Checking from behind

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Checking from behind

Postby ntr » Mon Feb 08, 2010 7:34:00

Hej Grumsen.
Jeg har bemærket mig, at der ofte bliver dømt checking from behind 2 + 10, selv om modspilleren bevidst vender ryggen til sin modspiller i sidste øjeblik, i stedet for at "tage imod" en regulær tackling.
Da Allan Schmidt besøgte landet og dømte en lang række kampe noterede jeg mig, at han ofte "skældte" modspilleren ud, når denne selv at udsatte sig for en "farlig" takckling ved at vende ryggen til i sidste øjeblik, ligesom han undlod at dømme checking from behind.
Under Lundstrøm og Bergquist blev de unge spillere på landsholdene trænet i, at "sætte" og "modtage" regulære taklinger.
Det er da fuldstændig vanvittigt, at en modspiller udsætter sig selv for en evt. alvorlig skade, ved bevidst at vende ryggen til en tackling i sidste øjeblik.
Har du og dommerklubben en anden opfattelse end Allan Schmidt.???
ntr

Re: Checking from behind

Postby Jacob Grumsen » Mon Feb 08, 2010 8:03:41

Hej NTR

Lige til en start vil jeg sige at alt hvad jeg skriver herinde er min egen mening og ikke dommerklubben, jeg sidder i dette panel som dommer og ikke som medlem af dommerklubben. Skulle der være tvivl om noget, kontakter jeg selvfølgelig dommerklubben for deres mening.

Ang dit spørgsmål om checking from behind, så er det jo et dommerskøn om spilleren bevidst vender ryggen til for at modstanderen skal have en større straf.
For hvis en spiller bevidst vender ryggen til så ved han at der kommer en tackling, og det er ikke dette reglen er lavet til.
Det er derimod at hvis en spiller tackles hårdt i ryggen, så har spilleren ingen ,ulighed for at forsvare sig, og der spilleren kan samtidig få en skade.

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby DBJ » Tue Feb 09, 2010 11:06:07

Ifølge reglerne skal der jo ikke dømmes hvis spiller der rammes i ryggen, selv vende ryggen til:

2. Hvis en spiller bevidst drejer sig rundt med det formål at blive ramt bag på
kroppen af en modstander, skal en sådan tackling ikke bedømmes som et check
from behind.

Case book:

3. Hvis en spiller drejer rundt og vender ryggen til en modstander, der skal til at
tackle ham, så han derved bliver ramt bagfra, skal tacklingen ikke betragtes
som ”checking from behind” fordi spilleren var klar over, at tacklingen ville
komme. Hvis tacklingen alligevel er voldsom, kan den straffes med boarding
eller charging.

Mener også at den bliver dømt for tit, pga. spillerne går efter at få den 2+10 min., hvilket er Usportsligt.
Man kan vel dømme diving på spiller der nærmes kaster sig ind i banen så snart de mærker et tryk i ryggen, med styre af en myg der lander på en?

vh.

DBJ
DBJ

Postby Jacob Grumsen » Thu Feb 11, 2010 2:04:03

Hej DBJ

Er enig, men igen er det et dommerskøn om hen drejer bevidst rundt for at få den ekstra straf.

Og JA hvis en spiller overspiller en tackling, så skal han idømmes en 2 min straf for diving.

Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Return to Dommer - Jacob Grumsen