Iceing regel..

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Iceing regel..

Postby egediussen » Wed Jan 06, 2010 5:47:39

Hvorfor har man herhjemme en iceing-regel der er som den er? Pucken skal bare ned over linien og så fløjtes der. Det ville da skabe lidt mere spil og action, hvis der skulle en berøring af pucken til før der fløjtes, plus det ville automatisk skabe lidt mere angrebsspil, når spillerne ved at modstanderne skal ned og røre pucken før der fløjtes. Jeg synes det er noget som man skal kigge på og så ændre det i fremtiden. Den anden regel er en smule latterlig..
egediussen

Re: Iceing regel..

Postby Ishåki » Wed Jan 06, 2010 9:06:50

Den regel som du efterlyser har været brugt herhjemme, men blev afskaffet så vidt jeg husker fordi det var alt for farligt for spillerne. Risikoen for at drøne ind i endebanden er alt for stor, når to mand kæmper som en gal for at være først på pucken...
Ishåki

Postby Jacob Grumsen » Wed Jan 06, 2010 10:57:13

Hej egediussen

Hvorfor man ikke bruger den regel, ved jeg ikke.

Vi i Danmark har valgt at følge reglerne fra IIHF, den anden regel bliver flittig brugt i det Nordamerikanske.

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby egediussen » Thu Jan 07, 2010 1:14:53

Det kan da ikke være værre end når de jagter en puck et andet sted på banen. Du ser jo ikke skader i NHL når de jagter sådan en puck. Jeg mener bare det vil skabe lidt mere action på isen. Det vil jo automatisk skaber et mere offensivt angreb, når en spiller smider pucken ned i den anden ende, når holdet ved at hvis de når den først, så bliver der ikke fløjtet.
egediussen

Postby Jacob Grumsen » Thu Jan 07, 2010 9:13:37

Hej egediussen

Du kan evt prøve at skrive til DIU, om de vil lave en dansk særregel på dette område...

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby WHawks » Thu Jan 07, 2010 9:28:37

egediussen wrote:Det kan da ikke være værre end når de jagter en puck et andet sted på banen. Du ser jo ikke skader i NHL når de jagter sådan en puck. Jeg mener bare det vil skabe lidt mere action på isen. Det vil jo automatisk skaber et mere offensivt angreb, når en spiller smider pucken ned i den anden ende, når holdet ved at hvis de når den først, så bliver der ikke fløjtet.

Det har været oppe og vende flere gange også for nyligt i NHL, om man skal holde fast ved reglen. Fordi der har været flere uheldige episoder med en spiller der kommer med høj fart og checker spilleren op ad banden der er nede for at røre pucken. Derfor tilføjede man for nogle få år siden også den regl at man ikke må tackle/checke spilleren der forsøger at hhv. afværge en icing eller få icingen ved berøring. Dog er der stadig meget debat om det. Så sent som i forrige sæson brækkende Kurtis Foster benet i sådan en situation: http://www.youtube.com/watch?v=vRwAyABEVBE

Men lige for at få det på plads, jeg er ikke som sådan modstander af det system, men synes egentlig at man har forsøgt her med alternative løsninger til at "straffe" icing pucke hårdere og derved undgå alt for mange af dem, ved at det fejlende hold ikke må lave udskiftninger.
WHawks

Return to Dommer - Jacob Grumsen