af de forskellige reglebøger du snakker om på hjemmesiderne er regelbogen og casebogen, den første er en bog om reglerne, den anden (casebogen) er en bog med tolkninger om reglerne.

Lige en sidste ting, når jeg sidder her og svarer på jeres spørgsmål, så svarer jeg ud fra det i spørger om, jeg har i mange tilfælde ( de fleste) slet ikke set kampen.
Jeg sidder ikke og forsvarer nogen frem for andre her, jeg svarer ud fra reglerne, om hvordan de skal tolkes i forhold til spørgsmålet.

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Return to Dommer - Jacob Grumsen