Hvad betyder tiden i Rødovre?

Her vil U-18 landsholdets Team-manager og OL-kommentator for Canal9 lægge op til debat omkring ishockey primært i Danmark.

Hvad betyder tiden i Rødovre?

Postby Thomas Friberg » Mon Oct 18, 2010 7:37:34

Undertegnede var i Rødovre lørdag aften, og overvære kampen mellem Mighty Bulls og Whitehawks.

Det var en lidt blandet fornøjelse. En ikke særligt velspillet kamp, hvor det mest positive man kan sige om den var, at Rødovre lykkedes med deres taktik, der gik ud på at stresse Frederikshavns spillere med masser af tacklinger og fysisk spil.

Det værste var dog, at man i tidtagerboksen i bedste fald var inkompetente og i værste fald forsøgte at snyde.

Efter cirka 2.30 af 3. periode, ved stillingen 1-0, scorer Frederikshavn et mål der lidt uforståeligt bliver underkendt. Whitehawks spillerne protesterer forståeligt til dommeren. Hvad der var knapt så forståeligt var, at tiden fortsatte med at tælle ned. Der blev kørt cirka 1 minut og 10 sekunder af uret. Dette kunne selvfølgelig være en fejl, men da uret endelig blev stoppet, undlod boks-personalet at kalde hoveddommeren over, for at korrigere deres fejl.
Det er ikke smart man lader uret køre under spilstop, men helt utilgiveligt, at man ikke forsøger at rette fejlen efter man har opdaget den.

Med knap ni minutter tilbage af kampen får Rødovre en udvisning, og kommer under hårdt pres. Med tre sekunder tilbage af udvisningen åbner bokspersonalet døren og lukker Rødovre-spilleren ud. Samtidig annonceres der i højtaleren at Rødovre spiller fuldtalligt. Dommerne havde selvfølgelig for travlt til at bemærke det, men det virkede meget underligt.

Frederikshavn fik udlignet til 1-1, og kampen gik i overtid. Her var der også problemer med betjeningen af uret, der pludselig blev nulstillet med knap tre minutter igen.
Det fik hal-speakeren til at komme med følgende legendariske annoncering i højtalerne:

Vi skal have en halmand til tidtagerboksen, så vi kan få repareret uret til næste kamp....

Jeg troede ikke mine egne ører, og resten af overtiden gik med at halspeakeren med tilfældige intervaller annoncerede hvor lang tid der var tilbage af kampen.

Det er desværre ikke første gang jeg har oplevet disse ting i Rødovre. Jeg vil så gerne tro at folkene der styrer uret bare er ufatteligt inkompetente, men hvis det er tilfældet forstår jeg ikke hvorfor man ikke har løst problemet. Problematikken er jo, at det er hjemmeholdet der får en fordel ud af problemerne, og jeg kan godt forstå hvis Frederikshavn føler sig lidt snydt.

Nu gik det sådan at Rødovre fik bonus-pointet, hvilket jeg ikke syntes var helt ufortjent. Jeg ville bare ønske at de havde fået det, med en fair afvikling af kampen.

Thomas Friberg
Thomas Friberg

Re: Hvad betyder tiden i Rødovre?

Postby JoE_Kaffe » Mon Oct 18, 2010 1:19:58

Skræmmende læsning. Folkene i speakerboksen og straffeboksen skal, uanset hvem de holder med, altid holde sig neutrale og sørge for at tingene går rigtigt til.
Det kan godt være, at personen i straffeboksen bare vil være sikker på, at døren er åben, når straffen udløber og derfor åbner døren 3-4 sekunder før. Men den går bare ikke! Det kribler jo i spilleren for at komme ud og de fleste ville nok gøre det, hvis de fik chancen lidt tidligere.

Mht. de 1 min og 10 sek, blev de nogensinde stillet tilbage? Opdagede Bo eller linjedommerne intet?

Hvad blev målet i starten af 3. periode annulleret for?
JoE_Kaffe

Postby Thomas Friberg » Mon Oct 18, 2010 2:24:14

@Joe_Kaffe

Det mest skræmmende var, at bokspersonalet opdagede at uret kørte, men de undlod at kalde hoved-dommeren til tidtagerboksen, så fejlen kunne rettes. De lod med andre ord som ingenting efter de havde stoppet uret.

Jeg skal ikke kunne sige hvorfor målet blev annuleret, og det er egentlig heller ikke det historien her handler om. Grunden til at jeg tog det med i mit oprindelige indlæg var, for at forklare årsagen til der var et længere spilstop.

Kampen blev iøvrigt dømt efter 3-dommersystemet, da den ene linjedommer måtte gå ud i første periode, efter at være blevet "nedlagt" to gange.
Thomas Friberg

Postby JoE_Kaffe » Mon Oct 18, 2010 2:41:09

Jeg var nysgerrig mht. det annullerede mål, da der intet står nævnt på al-bankligaen.dk, mightybulls.tv eller whitehawks.dk. Det kunne nemt have givet en anden afslutning på kampen end turen i overtid :)

Jeg var godt klar over, at de kørte med 3 dommere efter 1. periode. Hvordan fungerede det iøvrigt i forhold til 4-dommersystemet?

