En underlig sag

Her vil U-18 landsholdets Team-manager og OL-kommentator for Canal9 lægge op til debat omkring ishockey primært i Danmark.

En underlig sag

Postby Thomas Friberg » Fri Jan 28, 2011 8:58:06

Da Frederikshavn tørnede sammen med Odense tirsdag aften, skete der noget ganske usædvanligt. Ganske vist var cifrene i en kategori for sig selv, og Odenses dobbelte comeback for derefter at tabe er også sin egen artikel værd, men det er ikke det jeg vil diskutere her.

Diskussionen går naturligvis på Frederik Andersens Matchstraf og efterføgende en dags karantæne.

Til dem der ikke har fulgt med de sidste dage fik Frederik Andersen en MP for en Spearing af hoveddommer Brian Nørgaard Janum efter han havde godkendt et mål til Odense.
Jeg har ikke selv overværet episoden, men jeg har læst flere steder at Frederik Andersen kørte over til dommeren for at markere sin uilfredshed hvorefter han fik en MP som det åbenbart kun var Janum der så.
Efterfølgende har Frederik Andersen fået en spilledags karantæne.

Kim Petersen fra DIU udtale torsdag, at begge parter var enige om at det var et hændeligt uheld, og det er her jeg stopper op og tænker..... Enten har Janum overreageret voldsomt i situationen, eller også er han kommet på andre tanker efterfølgende, for hvis han var klar over det allerede da det skete, var der vel ingen grund til at idøme Frederik Andersen en MP.

Det sidste tilfælde jeg husker var da Søren True blev idømt 20 dages karantæne for at køre ind i en dommer, på trods af han stædigt fastholdt det var et uheld.

Alle jeg har talt med beskriver Frederik Andersen som noget af det mest stille og rolige, og det er derfor svært at forstå hvorfor han skulle gå sådan amok.
Mine tanker går i højere grad på om Brian Janum er opgaven som hoveddommer voksen, når han kan sætte sig selv i sådan en situation, hvor der åbenbart ikke er foregået noget kriminelt. Nu er der måske nogen der vil sige at Frederik Andersen jo rent faktisk har fået en karantæne, men den kan han altså ikke have fået for Spearing, for i så fald skulle det koste 30 dages karantæne.

Under alle omstændigheder lugter hele denne sag lidt underligt, og det kunne godt nok være interessant at læse indberetningen fra kampen, hvor den anden hoveddommer iøvrigt var Frederik Andersens onkel..

Hvad mener i?
Thomas Friberg

Re: En underlig sag

Postby flapz » Fri Jan 28, 2011 9:42:23

Den sag er jo helt hend i vejret, jeg var til 1 Div. kamp igår mellem AaB og Herning, der sad FA på tilskuerpladserne. Da vi så ham kom vi også til at snakke om sagen, det er jo en tåbelig afgørelse man kan IKKE give 1 dag for det som skete. Hvis han har lavet noget så skal der en STORE straf til og hvis der er overreageret så skal han gå fri, det ligner mest endnu en god historie fra DIU.

Ja og så er det jo bare sørgeligt at nogle dommere forsøger at sætte sig selv i fokus på den ene eller den anden måde uge efter uge.

SUK :(
flapz
Site Admin

Postby JT77 » Fri Jan 28, 2011 10:28:39

Har hørt lidt om det der skete i Fr. havn. Frederik skulle efter sigende have "lagt" sin stav op ad Janum og ikke en spearing som der ellers siges. Det kan jo også være at Janum kun har indberettet hændelsen som dårlg opførelse hvilket også kan give en Matchstraf.
JT77

Postby Hockeymick » Fri Jan 28, 2011 11:23:21

Hvis en spiller bevidst laver en spearing på en anden spiller og dermed idømmes en matchstraf får han vel et sted mellem 2-5 spilledages karantæne. Hvis man bevidst laver det mod en dommer, må det givetvis være hårdere dom. Nu hedder det sig, at det ikke var en bevidst handling, men uforsætligt. Hvad fanden dømmes der så matchstraf for??? Og hvorfor idømmes der karantæne??? Hvis oplysningerne til os er korrekte har Henrik Klinkvort ( disiplinærkommisæren) klokket gevaldigt i det. Man kan ikke idømme en straf for noget, som ikke er begået. Heller ikke for, at undgå, at tabe ansigt. Dette er altså for latterligt. Hvor står så 2 dage for voldeligt overfald i forhold til 1 dag for en uforsætlig spearing af dommer?? :roll:
Hockeymick

Postby flapz » Fri Jan 28, 2011 11:41:20

JT77 wrote:Har hørt lidt om det der skete i Fr. havn. Frederik skulle efter sigende have "lagt" sin stav op ad Janum og ikke en spearing som der ellers siges. Det kan jo også være at Janum kun har indberettet hændelsen som dårlg opførelse hvilket også kan give en Matchstraf.

Så skulle alle parter i sagen nok ikke høres inden der kunne træffes en beslutning ? Hvis det bare vi for at brokke sig havde Whitehawks nok heller ikke gjort som de gjorde.

Det her handler i bund og grund ikke om denne ene sag, men om hvordan dommerne bare gerne vil i fokus i dagens danmark.
flapz
Site Admin

Postby AK47 » Fri Jan 28, 2011 1:55:35

Da jeg så overskriften tænkte jeg bare. Ja Janum er en underlig sag :shock:

Hvis det er hændeligt er det da helt hen i vejret at Jan um giver Frederik A matchstraf.

Jeg var selv i hallen, og må bare sige, at Frederik A bliver væltet af en Odensespiller allerede efter et par minutters spil, og han brokker sig til Janum, som stod lige ved siden af, da det skete, og Janum vifter med afværgende armene og med et smil på læben. Allerede der var de to på kant. Så da Janum får chancen for at lave en af sine sædvanlige mærkelig domme, så viste han sig magt, og sendte Frederik i bad, totalt latterligt.

Undskyld mig, hvordan kan man bruge den mand som dommer i Ligaen, tag nu fat om nældens rod, og send ham på pension, jeg tror ikke der er mange, hverken spillere eller fans, der kommer til at savne ham.
Janum sponseres af Nibe Festivalen - "Den lille fede"

Gå nu på pension Janum
AK47

Postby AK47 » Wed Feb 02, 2011 8:54:09

Må lige til tasterne igen.

Janum på besøg i Frederikshavn, han er og bliver en oplevelse :shock:

Og inden I nu alle sammen kommer og siger, jeg tuder over resultatet af kampen igår, nej, Bluefox er kanongode og de er giftige i overtal. Når det er sagt, er jeg stolt af mit hold, som kæmpede røven ud af bukserne, de lod sig ikke gå på af Janums total mangel på linie.

Og så undrer jeg mig over at "debattøren" Thomas Friberg, som startede denne tråd, hvorfor har du ikkeværet på banen siden.

Hvor er du Thomas, kom nu tag nu tyren ved hornene og få en debat igang, ellers bliver det jo aldrig bedre !!
Janum sponseres af Nibe Festivalen - "Den lille fede"

Gå nu på pension Janum
AK47

Return to Debattør - Thomas Friberg