konceptet for en vinderklub

Henrik er bestyrelsesformand i Herning Blue Fox, og vil her svare på spørgsmål omkring hockey og specielt Herning Blue Fox.

konceptet for en vinderklub

Postby Fiksuperstars » Wed May 14, 2008 1:17:45

Hej Henrik,

Først vil jeg sige velkommen i debatten og håber kommer flere spændende diskussioner ud af din "ankomst".

Først vil jeg gerne spørge lidt om, set i lyset af at Herning må betegnes som Danmarks bedste ishockey klub, både på og udenfor, hvordan formår i bibeholde den uafbrudte topplacering. Altså kan du fortælle lidt om konceptet bag og jeres tanker omkring det?

Dernæst vil jeg gerne høre lidt om jeres arbejdsopgaver i bestyrelsen, altså hvis vi f.eks. tager herop til sæsonen, og der skal købes nye spillere, hvad er jeres opgave så?!?! Fordi alt andet lige må den sportslige ledelse vel have, for det første spillerønsker (store som "små" navne), for det andet en større sportslig viden end jer med "erhvervstilgang" til sporten har?!?!

Videre i forlængelse heraf kunne jeg godt tænke mig at vide hvor meget fokus man ligger på de andre hold, forstået på den måde at I i Herning har vel sat jer ned og pt. fundet ud af hvilke forstærkninger i ønsker jer og hvilke økonomiske begrænsninger der er.. Men hvis nu vi forestiller os at de andre hold (på en eller anden måde "ud af det blå" præsenterer, ja lad os sige 2-3 NHL spillere) Hvilket gør at sitautionen og jeres målsætning bliver "truet"... Går man ind og analysere konkurrenterne i forhold til deres økonomiske formåen i forbindelse med spillerkøb?!
(Ved godt det ikke kommer på tale at 2-3 NHL spillere kommer til en dansk klub, men det var jo også bare et eksempel).

Til sidst vil jeg godt høre hvilke krav i f.eks. stiller når der ansættes direktører, event ansvarlige mv. (uddannelsesmæssige krav mv.) som tillægsspørgsmål, kunne jeg godt tænke mig at vide om man kunne finde på at ansætte (hugge) medarbejdere indenfor de personer der har sin daglige gang i klubben (det kan være supportere, mv.) - De personer der har været med i flere år, har fået en vis indsigt hvordan tingene gøres og kan tit se hvordan tingene kan gøres bedre.. Det kunne f.eks. også være en person, som viser meget interesse i klubben og er i stand til at bidrage med en styrkelse af organisationen. Kunne dette komme på tale?! Eller må folk selv komme ud af posen på det punkt?!

Ser frem til at høre dine svar!

Med venlig hilsen

Jesper Guldbæk - Fiksuperstars
Aalborg på landkortet - FIK i hjertet
Fiksuperstars

Postby Henrik Lysgaard » Wed May 14, 2008 10:03:31

Hej Jesper.
Dit første spørgsmål mht. til topplaceringer er der ikke et enkelt svar på. Det handler om mange ting, traditioner, kultur, fokus, vindermentalitet, de rigtige folk omkring klubben samt en vilje til at nægte at give op. Jeg tror der kan skrives en hel stil om dette.

Dit andet spørgsmål er mere enkelt. Vores trænerteam har et budget som de må bruge, så er det op til dem at sætte holdet, det blander vi os ikke i. Vi er selvfølgelig opmærksom på hvad der sker i andre klubber, men igen er det trænerteamet som har fokus der.

Når vi ansætter nye folk er der ikke meget forskel på måden som andre virksomheder gør. At nogen i forvejen har intresse for sporten og Herning BlueFox kan kun være en fordel, hvis ellers vedkommende er kvalificeret til jobbet, men der er aldring nogen garanti. At arbejde i en sportvirksomhed er bestemt ikke nogen 9-4 job, det er nærmest en livsstil så længe man er på.

Jeg ved godt det er lidt korte svar på dine spørgsmål, men håbder ok trods alt.
Henrik Lysgaard

Postby Ræven » Wed May 14, 2008 11:20:05

Hej Henrik

Friskt af dig at "komme ud af busken" her, og spændende da BlueFox jo normalt ikke er den mest åbne og informative klub i ligaen, efter min mening.

