Checking to the head

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Checking to the head

Postby Bertuzzi » Wed Mar 03, 2010 1:03:21

Hej Jacob.

I tirsdagens kamp kom Jesper Jensen fra Rødovre desværre alvorligt til skade. Jeg ved at du ikke ønsker at kommentere på dine kollegers domme, men jeg er som udgangspunkt enig med Bigum i at der ikke skulle dømmes i situationen.

Videoen kan ses på flere måder, og jeg mener personligt ikke at Kevin Leder rammer Jesper Jensen i hovedet, men mit spørgsmål skal IKKE ses i kontekst til videoen.

Spørgsmålet er som følger:

Hvis en tacklende spiller IKKE tager for mange skridt til en tackling, han HAR armene ind til kroppen, og han IKKE har nogen "opadgåend" bevægelse i kroppen, kan han så alligevel blive dømt for "Checking to the head", hvis spilleren der bliver tacklet f.eks. har mistet balancen og har sit hoved lavt og fremme i tacklingsøjeblikket?

Jeg har set på IIHF's hjemmeside, at de har en video hvor de siger "There are no such thing as a clean check to the head", men i en situation som jeg har beskrevet ovenfor, kan man så sige at den ikke er forsætlig, og/eller at den spiller der bliver tacklet selv har skylden, fordi han umiddelbart inden tacklingen, af den ene eller den anden grund, sænker hovedet?

Mvh,
Thomas Friberg
Guld til sjælland...
Bertuzzi

Re: Checking to the head

Postby Bertuzzi » Thu Mar 04, 2010 10:27:09

Hvis der er nogle, der er interesseret i at se IIHF's video omkring "Checking to the head" kan den ses her:

http://www.iihf.com/home-of-hockey/news ... sions.html
Guld til sjælland...
Bertuzzi

Postby Number99 » Thu Mar 04, 2010 11:13:45

Det her er en rigtig god debat at få igang.

Efter min mening så skal "Checking to the Head" give rigtig lang karantæne og i visse tilfælde livsvaring.

Det har intet med ishockey at gøre og det er så ødelæggende for spilleren.

Mange spillere blandt andet i NHL har fået deres liv ødelagt på den konto.

Lad os få det svineri stoppet og de skyldige væk fra banen.
Har oplevet følgende NHL kampe LIVE!

- 30.09.2007: Anaheim - Los Angeles (London)
- 05.10.2008: Pittsburgh - Ottawa (Stockholm)
- 03.10.2009: St. Louis - Detroit (Stockholm)
- 09.10.2010: San Jose - Columbus (Stockholm)
Number99

Postby Kariya » Thu Mar 04, 2010 5:03:50

Tror altid der vil være en gråzone omkring det her.. for der vil altid være det problem at der findes spillere der er mindre end andre.. For hvis der indføres en regel, at der ikke er noget, der hedder hændeligt uheld omkring checking to the head, så vil der ikke være nogen store backs der tør at tackle en spiller på 1.70 eller derunder... for der vil være al for stor chance for at den ligger i hovedet... Og hvis man gør spillerne bange for at tackle, vil man så ikke ødelægge sporten? Selvfølgelig skal der være en grænse, men er fandme svært at vælge imellem spillernes sikkerhed og sportens seværdighed
Kariya

Postby Jacob Grumsen » Thu Mar 04, 2010 7:25:26

Hej Thomas

Som du beskriver den første tackling, så er det en ren tackling....dog kan en spiller altid blive dømt for checking to the head, hvis dommeren mener der er tacklet uden at der er taget hensyn til modspilleren ve og vel.
Som man kan se i den video der er på IIHF´s hjemmeside, er der nogle tacklinger hvor spilleren ikke umiddelbart har sænket hovedet, men stadig bliver tacklet i hovedet. Dette kan tydeligt ses på den tacklede spiller bagefter.

Men som Kariya skriver, så vil det altid være en gråzone, da det er et dommerskøn om der tackles i hovedet eller ej. Nogle vil dog være så tydelige at der ikke er nogen tvivl.

Jeg har dog ikke set tacklingen på Jesper Jensen, så vil ikke kommentere på den konkrete udvisning.

Men jeg mener at hvis der er en tackling to the head and neck area, så SKAL den dømmes, da dette kan være til stor skade for spillerne.

Håber det bliver et godt og FAIR slutspil..

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby Bertuzzi » Thu Mar 04, 2010 10:30:34

Hej Jacob.

Tak for et hurtigt og fyldestgørende svar.

Jeg har FULD forståelse for at du ikke vil kommentere på dine kollegers domme, og nedenstående er på ingen måde et forsøg på at få en reaktion fra dig på episoden, men det kan være at du selv finder situationen interessant.

Kevin Leder har af disciplinlær udvalget fået to dages karantæne for tacklingen med begrundelsen at der ER checking to the head, og at dommeren står dårligt placeret.

Jeg skal med det samme sige at jeg ikke har nogen direkte tilknytning til hverken Hvidovre eller Rødovre, så jeg mener selv jeg ser sagen med neutrale øjne.

Mine tanker er følgende:

1. KL tager tre skridt til tacklingen.

2. KL holder armene ind til siden

3. KL har ikke nogen opadgående bevægelse

4. Da KL har færdiggjort sine tre skridt, og gør sig klar til tacklingen, er JJ ikke nede med hovedet

5. Jan Bigum står fantastisk godt placeret, og mente (i modsætning til disciplinærudvalget) ikke at der foregik noget ulovligt.

6. Jeg har set videoen mindst 50 gange, og kan ikke med sikkerhed afgøre om JJ bliver ramt i hovedet, men jeg hælder mest til konklusionen, at KL rammer ham skråt bagpå venstre skulder. Hvordan disciplinærudvalget udfra disse optagelser kan afgøre at han bliver ramt i hovedet er for mig en gåde. Dog vil jeg sige at det ved første gennemsyn ser sådan ud, men når man nærstuder kropsbevægelser og retnigner, så mener jeg ikke at JJ bliver ramt i hovedet.

7. Det virker for mig som om at "medie-hypen" omkring tacklingen har påvirket disciplinærudvalget.

Ovenstående er naturligvis mine tanker omkring situationen, og jeg respekterer at andre kan have en anden opfattelse.

Under alle omstændigheder ønskes JJ alt godt herfra, og jeg glæder mig til at se ham på landsholdet mange år fremover.
Guld til sjælland...
Bertuzzi

Postby Jacob Grumsen » Thu Mar 04, 2010 11:01:51

Hej Bertuzzi

Jeg vil ikke gå ind i den konkrete sag, håber jeg du forstår, der er kommet en dom fra Diciplinær udvalget..

Men når vi snakker om Checking to the head and neck area, så er det ALTID den spiller der tackler, der er ansvarlig for at bringe andre spillere i fare, herunder at tackle spilleren i og omkring hovedet.

Det er faktisk ligegyldigt om handlingen er bevidst (lidt lige som med den uforsætlige høje stav). Hvis en spiller tackler en modspiller i hovedregionen og denne tackling medfører en skade, så skal der idømmes matchstraf.

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Return to Dommer - Jacob Grumsen