Pres på dommere og Interference.

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Pres på dommere og Interference.

Postby Bertuzzi » Fri Jan 08, 2010 5:02:24

Hej Jacob.

Jeg har i denne de sidste par sæsoner bemærket at visse trænere i ligaen forsøger at lægge et større og større pres på især linjedommerne under kampene.
Jeg går selv primært til ishockey i Rungsted og sidder som regel bag udeholdets boks.
Når kampene går i gang syntes jeg ofte at især de amerikanske trænere står og råber og skriger af linjedommerne ved stort set alle kendelser. Der er jo en del yngre linjedommere i ligaen, og jeg kan godt forstå hvis de syntes at det er et stort pres de kommer under, når de bliver råbt af hele tiden.
Mine spørgsmål er derfor:
Kan linjedommerne give en advarsel/dømme en misconduct til en træner?
Er i som hoveddommere opmærksomme på denne problematik?
Jeg mindes ikke at have set nogle trænere få hverken advarsel eller gm for disse ting.

Jeg har funderet lidt over interference reglen og har i den forbindelse et spørgsmål til dig.
Det er min opfattelse at der skal dømmes interference når en ikke puckførende spiller tackles, eller får blokeret vejen.
Jeg ser ofte spillere der bliver tacklet på vej hen mod pucken, inden de rent fysisk har rørt ved den.
Betragtes en spiller der er på vej mod en løs puck i hjørnet som en puckførende spiller, og altså derfor en spiller der må tackles?

På forhånd tak for dine svar.
Bertuzzi

Re: Pres på dommere og Interference.

Postby Jacob Grumsen » Fri Jan 08, 2010 11:22:09

Hej Bertuzzi

Ang problematikken omkring liniedommere, er det ikke alle trænere der ved (tror jeg) at efter vi har indført 4 dommersystemet, så kan en liniedommer ikke komme og "sladre" til en hoveddommer mere, den regel er afskaffet.
En liniedommer kan ej heller idømme en træner/official en advarsel, dette er kun pålagt en hoveddommer, han er den eneste der kan give advarsler samty udvisninger.
Fordi hvis en liniedommer giver en træner en advarsle og denne ikke efterkommer irettesætter dette, kan han ikke idømme træneren nogen straf...

Ved ikke om vi som hoveddommer er opmærksom på denne problematik, men kommer der en liniedomer og bekalger sig over at blive antastet af træneren, så bør den pågældende hoveddommer tage affærer..

Når vi snakker interference, så er det en regel der skal beskytte de ikke puckførende spillere, så de kan komme i en spilbar vinkel.
Når du spørger om to spillere der er på vej ned i hjørnet for at spille pucken og på vej derned tackler hinanden, så anses dette som udgangspunkt som en kamp om pucken og ikke interference

Håber dette har givet en nogenlunde forståelse...

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Return to Dommer - Jacob Grumsen