Nu skriver du, at trænerduoen har et budget de skal overholde, og så blander bestyrelsen sig ellers ikke i deres dispositioner. Jeg vil så gerne spørge, om dette forhold også gælder mht. spillestil og spillertyper?. Træneren bliver altså ikke "pålagt" en mere publikumsvenlig spillestil på hjemmebanen, ligesom bestyrelsen så ikke blander sig i, om træneren formår at hente tilstrækkeligt med profiler til holdet?. Det er jo trods alt underholdningsindustrien en ishockeyklub opererer i, og titler er vel ikke alt, eller er det?:-)
Ræven

Postby Oulun Kärpät » Fri May 16, 2008 10:08:38

Hej Henrik

Jeg vil gerne starte med at komme med noget ros til dig over denne lille post til dig..

Mange er tit og ofte efter Herning Blue Fox for at være for stille og vælge at holde mund i pressen fremfor at ligge alle kort på bordet. Det samme koncept gør sig gældne for Danmarks mest succesrige sportsklub, FC København. - Og det viser uden tvivl at Herning er en professionel klub, som arbejder stenhårdt på de indre linjer som man selv kan påvirke på at få klubben til udfylde det potentiale, som man har opbygget igennem mange år med ishockey i Danmark.

Man kan bare tage et eksempel fra den danske ishockey verden, som valgte at gå den direkte vej, Billy Adamsen, som elskede at være i pressen og nyde sine egne ord. Manden blev for meget og hver gang han var i pressen lukkede man ørene og tog ham useriøst.

Jeg synes at Herning skal fortsætte samme stil, som man kører nu, og lade resultaterne økonomisk og sportsligt fortælle historierne. Og så selv i en periode, hvor historierne flyver rundt i luften med Todd og spillerne. Så har jeg fuld tillid til klubbens ledelse om at man nok skal tage den rigtige beslutning i klubben, som man har vist så mange gange før :)

- Hvordan ser du ellers klubbens udskiftninger på ledelse/ansatte går? Er det hele ved at være på plads eller mangler man stadigvæk at få udfyldt nogle poster?

Oulun
Oulun Kärpät

Postby Henrik Lysgaard » Sun May 18, 2008 5:27:15

[quote="Ræven"]Hej Henrik

Friskt af dig at "komme ud af busken" her, og spændende da BlueFox jo normalt ikke er den mest åbne og informative klub i ligaen, efter min mening.

Nu skriver du, at trænerduoen har et budget de skal overholde, og så blander bestyrelsen sig ellers ikke i deres dispositioner. Jeg vil så gerne spørge, om dette forhold også gælder mht. spillestil og spillertyper?. Træneren bliver altså ikke "pålagt" en mere publikumsvenlig spillestil på hjemmebanen, ligesom bestyrelsen så ikke blander sig i, om træneren formår at hente tilstrækkeligt med profiler til holdet?. Det er jo trods alt underholdningsindustrien en ishockeyklub opererer i, og titler er vel ikke alt, eller er det?:-)[/quote]

Hej Ræven
Du har et pointe. Jeg syntes heller ikke det var specielt sjov da vi tabte stort på hjemmebane til Totempo i december måned. Det var dårlig hockey. Det var en dårlig indsats. Vores mål er hvert sæson at få det rigtige hold som kan spille angrebshockey, men man ved jo aldrig hvad man får før sæsonen er i gang, der ingen garantier. Alle hold i ligaen er samtidig blevet meget bedre, derfor er det endnu svære at både underholde og vinde. Jeg er enig i det er meget vigtigt at vinde hjemmekampene og vores egen tilskuere går hjem med et smil på læben, men der er jo 2 hold som spiller og de vil begge vinde.
Henrik Lysgaard

Postby Henrik Lysgaard » Sun May 18, 2008 5:56:54

Hej Oulun.
Tak for de pæne ord.
Det har været hårdt med den store udskiftning i administrationen, der er forsvundet meget viden. På den anden side er det et nyt "team" som nu arbejder uden fordomme og ser mange ting på en helt nye måde. De arbejder meget hårdt og kæmper virkelig med tingene og det går rigtig godt. Det ville være dejligt med nogle flere til at hjælpe med opgaverne, men heldigvis har vi mange frivillige som giver en stor hånd med, uden dem kunne det ikke lade sig gøre. Om der kommer flere ansatte må tiden vise.
Henrik Lysgaard

Return to Bestyrelsesformand - Henrik Lysgaard