Herning - Hvidovre 11/3-08

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

Herning - Hvidovre 11/3-08

Postby JJ » Wed Mar 12, 2008 9:21:31

Hej Jacob!

Du dømte kampen i går mellem Herning og Hvidovre.

Da 2. periode slutter, er der en Hvidovre mand der skyder på mål efter hornet har lydt. Situationen sker 1-2 sekunder efter slutsignalet, og det kan ikke diskuteres om manden var klar over at perioden var slut eller ej. Skal det ikke give en udvisning?

I en anden situation laver Danielsson fra Hvidovre en klokkeklar boarding/charging på Blain Down nede i det ene hjørne. Hvordan kan i undgå at smide manden ud for denne forseelse? Er det ikke svært at forklare spillerne at nultolerance-linjen lever i bedste velgående, når i ikke straffe de hårde og ulovlige tacklinger, men til gengæld tager andre udvisninger på små "uskyldige" ting?

Ellers en ok kamp af dig og Casper - i havde vist nok at se til!!!

Mvh

JJ
JJ

Postby Olli » Wed Mar 12, 2008 1:32:51

Hej Grumsen,

Hvordan kan Pander og Rajcak få matchstraf? Ingen af dem smider handskerne. Hvis de virkelig ville slås, så havde de nok gjort det?

Mvh,
Olli;)
Olli

Postby tippo » Wed Mar 12, 2008 10:04:54

Det plejer at være en skærpende omstændighed, når spillerne ikke stopper med at slås (rykke hinanden rundt), når liniedommerne skiller dem ad.

Jeg tror det er derfor de får matchstraf, selvom handskerne bli'r på :)
tippo

Postby Jacob Grumsen » Wed Mar 12, 2008 10:09:13

Hej JJ

Hvad jeg forstod på spilllerne, både Totempo og Herning, at den pågældende spiller har lidt høre problemer, der må jo være noget om det når Heriing spilleren kommer over og siger "undskyld" for at han "overfaldt" ham efter skudet. Og er ikke selv sikker på at han hører det, da han er koncentreret om skudet... Men ellers har du ret i, burde det give en udvisning....

Nu snakkede vi om det i pausen, fra min vinkel ser det ud som om Blaine Down er puck fører, og jeg ser det samtidig som en ren tackling, dog en hård tackling.
Casper ser den også fra en vinkel hvor han ikke ville give udvisning,
Jeg siger ikke dette er rigtig virdering fra os.

Alle dommernes intentioner er at dømme en så fair kamp som muligt. Og lave så mange rigtige kendelser som muligt.
Det man skal huske er at vi dommere kæmper om at komme i finalen på samme vilkår som holdene

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby Jacob Grumsen » Wed Mar 12, 2008 10:18:29

Rajcak får matchstraf da han laver en crosscheking foran mål på Potvin.
Rasmus får matchstraf for at starte en strid.

Det med de 10 minutter siger direkte i reglerne:
En spilller, som forsætligt tager hnadske/handskerne af under en slagsmål eller en strid, skal idømmes: 10 minutter (misconduct)
Jacob Grumsen

Postby hockeygod » Wed Mar 12, 2008 10:34:24

hej jacob jeg har også et lille spørgsmål, man ser tit at en spiller der går ind på målmanden efter denne har blokeret slipper for straf, men når så en modspiller tager fat i ham og kyler ham væk for de ALTID begge en udv hvorfor det???

hvorfor får angriberen næsten aldrig en udv når han er den eneste der gør noget, her kunne jeg godt forestille mig at rajcak sikkert var sluppet uden MS for dne mod potvin, hvis pander nu ikke havde gjort noget (skal lige siges at jeg ikke så kampen)

til slut vil jeg lige sige at det flot af jer/dig i stiller op til de mange spørgsmål her på siden..
hockeygod

Postby Jacob Grumsen » Wed Mar 12, 2008 11:08:06

Hej Hockeygod

For at der kan være en udvisning på en spiller der er inde på målmanden skal han have fysisk kontakt med ham, altså ind og slå på ham.
For det meste når en forsvarsspiller tager fat i en angrebspiller og kyler ham væk, har angrebsspilleren været inde på mlmanden, dog ikke altid, og derfor straffes de begge for forseelsen, da de begge laver en.

Rajcak var ikke sluppet billigere da Casper Christensen har denne udvisning på armen, han står i en rigtig god vinkel til det.
Så mit bud er at straffen til Rajcak ville være blevet den samme, om Pander havde gjort noget eller ej.

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby hockeygod » Wed Mar 12, 2008 11:45:19

okay så siger jeg tak for det fine og sene svar:D troede i dommere hvilede ud mellem kampene:D:D men fortsat god PO til dig og dine kolleger
hockeygod

Return to Dommer - Jacob Grumsen