Sry for off-topic.

Jeg vil næsten vove at påstå, at det direkte er en skandale, at tiden ikke blev stillet tilbage. Der kan ske meget i ishockey på 70 sekunder (der kan også ske nul og niks), men det finder vi aldrig ud af nu!
Last edited by JoE_Kaffe on Mon Oct 18, 2010 3:54:07, edited 1 time in total.
JoE_Kaffe

Postby Mikkel » Mon Oct 18, 2010 2:51:33

Kan du bevise dine påstande Thomas Friberg? I modsat fald synes jeg dit indlæg er dybt problematisk (du insinuerer, at officials snyder) uagtet at jeg ikke er fra Rødovre.

Med venlig hilsen

Mikkel
Mikkel

Postby Thomas Friberg » Mon Oct 18, 2010 3:39:37

@Joe_Kaffe

Jeg ved som tidligere nævnt ikke hvorfor målet blev annuleret.

Diskussionen omkring 4-dommersystemet vil jeg med glæde tage en anden dag, i en seperat tråd :)

@Mikkel

Du spørger om jeg kan bevise mine påstande. Hvis du mener i form af videomateriale eller billeder, så er svaret nej. Derimod så jeg kampen med en journalist fra et større dagblad, samt tre spillere fra en anden sjællandsk ishockey-klub, og vi så det alle fem.

Jeg er på ingen måde hverken Rødovre eller Frederikshavn fan, så jeg har ingen grund til at sige andet end hvad jeg så i Rødovre skøjtehal.

Hvad der er grunden til det der foregik, må være op til den enkelte læser at vurdere. Jeg mener bare personligt at det ikke ligefrem er raketvidenskab at skulle trykke på en on/off knap, samt at åbne en dør når der står 0:00 frem for 0:03.
Thomas Friberg

Postby Mikkel » Mon Oct 18, 2010 4:24:24

Af dit svar kan jeg forstå, at du ikke kan dokumentere dine påstande. Jeg synes, det er alvorlige anklager du rejser og derfor burde du have beviserne i orden inden du skriver en artikel som denne, hvor du insinuerer at officials har snydt med tiden.

Om du har ret ved jeg ikke, men det er stærkt kritisabelt, at du bringer en historie som denne til torvs uden at have beviserne i orden - og "mine venner så det også..." er i så henseende ikke et særligt vægtigt bevis.

Til Hockeymagasinet: Er der ingen ekstern redaktør på de postede indlæg?

Mvh. Mikkel
Mikkel

Postby Thomas Friberg » Mon Oct 18, 2010 4:29:09

@Mikkel

Hvordan skal et øjenvidne nogensinde kunne dokumentere sin påstand??

Hvis det forholdt sig sådan, at et øjenvidne per definition ikke er pålideligt, så ville retssystemet i Danmark få meget svært ved at dømme folk.

Som jeg skrev tidligere, så jeg kampen med en sportsjournalist samt tre ishockeyspillere, der alle er enige i min påstand.

Hvis RMB mener jeg er galt afmarcheret, så er det bare at fremlægge bevis i form af deres videomateriale.

Mvh,
Thomas Friberg
Thomas Friberg

Postby Mikkel » Mon Oct 18, 2010 5:06:10

Ja så kunne klubberne da få nok at gøre, hvis de skulle modbevise alle udokumenterede påstande. Synes du virkelig selv, at det er en god ide?

Følger man den argumentationsform, kunne enhver jo eks. påstå hvad som helst om dig eller andre (at du havde snydt med dit eller dat) og så var det DIT ansvar, at føre bevis for, at det ikke forholdt sig således. Det er jo galimatias!

Som skribent i et offentligt medie har man vel et ansvar for at kunne dokumentere sine påstande. Det kan du ikke, hvad du også selv skriver - og det er dybt problematisk, når man anklager andre for at snyde...

Jeg skal igen gøre opmærksom på, at jeg ikke kan bedømme om du har ret eller ej, for pt. mangler beviserne. Og nej, dit øjenvidneudsagn er i denne sammenhæng ikke tilstrækkeligt - eks. kunne man jo indvende at du og dine venner fra Rungsted måske ser med lidt farvede briller på ærkerivalerne fra Rødovre. Man kunne også indvende at flere andre ud af 1700 mennesker burde have set det samme som du etc. etc. Du fremfører et postulat, du ikke har bevis for. Det er dybt kritisabelt, hvis man vil tages seriøst som skribent.
Med venlig hilsen

Mikkel
Mikkel

Postby Thomas Friberg » Mon Oct 18, 2010 5:18:59

@Mikkel

Hvis du bliver anklaget for noget i Danmark, og der er fem upartiske personer der siger de har set dig gøre det, så kan jeg love dig for at det er op til dig at bevise du er uskyldig.

Jeg må konstatere at vi nok ikke bliver enige i denne sag, men det behøver man nødvendigvis heller ikke at være i en debat.

Jeg håber dog at du får en god aften, og en fortsat god sæson :)

Mvh,
Thomas Friberg
Thomas Friberg

Next

Return to Debattør - Thomas Friberg