En håndfuld spørgsmål

Her vil Jacob Grumsen svare på spørgsmål om stort og småt inden for hockeyverdenen og specielt dommerfaget.

En håndfuld spørgsmål

Postby Harald » Wed Apr 14, 2010 12:41:08

Hej Grumsen,

Med inspiration fra finale kampen i går aftes, så har jeg en stribe spørgsmål, som jeg håber du kan kaste lidt lys over.

Som du jo selv oplevede på nærmeste hold sluttede kampen jo med et større slagsmål, og det var set fra mit sæde, ganske tæt på begivenhederne forøvrigt, også de 4 mest aggressive i har tildelt matchstraf. Jeg går ud fra, at det kun er hvad i har set live på isen, i dømmer ud fra, i har vel ikke mulighed for at se tvbillederne og tage dem i betragtning? Jeg går ud fra, at det er op til disciplinærudvalget at bruge evt. videomateriale.

Det undrer mig lidt, at Simioni åbenbart helt undgår straf, for fra min position er det tydeligt han forsøger at komme i infight med Rasmus Olsen. Nu ved jeg godt du ikke kommenterer på specifikke hændelser. Men mit generelle spørgsmål er, hvilke sanktionsmuligheder har i overfor boksen - træner, ledere osv. Det er jo et velkendt fænomon under hver eneste kamp, at boksen forsøger at påvirke dommerne, som oftest liniedommerne i forbindelse med off side. Kan i tildele en holdstraf på 2 min, og skal der i givet fald være givet en advarsel først, som det er tilfældet ved langsom udskiftning.

Videodommeren annullerede et mål i går for høj stok, hvilket han kan gøre. Mig bekendt kan han ikke annullere et mål for offside i målfeltet, det er vel lige så meget en ulovlighed, så hvorfor kan han ikke annullere for det?
Omkring høj stok er reglerne som jeg tolker dem, at der ikke kan scores hvis stokken er over overliggeren, så dømmes der høj stok. Men der er først høj stok, hvis stokken er over skulder højde. Det er da noget modstridende?

De billeder videodommeren har til rådighed, er det de samme som dem vi ser på TV2Sport, eller har han evt. andet materiale til rådighed, som ikke vises på TV?

Og så til sidst, nu er den 4. kamp på søndag flyttet, så den ikke vises på TV, betyder det så, at der ikke vil være videodommer på?

Puha, det var mange spørgsmål, håber du kan kaste lidt lys over sagerne.

Mvh
Harald
Harald

Re: En håndfuld spørgsmål

Postby Jacob Grumsen » Fri Apr 23, 2010 12:18:21

Hej Harald

1:
Ja det er kun hvad vi ser på isen vi kan dømme udfra, vi kan ikke sætte os ned og kigge tv billederne igennem, eller jo kan vi godt, men der er indberetningen lavet :)
Så det er op til disciplinærudvalget at tage stilling til straf udmålingen, og de bruger i nogle tilfælde tv billederne.

2:
Vi kan tildele træneren både 2 min, gamemisconduct og matchstraf, så han er ikke fredet på nogen måde :D
Og ja de forsøger at påvirke dommerne, det er en del af gamet, på samme måde som spillerne gør det under kampen

3:
Det eneste videomåldommeren ikke kan anullere et mål for er Off-side i målfeltet det er kun dommeren på isene der kan det. Jeg ville personligt gerne at det blev indført i reglerne at han også kunne bruge denne regel
Ved målscorign må stokken ikke være over overliggeren, hvis vi snakker udvisning så er det skulderhøjde, og ja der er forskel på højden mellem de forskellige spillere, så det bliver en vurdering fra kamp til kamp

4:
Nej billederne er de billeder som TV2 laver, dog fra 3 vinkler....så lidt forskel er der fra det du ser på tv.

5:
Ja der ville også være videomååldommer på kampen, da den blev sendt via nettet, så der var de samme muligheder til råddighed for os.

Undskyld det sene svar her på siden

Venlig Hilsen
Jacob Grumsen
Jacob Grumsen

Postby Harald » Sat Apr 24, 2010 1:18:52

Hej Grumsen,

Tak for dine svar.

Mvh
Harald
Harald