En hjælpende hånd til AaB

Her vil U-18 landsholdets Team-manager og OL-kommentator for Canal9 lægge op til debat omkring ishockey primært i Danmark.

En hjælpende hånd til AaB

Postby Thomas Friberg » Wed Jan 12, 2011 8:30:22

I en tidligere tråd, har jeg flere gange debatteret om Karsten Arvidsen kunne blive siddende som Cheftræner hos et kriseramt AaB hold.

Hver gang har AaB rejst sig i de efterfølgende kampe, og er kommet tilbage på sporet.
Første gang var 16. oktober hvor AaB kun havde vundet en enkelt overtidssejr i seks kampe. De tabte også den efterfølgende kamp, men derefter blev det til 9 point i fire kampe.
Anden gang jeg bragte emnet op, var den 22. november hvor man lige havde tabt to gange i træk til Frederikshavn på hjemmebane, men derefter blev det til 15 point i seks kampe.
Nu prøver jeg så igen, for det lader til det hjælper i AaB hver gang jeg taler om krise på denne side.

AaB havde en god periode i december, men har siden sejren over Odense den 10. december kun taget et sølle point i seks kampe, og nu begynder holdene bagved for alvor at nærme sig igen.
Godt nok er man 6 point over Odense i skrivende stund, men hvis man taber til Odense i den sidste kamp, så vil fynboerne være bedst indbyrdes, og så vil AaB kun være to point foran da Bulldogs dermed vil være det hold der går til slutspillet i tilfælde af pointlighed.

Desuden har AaB et svært program tilbage, med seks af de sidste elleve opgør imod top tre holdene. To gange ude mod Sønderjyske, tre kampe mod Frederikshavn og en enkelt mod Herning. Som det ser ud i øjeblikket er det næppe nogen kampe der kommer til at give gevinst. Så har man Esbjerg ude og hjemme, som også kæmper en brav kamp i bunden. Derudover er der to udekampe mod Odense og Rødovre, samt en hjemmekamp mod Hvidovre.

Det bedste man kan håbe på lige nu er seks point mod Esbjerg og Hvidovre hjemme, samt måske stjæle to point på udebane.
Det vil så give en total på 41 point, og det er næppe nok som ligaen former sig i øjeblikket. Det gør det iøvrigt ekstra svært for AaB, at tre af de sidste fire kampe er på udebane, og den enlige hjemmekamp er mod Frederikshavn.

Nu er der sikkert nogle der vil spørge hvorfor jeg altid har så travlt med at diskutere krisen i AaB, og det er der to grunde til.
Ingen kender de nøjagtige spillerbudgetter for de forskellige hold, men jeg er overbevist om at AaBs budget hører til i top fem i ligaen. I virkeligheden er det kun Sønderjyske og Herning der med sikkerhed opererer med større budgetter. Frederikshavn Esbjerg, Odense og AaB ligger nok på nogenlunde samme niveau, langt foran de to sjællandske hold.
Den anden og primære grund er at Karsten Arvidsen bliver ved med at tale om hvor flot hockey de spiller, men bare ikke har marginalerne på deres side, samt at man simpelthen ikke har et spillermateriale der er godt nok.
Det er argumenter som jeg ikke har meget til overs for, da jeg syntes AaB har en udemærket stamme af danske spillere.
Lasse Lassen, Ronny Larsen, Rasmus Olsen, Rasmus Pander og Kasper Degn er alle solide spillere med niveau til den danske liga. Disse spillere har iøvrigt det tilfælles, at de allesammen har produceret dårligere i år, end de gjorde sidste år. Årsagen til det kender jeg ikke, men kortene må være blevet blandet forkert på en eller anden måde.

Jeg håber for AaB at Karsten Arvidsen har de værktøjer til rådighed, der er nødvendige for at få AaB tilbage på sporet igen.
Nu har jeg da gjort mit, fordi det plejer at virke når jeg skriver disse indlæg ;)
Thomas Friberg

Return to Debattør - Thomas Friberg